Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Men jag förstår inte varför du pushar på om att "det finns folk som hopapr i Konklusion". Det finns folk som hoppar med för små och missanpassade sadlar, det finns folkn som rider barbacka osv osv, betyder det är det är bra eller rätt?
Jag har förklarat gång på gång varför jag inte vill ha en bomlös hoppsadel. Och jag tycker faktiskt inte att jag måste rättfärdiga min åsikt, bara för att jag inte vill ha en bomlös hoppsadel är inte jag en sämre hästmänniska. Och inte tvärtom heller.

Det är int bara Skitpaden jag har pratat om! Jag har pratat om bomlösa överlag! Kaupre har också sagt att STs sadlar fördelar tryck över bossorna.

Det är inte latex, det är nåt annat material ("permanentstoppade i mjukt och flexibelt Airexfoam-material.") Latexpaneler är t.ex. endast tillräckligt stötdämpande om det är tjocka latexpaneler i flera lager. Ull är mer stötdämpande än latexpaneler överlag. Men det beror också på vilken ull man väljer.

Jag har en bild på en skitopad som är säkert 6-8 cm mellan paddarna.
Kan maila den till dig om du vill. Annarsd kan jag lägga upp den på internet imorgon.

Alltså, om jag t.ex. skulle behöva en 18" så skulle jag prova en 17" för att se hur viktfördelningen ändras då. Och om ens rumpa rör vid bakvalvert (för att sadeln är för liten eller för att man bara sitter där bak) om bakvalvet då trycks ner i ryggen och hur tryckfördelningen av det blir då. Likadant om man sätter sig längre fram i sadeln, hur blir trycket.

Diabolical_Kitten skrev:
Men jag förstår inte varför du pushar på om att "det finns folk som hopapr i Konklusion". Det finns folk som hoppar med för små och missanpassade sadlar, det finns folkn som rider barbacka osv osv, betyder det är det är bra eller rätt?
Jag har förklarat gång på gång varför jag inte vill ha en bomlös hoppsadel. Och jag tycker faktiskt inte att jag måste rättfärdiga min åsikt, bara för att jag inte vill ha en bomlös hoppsadel är inte jag en sämre hästmänniska. Och inte tvärtom heller.

Det är int bara Skitpaden jag har pratat om! Jag har pratat om bomlösa överlag! Kaupre har också sagt att STs sadlar fördelar tryck över bossorna.

JAG har aldrig pushat för det, scrolla tillbaka så ser du att det inte var jag som sa det. Utan jag har inte uttalat mig om Konklusion, jag vet inte hur de är (däremot har jag försökt få svar på HUR de är uppbyggda, hur stiglädrena sitter etc men inte lyckats. Just för att jag gärna vill veta VAD som gör dem såpass mer lämpade att hoppa med än andra bomlösa, om något).

Jag vet Kaupre sagt det, men jag är tveksam utefter vad ST-användare (generellt inte bara en modell) sagt dels om hur böjlig den är och hur trycket fördelas. Men du får gärna rapportera när du provat en. Än är jag INTE imponerad av de första erfarenheterna folk har av CC:n, men när den blir av med barnsjukdomarna kanske den blir bra? (Är inte ett alternativ för mig förrän de gör en i mindre sits alldeles oavsett dock).

Och jag bir snart matt men herregud människa jag STÖDER ditt beslut att INTE hoppa i bomlöst, hade jag hostat upp två ggr min sadelbudget för att köpa en bomhoppsadel annars?

Jag är inte heller så impad av deras modell, just därför har jag valt att avvakta ett tag så den får lite rakare kåpor, kortare bossor osv.

Inlägg 122#:
"Du kan tjata dig blå. Du vet vad vi vanliga dödliga har upplevt spelar ingen roll, eftersom D-K från typ ett håll hört motsatsen, och valt att gå på den linjen. Hon tror inte på bomlöst att hoppa i oavsett, hon tror hellt inte att bomlöst med padd bara fördelar trycker där du sitter och inte längs hela sadelns längd. Osv. Så det spelar ingen roll vad man säger, hon har (utan att ens SETT en bomlös irl än mindre suttit/ridit i en) sin åsikt helt klar if rågan.. Tyvärr."
Uppenbarligen tycker du att jag gör fel som inte väljer bomlöst. Det märks klart av ditt inlägg.

+ inlägg 157#:
"Du har dömt ut bomlöst även till dressyrridning. Och nu talades det om Konklusion, som faktiskt folk hoppat i, men nej, du har bestämt att det inte går att hoppa i en konklusion heller. JAG har aldrig sagt bu eller bä om konklusion, jag har inte råd att skaffa en sån, annars skulle den vara högst upp på 'att prova' listan."

Som sagt: jag säger varken det ena eller det andra om att du har skaffat en bomlös, och jag pushar inte för att du ska skaffa en JR istället. För det är ditt val vilken sadel du slänger på hästen, precis som det är mitt val om jag inte vill köpa en konklusion.
Svårare än så är det inte.

Inlägg 122#:
"Du kan tjata dig blå. Du vet vad vi vanliga dödliga har upplevt spelar ingen roll, eftersom D-K från typ ett håll hört motsatsen, och valt att gå på den linjen. Hon tror inte på bomlöst att hoppa i oavsett, hon tror hellt inte att bomlöst med padd bara fördelar trycker där du sitter och inte längs hela sadelns längd. Osv. Så det spelar ingen roll vad man säger, hon har (utan att ens SETT en bomlös irl än mindre suttit/ridit i en) sin åsikt helt klar if rågan.. Tyvärr."
Uppenbarligen tycker du att jag gör fel som inte väljer bomlöst. Det märks klart av ditt inlägg.

Klippt bort resten av inlägget. Så länge du väljer att tolka som fan läser Bibeln så tänker jag inte anstränga mig mer med att förklara. Kanske är det en mognadsfråga - kanske VILL du missförstå, jag vet inte.

Hur ska jag tolka det då? Du skriver att jag förkastar bomlöst (och i detta fallet pratar vi om Konklusion, för du svarade på ett inlägg till en person som sa till mig att man kan hoppa med KOnklusion, och jag sa nej till det) och det är kristallklart att du tycker att jag gör fel när du förlöjligar min åsikt och "tyvärr" var jag inte villig att köra på bomlöst.

Diabolical_Kitten skrev:
Hur ska jag tolka det då? Du skriver att jag förkastar bomlöst (och i detta fallet pratar vi om Konklusion, för du svarade på ett inlägg till en person som sa till mig att man kan hoppa med KOnklusion, och jag sa nej till det) och det är kristallklart att du tycker att jag gör fel när du förlöjligar min åsikt och "tyvärr" var jag inte villig att köra på bomlöst.

Det är väl ingen ide jag svarar på hur du ska tolka det när du flera inlägg i rad nu misstolkat och misstolkat om?

Men om du tycker jag misstolkar, så istället för att vi ska tjafsa om detta i all evighet kan vi ställa det tillrätta och sluta dra upp det varje gång. För varenda gång vi diskuterar bomlösa blir vi båda frustrerade och det är ganska onödigt.

Diabolical_Kitten skrev:
Men om du tycker jag misstolkar, så istället för att vi ska tjafsa om detta i all evighet kan vi ställa det tillrätta och sluta dra upp det varje gång. För varenda gång vi diskuterar bomlösa blir vi båda frustrerade och det är ganska onödigt.

Det fungerar ju inte det heller eftersom du fortfarande inte förstår VAD det är jag blir irriterad på (och det är INTE att du inte vill ha en bomlös)

Jo jag vet vad du blir irriterad på. Men du kan inte påstå att du inte stör dig på att jag inte vill ha bomlös, när du skriver som jag har visat i inläggen ovan. Då ställer du dig mot att jag inte vill ha bomlös. Och än en gång: varför tjafsa om det? Varför fortsätter du dra upp det i många av mina sadeltrådar?

Diabolical_Kitten skrev:
Jo jag vet vad du blir irriterad på. Men du kan inte påstå att du inte stör dig på att jag inte vill ha bomlös, när du skriver som jag har visat i inläggen ovan. Då ställer du dig mot att jag inte vill ha bomlös. Och än en gång: varför tjafsa om det? Varför fortsätter du dra upp det i många av mina sadeltrådar?

Det har jag förklarat såå många gånger, Men jag ska inte dra upp det sålänge du inte kommer med dina 'åsikter grundat på en ÅF åsikt omgjort till argument'.

Nu orkade jag inte läsa igenom alla tusen sidorna.
Din häst ser ut som min ena cob. Hon är kort i ryggen, 16" Vi har en Hubertus Flexline till henne. Ändrad i bommen och skön för min rumpa. Har ni tittat på det märket eller är de för billiga?

I bomlös tråden har jag inte gjort så, jag har tagit med vad ÅF har sagt och ifrågasatt sadlarna genom logiskt tänkande.

Jag vet fortfarande inte varför du tjafsar om att jag inte vill ha bomlöst. Det enda du skriver är att jag borde se den i verkligheten. Jaha? Ska jag lägga ut 2-3 000 för att få den skickad till mig och provrida osv? Skulle inte tro det. När Ansur för det första inte ens är såpass vettiga att de svarar på mina mail (har skickat iväg FEM stycken sen bomlöstråden och inget svar än.) och när jag ser på hur dressyrsadlarna är uppbyggda och lyssnar på vad andra bomlösanvändare säger, så ser itne jag hur den kan hålla för hoppning. Och det kan inte du acceptera. Du kan inte förstå hur jag kan välja att bortse från en Konklusion i mitt val av sadel när jag inte har provat. Men du kan inte heller förstå att jag inte lägger 25 000 på en sadel som inte är erkänt bra och det bara blir en chansning att köpa en Konklusion. Både när det gäller kvalitet och hållbarhet och när det gäller hästens rygg. För jag kan faktiskt inte förstå hur en sadel som ska vara böjlig kan hålla upp 85 kg (som sedan blir mkt mer i landningen) från hästens ryggrad och som dessutom ska vara tryckutjämnande och viktfördelande men som inte fördelar vikt bakom ryttarens rumpa, och som förmodligen ändå blir för lång i en 18".

Äh, lägg ner. Tror du jag frivilligt skulle lägga MINDRE än 19 000? Hallå eller.....

Det måste du väl koppla att jag gärna lägger 6000 för en sadel än 19 000.
Så den kommentaren var onödig. :smirk:

Men jag har redan provat Hubertus, de passar inte för fem öre, för långa i 17,5, för svängda i bommen och jag får inte plats i en så liten 17,5.

Diabolical_Kitten skrev:
Äh, lägg ner. Tror du jag frivilligt skulle lägga MINDRE än 19 000? Hallå eller.....

Det måste du väl koppla att jag gärna lägger 6000 för en sadel än 19 000.
Så den kommentaren var onödig. :smirk:

Men jag har redan provat Hubertus, de passar inte för fem öre, för långa i 17,5, för svängda i bommen och jag får inte plats i en så liten 17,5.

Fasiken vad du är otrevlig tycker jag!

Här försöker folk att ge dig tips efter tips men inget duger..
Varför i herrans namn skriver du och frågar här om du ändå vet bäst själv?

:confused:

Det enda du skriver är att jag borde se den i verkligheten. Jaha? Ska jag lägga ut 2-3 000 för att få den skickad till mig och provrida osv?

Jag skriver att du borde se, klämma på och provrida INNAN du uttalar dig om hur den generellt (inte på din häst utan generellt) fungerar. Och 2-3000 kr? Tänker du skicka efter den från fabrik eller? För det första finns det flera som har bomlöst som om du bara vore lite trevlig och intresserad gärna skulle låta dig prova, och dessutom så går det att från de flesta bomlösttillverkarna få låna provsadel, du får deponera fullpriset men får ju tillbaka det om du returnerar, och frakten blir då ca 500 kr t o r.

Skulle inte tro det. När Ansur för det första inte ens är såpass vettiga att de svarar på mina mail (har skickat iväg FEM stycken sen bomlöstråden och inget svar än.) och när jag ser på hur dressyrsadlarna är uppbyggda och lyssnar på vad andra bomlösanvändare säger, så ser itne jag hur den kan hålla för hoppning. Och det kan inte du acceptera.

Jodå, det kan jag visst, jag är ju SJÄLV sekptisk till Ansur och hoppning. Men jag håller käften om annat än att jag är skeptisk för jag inte stet nbågon. jag försöker inte tala om för världen att de inte går att hoppa i. För jag VET inte. Och VET jag inte håller jag käften. Något att tänka på kanske? Tror gör man i kyrkan..

Du kan inte förstå hur jag kan välja att bortse från en Konklusion i mitt val av sadel när jag inte har provat. Men du kan inte heller förstå att jag inte lägger 25 000 på en sadel som inte är erkänt bra och det bara blir en chansning att köpa en Konklusion.

Jag kan förstå att du inte lägger 25' på den. Jag an förstå att du är skeptisk och inte vill prova. Men jag kan inte förstå hur du uttalar dig som om du VET när du inte gör det. Men snälla människa, JAG har för fan valt BOMsadel att hoppa i, så när ska du inse att JAG inte har minsta dubier mot att man inte vill hoppa i bomlöst? Men jag VET att FF:en är ingen bra ide att hoppa i, SS går fint ur hästens synvinkel på låga höjder men är inte lämpad tekniskt för hoppning. Men jag har ingena ning ang konklusion men eftersom ingen kunnat tala om vad som SKILJER den i uppbyggnad så är jag skeptisk till den. men jag VET inte, den kanske är skitbra att hoppa i, eller skitdålig. Jag har dock inga 25', och därför är Konklusion inte ett alt. MEN jag skulle kunna tänka mig att åka rätt LÅNGt för att SJÄLV få se, prova och klämma på en Konklusion. Och sen ska jag utalla mig omd et jag VET.. Inte tro/gissa.

Diabolical_Kitten skrev:

Det skiljer sig en del i bommen mellan de olika modellerna av Hubertus. Det hjälper ju dig dock inte i fråga om sitsen, men det är rejäl skillnad i hur böjd bommen är mellan olika Hubertusmodeller.

Korven skrev:
DK är så här i alla trådar där hon inte får medhåll!!

Ok.. Det är ju inte så kul. Man kan ju inte alltid vara överens. Då skulle det ju inte finnas ett forum som var värt att läsas. Om alla tyckte lika.

Man borde vara glad över alla tips man kan få när man har ett så svårt problem som detta kan man tycka.

Har inte läst tidigare inlägg av denne så jag minns det i alla fall.

Dock så har jag tagit mig igenom denna tråd och minsann har jag också idéer angående det aktuella problemet.

MEN jag tror att mina förslag skulle totalt ratas och därför så skriver jag inte in dom alls.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka