Objektiv syn på denna schäfer stam..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Magneten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 086
M

Magneten

Jo följer ju lite i tysthet dessa trådar runt schäfer..
Undrar vad ni tycker om den här stammen?

Fader:Behatalndets Quartz

Moder: Behatalandets Ö sara

Mamman har ej tävlat men gjort Mh.

Sv: Objektiv syn på denna schäfer stam..

Tyvärr, någon objektiv syn på stammen lär du knappast få, vänta bara... på PIRU

Men FINNS det någon här på forumet som är någolunda insatt i schäferstam förutom Piru? Jag vet inte en enda utöver det.

TS, kollade på kennelns hemsida och dom avlar både för bruks och exteriör. Vad stammen säger vet jag dock ingenting om.

jo jag är medveten om det, men sågandet kan dem hållas med,inget jag tar åt mig över ett internet forum. Man kan säga vad man tycker om stammen,men d säger ju inte så mkt om hunden ifråga..

=)

Jo följer ju lite i tysthet dessa trådar runt schäfer..

Fader:Behatalndets Quartz

Moder: Behatalandets Ö sara

Mamman har ej tävlat men gjort Mh.

Vad ska du ha hunden till är det tänkt? Det är en utställningskennel, men det kanske är vad du är ute efter?

Nu vet jag ingenting om just schäfer, men i allmänhet tror jag inte att det finns något som är objektivt runt just detta. Allt bygger ju på eget tycke & smak samt egna erfarenheter. Det jag tycker är en toppenstam med min ras finns det säkerligen folk som absolut inte håller med mig..! Bara "the statement" (svensk översättning?) att "pappan har bra meriter" är ju objektiv. Vad är bra? Vad räknas som en merit? Mh? Ja, du fattar säkert vad jag menar.

Det du kan fråga är ju däremot vad bukefolket själva tycker om stammen; för något objektivt kommer du aldrig att få;)

Lycka till:D

Gilly

Hunden skall användas till bruks,spår. sen nån utställning ibland.

O nej inna disskutionerna kommer igång, den är ej tänkt/köpt som skydds hund el liknande.

Jag är inte ute efter att höjas till skyarna och att det sägs att stammen är bra,lr liknande. Undrar mer om nån sett till pappan o vet ngt om avkommor efter han...osv..

nja,utställnings kennel helt o rent är d väl ändå inte,dem avlar både bruks o exteriör.

Hunden skall anv till bruks.
Dock ej skydds då jag vet att frågan lär komma,då den grenen inte intresserar mig alls

Jag är inte ute efter att höjas till skyarna och att det sägs att stammen är bra,lr liknande. Undrar mer om nån sett till pappan o vet ngt om avkommor efter han...osv..

nja,utställnings kennel helt o rent är d väl ändå inte,dem avlar både bruks o exteriör.

Hunden skall anv till bruks.
Dock ej skydds då jag vet att frågan lär komma,då den grenen inte intresserar mig alls

Jag vet inget om stammen mer än att det är rena utställningshundar det handlar om. Du får titta i SKK-Hunddata på hur HD-statistiken ser ut bland tidigare avkommor. De har en enda tik som skulle kunna klassas som bruksavlad, men alla andra hundarna på den kenneln är rena utställningshundar vad som än skrivs på hemsidan. Det är i princip bara utställningskennlar som skriver "Utställning och Bruks" på sina hemsidor. Bruksuppfödare behöver sällan upplysa eventuella valpspekulanter om att deras hundar kommer duga till brukset.

Nej hade inte tänkt fråga om du var skyddsintresserad, man måste inte träna skydds för att ha en schäfer, tvärtom. Schäfern är en allroundras som passar till precis allt. Du skriver att du är intresserad av spår och lydnad samt lite utställning. Om jag var du skulle jag titta på bruksuppfödare istället, det är roligare med en hund som faktiskt vill jobba än med en hund som knappt orkar jobba men är vacker enligt utställningsnormen.

Det ska inte vara hunden som begränsar en, det ska vara föraren som begränsar hunden. Då lär man sig mest. Det är inte roligt att träna spår och lydnad, starta i appellklass och lägreklass för att sen inse att man inte kommer längre på grund av att hundens motor inte räcker till. En del köper då en hund till av bruksstam, men alla har ju inte möjlighet att ha ett gäng hundar hemma. Med en hund av bruksstam ökar oddsen att man kan ta sig ända upp till Elitklass och championat.

Sen är det ju förståss utställningsdelen, hur pass viktig är den delen?
Vill man ha utställningschampionat - dvs ställa ut ofta och tycker det är kul då får man räkna med att man kanske tappar på de praktiska delarna i brukset. Tänker man bara ställa ut för skojs skull och inte blir ledsen över att få 20 "2a kvalité" under hela hundens utställningskarriär så finns det ju inga hinder till att ställa ut sin bruksschäfer för skojs skull.

Naturligtvis finns det guldägg även inom utställningsaveln där några utställningsavlade hundar lyckats föda med såväl motor som utseende och därmed kunnat få championat inom såväl bruks som utställning men chansen är inte speciellt hög att man får just det guldägget.

Vill du fortfarande ha utställningslinjer skulle jag rekommendera att du hoppar över den kombinationen du gav exempel på och leta efter en annan kombination där BÅDA föräldrarna uppvisar tävlingsresultat - för tävlingsresultat visar på att hundarna är arbetsbara djur. Ju högre poäng hundarna fått på sina tävlingar desto större chans att hundarna har arbetsvilja, har de låga poäng och legat på gränsen kanske de inte har den motor man önskar få hos en arbetande hund som schäfern är.

hunden är redan köpt o påbörjad sin utbildning till bruks,vilket hon duger utmärkt till.
Hon har stor arbetslust o är inte svårmotiverad,så vi får se hur lång vi kommer.. Vi kommer dit seden tar oss.

Fast jag har ju för mig att pappan är tävlad inom IPO en del,kan ha fel,måste kolla hemsidan..
Vet att dem fött fram många hundar som tävlar mer inom bruks än utställning så ren utst kennel vill ja inte kalla d....
Kopierad fr hemsida..

De har även nått framstående resultat inom olika bruksarrangemang både i de internationella bruksmeriteringsformerna, Ipo, bsl samt även inom det svenska bruksarbetet.

Enligt dem själva,så renavlad utst kennel vill jag inte kalla d.

Senast ändrad av en moderator:

hunden är redan köpt o påbörjad sin utbildning till bruks,vilket hon duger utmärkt till.
Hon har stor arbetslust o är inte svårmotiverad,så vi får se hur lång vi kommer.. Vi kommer dit seden tar oss.

Fast jag har ju för mig att pappan är tävlad inom IPO en del,kan ha fel,måste kolla hemsidan..
Vet att dem fött fram många hundar som tävlar mer inom bruks än utställning så ren utst kennel vill ja inte kalla d....
Kopierad fr hemsida..

De har även nått framstående resultat inom olika bruksarrangemang både i de internationella bruksmeriteringsformerna, Ipo, bsl samt även inom det svenska bruksarbetet.

Pappan har SCHH1 - vilket innebär att han har skickats utomlands för att få den meriten. Hur bra det gick framgår då inte, men han har tävlat upp till BSL2 i Sverige med mediokra resultat;

BSL1 Delmoment A: 73
Delmoment B: 72

BSL2 Delmoment A: 74
Delmoment B: 70

Gränsen i IPO & BSL ligger på 70 för att bli godkänd, man måste ha 70p. eller mer i varje delgren (BSL=A+B, IPO=A+B+C) för att bli godkänd. Maxpoängen är 100p. i varje delgren. Pappan har därmed klarat sina klasser på håret, gissar att han låg på ungefär samma poängnivå i SCHH1 provet utomlands. Han har även underkänd korning. När det gäller korning och MH skulle jag sätta mig ner med en mall och kolla var alla kryssen sitter - framförallt på MHt som är lättare om man inte är van vid att läsa MH-protokoll för där står det hur hunden reagerat. Kolla igenom och bedöm om du själv tycker det är bra reaktioner av hunden, om det är något du själv vill ha hos din hund. Alla har olika bild av hur en hund ska reagera för att vara en lämplig hund för en själv.

Mamman har som du redan sagt enbart gjort MH så samma där med MHt, kolla igenom hur hon reagerat på de olika momenten.

Det är ju bra att du är nöjd med hunden iallafall.:)

Jag är nöjd med vad bägge gjort på sina Mh.
Pappan är tävlad o vad han har gjort duger för mig, han har presterat iaf.

Mamman vet jag har stor arbetslust o även hon gjort ett bra mh.

Att han har tävlat med "mediokert" resultat gör mig inget, han har fortfarande meriter bakom sig...

Jag är nöjd med vad bägge gjort på sina Mh.
Pappan är tävlad o vad han har gjort duger för mig, han har presterat iaf.

Mamman vet jag har stor arbetslust o även hon gjort ett bra mh.

Att han har tävlat med "mediokert" resultat gör mig inget, han har fortfarande meriter bakom sig...

Varför frågar du efter åsikter om stammen då?

som jag skrev i ett annat inlägg,vill mer veta om nån stött på nån avkomma efter pappan el kanske sett han live? då jag ej gjort d.

Jag vet inget om stammen men jag har sett pappan då han gjorde sina BSL prov, både 1 o 2.

Han gjorde lite som han ville på tävlingarna;). Men det var en ung tjej som tävlade honom och det är inte så lätt. Hon klarade ivarjefall sina klasser.

Den uppfattning han gav mig var att det var en öppen och stabil kille som skulle behöva lite mer motor.

Kopierad fr hemsida..

Om du googlar faderns namn så hitatr du bloggen om honom!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 666
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka