Sv: Objektiv syn på denna schäfer stam..
Jag är inte ute efter att höjas till skyarna och att det sägs att stammen är bra,lr liknande. Undrar mer om nån sett till pappan o vet ngt om avkommor efter han...osv..
nja,utställnings kennel helt o rent är d väl ändå inte,dem avlar både bruks o exteriör.
Hunden skall anv till bruks.
Dock ej skydds då jag vet att frågan lär komma,då den grenen inte intresserar mig alls
Jag vet inget om stammen mer än att det är rena utställningshundar det handlar om. Du får titta i SKK-Hunddata på hur HD-statistiken ser ut bland tidigare avkommor. De har en enda tik som skulle kunna klassas som bruksavlad, men alla andra hundarna på den kenneln är rena utställningshundar vad som än skrivs på hemsidan. Det är i princip bara utställningskennlar som skriver "Utställning och Bruks" på sina hemsidor. Bruksuppfödare behöver sällan upplysa eventuella valpspekulanter om att deras hundar kommer duga till brukset.
Nej hade inte tänkt fråga om du var skyddsintresserad, man måste inte träna skydds för att ha en schäfer, tvärtom. Schäfern är en allroundras som passar till precis allt. Du skriver att du är intresserad av spår och lydnad samt lite utställning. Om jag var du skulle jag titta på bruksuppfödare istället, det är roligare med en hund som faktiskt vill jobba än med en hund som knappt orkar jobba men är vacker enligt utställningsnormen.
Det ska inte vara hunden som begränsar en, det ska vara föraren som begränsar hunden. Då lär man sig mest. Det är inte roligt att träna spår och lydnad, starta i appellklass och lägreklass för att sen inse att man inte kommer längre på grund av att hundens motor inte räcker till. En del köper då en hund till av bruksstam, men alla har ju inte möjlighet att ha ett gäng hundar hemma. Med en hund av bruksstam ökar oddsen att man kan ta sig ända upp till Elitklass och championat.
Sen är det ju förståss utställningsdelen, hur pass viktig är den delen?
Vill man ha utställningschampionat - dvs ställa ut ofta och tycker det är kul då får man räkna med att man kanske tappar på de praktiska delarna i brukset. Tänker man bara ställa ut för skojs skull och inte blir ledsen över att få 20 "2a kvalité" under hela hundens utställningskarriär så finns det ju inga hinder till att ställa ut sin bruksschäfer för skojs skull.
Naturligtvis finns det guldägg även inom utställningsaveln där några utställningsavlade hundar lyckats föda med såväl motor som utseende och därmed kunnat få championat inom såväl bruks som utställning men chansen är inte speciellt hög att man får just det guldägget.
Vill du fortfarande ha utställningslinjer skulle jag rekommendera att du hoppar över den kombinationen du gav exempel på och leta efter en annan kombination där BÅDA föräldrarna uppvisar tävlingsresultat - för tävlingsresultat visar på att hundarna är arbetsbara djur. Ju högre poäng hundarna fått på sina tävlingar desto större chans att hundarna har arbetsvilja, har de låga poäng och legat på gränsen kanske de inte har den motor man önskar få hos en arbetande hund som schäfern är.