Och jag som trodde det var över...

Sv: Och jag som trodde det var över...

Jag har sagt att jag är villig att prova ST CC då jag tror mer på den konstruktionen efter vad Kaupre berättat än t.ex. Torsion.
Jag trodde vi var klara med den diskussionen, men tydligen inte. Du kan tycka illa om mig bäst du vill för att jag inte tänker hoppa i en bomlös, men så är det.

Fletchern har en tjej i stallet så den var nära till hands, har kollat på Lutetia i butiken och den var lite kortare, men den var inte så rak att den kan passa min häst.

Hubertus skrev jag ju inte passade min häst.
Dessutom så görs dom inte i 18" och jag kan inte ha en sån liten 17,5.

Det finns inte fler Griffin som finns i x-vid. Och när de är för långa i COB modellen som ska vara kortare än de vanliga (den är kortast av dressyrsadalrna, men COB hoppsadlarna kan inte jag ha, för den är ju inte framskuren för fem öre.) så är det ingen ide att jag kollar på de andra heller. Coben var dessutom för svängd så det går inte.

Jag tänkte först på Jeffries, men när jag var inne på JRs hemsida för nån vecka sen märkte jag att jag hade förväxlat dom. Jag gillade dressyrflatbacken och fltback hoppsadeln, men dressyren skulle gå på 17-18 000 och flatbacken på 16 000 och här i södra Sverige finns det ingen ÅF för dom.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har sagt att jag är villig att prova ST CC då jag tror mer på den konstruktionen efter vad Kaupre berättat än t.ex. Torsion.
Jag trodde vi var klara med den diskussionen, men tydligen inte. Du kan tycka illa om mig bäst du vill för att jag inte tänker hoppa i en bomlös, men så är det.

Sagt det igen men det har tydligen inte gått in..

Jag vänder mig emot att du idiotförklarar de användare av bomlöst som delgett sina erfarenheter (som för övrigt är extremt överensstämmande med varandra), istället väljer att TRO ditt och datt. Dessutom så har X ST-användare talat om attd eras erfarenhet är att de INTE fördelar ut trycket längs hela panelerna (det har du valt att bortse från). Du får GÄRNA tycka 'aldrig i livet bomlöst' för min del, jag känner många sådana som fortfarande ingår i min bekantskaps/kompiskrets. Till skillnad från dig håller de sig till det de vet något om, dvs att DE inte vill ha en bomlös. Punkt. Du måste ta det ett steg till och idiotförklara de som anv bomlöst. Utan att du en enda gång ens klämt på en bomlös.

Ang hoppa i bomlös så är jag som du VÄL vet helt enig med dig att inte göra det i en 'vanlig'. Däremot så talar vi om Konklusion har och kommer jag inte uttala mig eftersom jag aldrig sett en annat än på bild. Däremot skulle jag om jag hade pengarna, definitivt provklämma, provsitta, provrida och provhoppa innan jag sa bu eller bä.

Men du vet MYCKET VÄL vad jag är irriterad på dig ang bomlöst för, gör dig inte dummare än du är. Det har INGET med att du inte vill ha bomlöst (oavsett) att göra, utan med dina hallucinationer i frågan som du försöker applicera som fakta/kunskap.

Diabolical_Kitten skrev:
Fletchern har en tjej i stallet så den var nära till hands, har kollat på Lutetia i butiken och den var lite kortare, men den var inte så rak att den kan passa min häst.

Hubertus skrev jag ju inte passade min häst.
Dessutom så görs dom inte i 18" och jag kan inte ha en sån liten 17,5.

Det finns inte fler Griffin som finns i x-vid. Och när de är för långa i COB modellen som ska vara kortare än de vanliga (den är kortast av dressyrsadalrna, men COB hoppsadlarna kan inte jag ha, för den är ju inte framskuren för fem öre.) så är det ingen ide att jag kollar på de andra heller. Coben var dessutom för svängd så det går inte.

Jag tänkte först på Jeffries, men när jag var inne på JRs hemsida för nån vecka sen märkte jag att jag hade förväxlat dom. Jag gillade dressyrflatbacken och fltback hoppsadeln, men dressyren skulle gå på 17-18 000 och flatbacken på 16 000 och här i södra Sverige finns det ingen ÅF för dom.

Okej, för det finns/fanns ju iaf fler HdR, deras flatback var ju både tillräckligt rak och kort för min herre (nu vet jag dock inte hur stora tumstorlekar de finns i, eller hur långa de blir då), medan däremot både fletchern och Lutetian är för långa för honom. Därför jag var nyfiken om det var ngt annat hos HdR som stjälpte det.

Så du har provat Hubertus? Iofs om de inte görs i 18 hjälper det ju inte dig.

Sen finns det fler Griffin som är i XW kan jag ju meddela, men de finns nog inte i 18" däremot.

Mustang har JR om dus kulle vara intresserad (iom att de kan skicka tänkte jag). Och de ligger väl inom din budget ju? (Om du köper en hopp nu och sen en dressyr om nåt år eller så, så som du själv föreslog). Just JR tycks finns i varianter som kan ligga bra på alla möjliga ryggar. Och soms agt de passade ju valacken (däremot har jag ingen aning hur de blir i större tumstorlekar, 17" blir för långt på valacken ivf, men 16" ligger bra. Nu har ju han mindre plats än din.. undrar om det var 2.5 cm soms kilde 17 från 16.. fan minns inte..) och borde ju kunna passa din. (Dressyrflatbacken tycker jag för övrigt är urskön, och trots att jag red i en 17.5", dvs hade ett helt HAV av sadel omkring mig, så satt jag hur jädra bra som helst. Men JAG upplevde 17.5" där som stooooooor. Och kompisen, som inte är så jätteliten direkt, får utan problem plats i en sådan)

Min häst är löshoppad 1.20 utan nåt problem (han var 4 år då) men det är en stor skillnad att hoppa 80 cm på han och 1 m. Vid 90 börjar han verkligen ta i, koordinera så han inte hoppar av nån meter för långt innan och hoppar alldeles för högt över. 80 kan han utan problem hoppa i trav och stillastående. Och självklart är det lättare att hoppa ett självständigt hinder på 1 m än vad det är att hoppa bana. Han måste ju ta i mer om han kommer från en snäv sväng och hoppa en oxer på 1m än vad han måste göra om vi bara hoppar ett räcke på en meter och bara rider rakt fram och har en lång anridning.

Min hopptränare har bedömt att 90-1m är en bra höjd för honom för då börjar han verkligen tänka till och hoppa korrekt, men det är inte så att han hoppar upp-fram-ner som hästar brukar göra när det är svårt för dom, utan han hoppar lika mjukt och rundar sig över hindret.

De har väl en flatback till som säljs i Sverige, men jag tvivlar på att den skulle vara både kort och rak nog åt min häst.

De andra Griffin dressyrsadlarna blev redan för långa i 17,5 och det kan jag inte ha på hoppsadlarna heller. Och på Hööks finns det inte några andra än COB modellerna som finns i xw.

Diabolical_Kitten skrev:
De har väl en flatback till som säljs i Sverige, men jag tvivlar på att den skulle vara både kort och rak nog åt min häst.

De andra Griffin dressyrsadlarna blev redan för långa i 17,5 och det kan jag inte ha på hoppsadlarna heller. Och på Hööks finns det inte några andra än COB modellerna som finns i xw.

Jodå, Hööks har fler modeller i XW. Fast bara om de tagit hem dem. De kan alltså finnas i en Hööksbutik men inte en annan. Insåg jag nu i somras när jag var dit. Men det hjälper ju inte dig när de blir för långa (vilket jag väl förstår, jag vet ju hur de ser ut i 16 - 16.5" på valacken)

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst är löshoppad 1.20 utan nåt problem (han var 4 år då) men det är en stor skillnad att hoppa 80 cm på han och 1 m. Vid 90 börjar han verkligen ta i, koordinera så han inte hoppar av nån meter för långt innan och hoppar alldeles för högt över. 80 kan han utan problem hoppa i trav och stillastående. Och självklart är det lättare att hoppa ett självständigt hinder på 1 m än vad det är att hoppa bana. Han måste ju ta i mer om han kommer från en snäv sväng och hoppa en oxer på 1m än vad han måste göra om vi bara hoppar ett räcke på en meter och bara rider rakt fram och har en lång anridning.

Min hopptränare har bedömt att 90-1m är en bra höjd för honom för då börjar han verkligen tänka till och hoppa korrekt, men det är inte så att han hoppar upp-fram-ner som hästar brukar göra när det är svårt för dom, utan han hoppar lika mjukt och rundar sig över hindret.

Mm, men tävlingsmässigt är det rätt stor skillnad på 1.00-banorna och 1.20-banorna. Sen, du märker ju när du kommer dit, ville mest du skulle ha det i bakhuvudet att om han får ta i för vareviga hinder och halvbloden bara snäpper över kan man ifrågasätta hur sjysst det är att tävla på just den nivån.

Sen att det ofta krävs viss höjd innan de börjar hoppa och slutar skutta det är ju välkänt ;)

Alexandra_W skrev:
Sagt det igen men det har tydligen inte gått in..

Jag vänder mig emot att du idiotförklarar de användare av bomlöst som delgett sina erfarenheter (som för övrigt är extremt överensstämmande med varandra), istället väljer att TRO ditt och datt. Dessutom så har X ST-användare talat om attd eras erfarenhet är att de INTE fördelar ut trycket längs hela panelerna (det har du valt att bortse från). Du får GÄRNA tycka 'aldrig i livet bomlöst' för min del, jag känner många sådana som fortfarande ingår i min bekantskaps/kompiskrets. Till skillnad från dig håller de sig till det de vet något om, dvs att DE inte vill ha en bomlös. Punkt. Du måste ta det ett steg till och idiotförklara de som anv bomlöst. Utan att du en enda gång ens klämt på en bomlös.

Ang hoppa i bomlös så är jag som du VÄL vet helt enig med dig att inte göra det i en 'vanlig'. Däremot så talar vi om Konklusion har och kommer jag inte uttala mig eftersom jag aldrig sett en annat än på bild. Däremot skulle jag om jag hade pengarna, definitivt provklämma, provsitta, provrida och provhoppa innan jag sa bu eller bä.

Men du vet MYCKET VÄL vad jag är irriterad på dig ang bomlöst för, gör dig inte dummare än du är. Det har INGET med att du inte vill ha bomlöst (oavsett) att göra, utan med dina hallucinationer i frågan som du försöker applicera som fakta/kunskap.
VILKET inlägg har jag idiotförklarat användare av bomlöst?

Hittills har det varit EN användare som har sagt att trycket fördelas under sätet, inte så mycket mer utåt.

Du tycker att jag påstår det ena och det andra om bomlöst som inte stämmer, men du och andra bomlöst-användare har ju inte kunnat ge mig nån undersökning/forskningsresultat om en studie som bevisar era synpunkter, men ä'ndå påstår många att bomsadlar är fel fel fel för hästarna, fast de bara beskriver fel anpassade bomsadlar.

Jag vet att svårighetsgraden ökar desto högre hinder, men det är främst på lokala/regionala tävlingar. Till en början ska vi ut på blåbärshoppningar, och där är banan lika lätt/svår i vilken höjd som helst. (om man ser till anridningen/vägarna)

Du har möjligtvis redan fått detta rådet någon annastans i tråden. Har läst det mesta, men inte allt. Varför överväger du inte att skaffa en medryttare (lite mindre än vad du är) som kan hoppa din häst ibland? Köp dressyrsadeln som passar dig, och sedan kan du ju köpa en hyfsad hoppsadel till medryttaren. Det verkar ju som om det är kombinationen kort hästrygg och stor rumpa som är det verkliga problemet. Kort hästrygg och lite mindre rumpa är kanske lättare att hitta :D !

Diabolical_Kitten skrev:
VILKET inlägg har jag idiotförklarat användare av bomlöst?

Hittills har det varit EN användare som har sagt att trycket fördelas under sätet, inte så mycket mer utåt.

Du tycker att jag påstår det ena och det andra om bomlöst som inte stämmer, men du och andra bomlöst-användare har ju inte kunnat ge mig nån undersökning/forskningsresultat om en studie som bevisar era synpunkter, men ä'ndå påstår många att bomsadlar är fel fel fel för hästarna, fast de bara beskriver fel anpassade bomsadlar.

Läser vi på samam forum? ;) Jag har sett betydligt mer än en ST-användare uttala sig om trycket, attd e fördelas där du sitter samt några cm mer bakåt men ffa så fördelas det utåt sidorna.

Nej, jag och andra bomlöstanvändare har ingen forskning, vi har entydiga resultat från vår användning, schabrakavtryck och svettavtryck och så vidare i all oändlighet. Du har lyssnat på Torsion somd els saknar forskning,d els bara är ÅF för padden du anser fördelar si och så (har du kollat om TILLVERKAREN har forskningsresultat?)

Och vilket inlägg? Hela tråden om bomlöst..

Apropå det, har du FORSKNING som visar att sadeln du tänker köpa verkligen passar hästen? Du är väldigt pigg på att kräva forskning ibland.

Kan du inte bara nöja dig med att DU inte vill ha en bomlös för atT DU inte tror på den/gillar den. Och skippa att försöka faktauttala dig om felaktigheter? Då skulle jag inte ha ett dugg att 'gnälla' på.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet att svårighetsgraden ökar desto högre hinder, men det är främst på lokala/regionala tävlingar. Till en början ska vi ut på blåbärshoppningar, och där är banan lika lätt/svår i vilken höjd som helst. (om man ser till anridningen/vägarna)

Sant. Fast nu ger du en HELT annan bild av hur du ska hoppa än innan. Men ska du hoppa 1.20 CR:er/frihöjdsklasser så ja då är det exakt samma svårighetsgrad. Sen vad NÖJET är med att hopap 1.20 på dem förstår jag inte, men det förenklar onekligen.

Diabolical_Kitten skrev:
Jovisst ska man inte tro på allt, men om en utprovare har ett riktigt dåligt rykte ska man nog ta till sig det.....
Ingen rök utan eld....

Hallå. Du måste vara drömkunden! Någon sådan till sen behöver han inte fler...

Jag tror att du är vilse och det rejält! Det känns som om du försöker kompensera något annat med "absolut rätt" sadel. Ställ sådana krav att den nästan inte finns så kan du alltid skylla på sadeln. Har du ingen som du litar på som kan hjälpa dej i livet?

Det känns ännu mer onödigt att köpa en sadel för 15-19 000 som en medryttare ska ha. För sadeln blir inte billigarew bara för att jag köper en mindre storlek. De sadlarna som hästen kan ha finns inte begagnade och de flesta sadlarna som hästen kan ha kan han ha i en 18" med.
Och vem säger att en medryttare kommer vara smalare än jag? Det är ju inte nåt jag kan räkna med.

Och sen så skulle jag inte heller vilja låta en medryttare ha ansvaret att hoppa min häst, det vill jag göra, för jag känner honom bättre (och i hoppningen är det en fördel....)

Snackar vi om samma sadel då? Jag pratar om ST CC, ingen annan ST. Och vad jag sett i en tråd här har det funnits 2 som har provat den och en som har sagt att vikten inte fördelas över hela panelerna.

På tillvcerkarens hemsida fungerade inte en enda länk, det stod bara kryss överallt, så det var lite svårt att få fram en mailadress. Jag ahr inte enbart lyssnat på Torsion, men både Torsion och Stall Vrå ger mig tvetydiga svar. Stall Vrå erkände senare att den ju faktiskt inte fördelar vikten som en bomsadel, då den är för mjuk för det.

Jag har inte idiotförklarat någon, så leta du upp dom inläggen istället.

Nej, jag ahr inte ens provridit Passieren, sadeln blir inte färdig förrän om 3 veckor. Men den bästa forskningen jag kan göra då är att rida i den utan schabrak och ha sadelutprovaren som springer bred och känner var den trycker/inte trycker.

Många gånger har du TOLKAT det som om jag vill presentera fakta, men varenda gång jag presenterar fakta skriver jag det. Allt annat är min åsikt. Precis som inte jag övertolkar dina inlägg och tror att du presenterar allt som fakta, presenterar inte jag mina egna åsikter som fakta. Och jag HAR sagt gång på¨gång att jag inte vill ha en bomlös hoppsadel. Ändå tycker folk att jag bara måste bli "omvänd", men de förstår inte att ALLA faktiskt INTE tycker det är ett alternativ. För än så länge verkar det finnas väldigt många BRISTER i deras konstruktion och om det kommer bättre sadlar får tiden utvisa, men hur mycket ni än tjatar om att era hästar trivs bättre med bomlöst, kommer inte jag riskera att min häst får problem med ryggen av att hoppa i en, eller rida i en sadel som blir för lång och inte är särskilt stötupptagande.

Så jag tror faktiskt att avd jag nä säger kommer du tjata om bomlösa, för du gillar din FF, men du kan inte förstå mitt tankesätt. FINE, men jag förstår inte varför du inte kan lägga ner det? Tjafsar jag på dig om att du ska sälja din FF och köpa en JR istället? Nej.

Hur trodde du jag skulle hoppa? Hästen är 6 år och vi har inte tävlat än, inte kommer jag börja med 1.20 regional hoppning då. Det är ganska självklart.

frolic skrev:
Hallå. Du måste vara drömkunden! Någon sådan till sen behöver han inte fler...

Jag tror att du är vilse och det rejält! Det känns som om du försöker kompensera något annat med "absolut rätt" sadel. Ställ sådana krav att den nästan inte finns så kan du alltid skylla på sadeln. Har du ingen som du litar på som kan hjälpa dej i livet?
Vad babblar du om? Vad skulle jag kompensera för?
Och om du tycker mina krav är orimliga, VILKA krav är då "rimliga" enligt dig? Ska jag skita i passformen till hästen, köpa en 16" sadel där min bak inte får plats, mina ben blir alldeles för långa för kåpan?

Jo tjena... Du kanske borde tänka till lite innan du sätter dig vid ett tangentbord.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: caballus
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
805
Senast: Jeps
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka