Obetalda fakturor

L

Lampi

Ni som har verksamhet och säljer t.ex. hö och foder hur lång tid efter att fakturan ska ha varit betald skickar ni påminnelse? Och tar ni ut påminnelseavgift?

Blir så trött på folk, man producerar fint hösilage och kör t.o.m. hem det till dem men sen har de inte vidare bråttom att betala.

Sv: Obetalda fakturor

Kan bara ge tipset om kontant betalning eller förskott.
Mitt argument är att skall jag kunna hålla den service, kvalitet och prisnivå så är det kontantbetalning som gäller. Accepterar inte kunden detta kan dom köpa någon annanstans.
Skicka påminnelse direkt när fakturan inte är betald, ge dom max 10 dagar efter förfallodagen, sedan är det inkasso eller fogden som gäller.
Jag lämnar aldrig ifrån mig något, vara eller tjänst utan att ha fått betalt..
Tyvärr blir folk mer och mer lusfräcka.

Ha ha - jag har just skrivit av mig min ilska om just sådana här situationer i en annan tråd ... :p

Vi skickar påminnelse 10 dagar efter förfallodagen med en påminnelsavgift tillagd.
Dock brukar de flesta inte betala den avgiften :mad: (Tycker väl att de har rätt att göra lite som de känner för ...)

Hetaste tipset är - ta kredit- och betalningsanmärkning-kontroll på varenda kund.
De som har minsta betalningsanmärkning får betala kontant! :devil:

På den tiden jag var med om producerandet och säljandet slopade vi all handel med privatpersoner. Efter en rejäl kreditförlust var det slut, det var kontant betalning INNAN avlastning som gällde. Inga pengar, inget silage. Och en utkörningsavgift på 800 kr som skulle betalas INNAN man körde ut nästa gång.

Företagskunder fick avtalat 10 dagar netto, 15 dagar efter faktureringsdatum gick påminnelsen och sedan till fogden. Peppar peppar behövdes det aldrig när vi väl skurit bort dödköttet (d v s strulande privatkunder).

Ni som har verksamhet och säljer t.ex. hö och foder hur lång tid efter att fakturan ska ha varit betald skickar ni påminnelse? Och tar ni ut påminnelseavgift?

Blir så trött på folk, man producerar fint hösilage och kör t.o.m. hem det till dem men sen har de inte vidare bråttom att betala.

Ganska omgående. Ju tidigare man får kännedom om strulet desto lättare är det att agera bank mot sin vilja. Efter påminnelse, dröj inte länge innan ni skickar till inkasso. Då brukar det betalas ganska kvickt!

Om det händer er ofta rekommenderar jag att antingen begära betalt i förskott, eller sälja fakturorna till inkassobolag. Då får man nästan 100% av beloppet i handen direkt.

Om ni har väldigt stora summor som faktureras mot en och samma företag/person är det klart värt pengarna att ta en kreditupplysning i förväg.

(Själva erbjuder vi endast faktura till företag, inte till privatpersoner - då är det alltid betalt i förskott innan tjänsten levereras.)

De flesta kunderna sköter sig faktiskt bra och innan jag känner dem så är det kontant betalning som gäller. Denna gången var det stallägaren som beställde och jag fick inte reda på att det var en av de installade som skulle betala förrän jag lastat av. Påminnelse går ut på Måndag så får vi se.

Ha ha - jag har just skrivit av mig min ilska om just sådana här situationer i en annan tråd ... :p

Vi skickar påminnelse 10 dagar efter förfallodagen med en påminnelsavgift tillagd.
Dock brukar de flesta inte betala den avgiften :mad: (Tycker väl att de har rätt att göra lite som de känner för ...)

Hetaste tipset är - ta kredit- och betalningsanmärkning-kontroll på varenda kund.
De som har minsta betalningsanmärkning får betala kontant! :devil:
Påminnelseavgift får du bara ta ut om det vara avtalat i förväg. Därmed har man i allmänhet rätt att låta bli att betala den eftersom säljaren sällan påtalar att det kommer att läggas på en avgift om fakturan inte betalas i tid. Det räcker inte att skriva på fakturan att påminnelseavgift tillkommer.

. Det räcker inte att skriva på fakturan att påminnelseavgift tillkommer.

Nej,men om man skriver det i köpvillkoren, och kunden godkänner dessa, så har man slutit ett avtal, och påminnelsavgiften borde alltså betalas av den kund som är sen med betalning.

Påminnelseavgift får du bara ta ut om det vara avtalat i förväg. Därmed har man i allmänhet rätt att låta bli att betala den eftersom säljaren sällan påtalar att det kommer att läggas på en avgift om fakturan inte betalas i tid. Det räcker inte att skriva på fakturan att påminnelseavgift tillkommer.

Jo men värt att tänka på då enligt vår rerfarenhet är att alla "nya" kunder av denna typ betalar glatt, ordentligt första fakturan. Så då har de accepterat villkoren. Sen kommer strulet..

Nu skippar v dock nästan fakturering, och tar också kontant, av privatpersoner, inann vi lastar på deras släp.

Men företagskunder med häst har också sna rötägg. Hittar inte dessa i lantbruksbranschen där man alltid får betalt till slut, om de inte kursar. Hästfolk flyttar och tror att de därmed är av med sina skulder. :confused:

Man behöver inte påminna! Har du avtalat så kan du ta ut påminnelseavgift (max 50:-). Dröjsmålsränta är en extra ränta som börjar löpa på en skuld om betalning inte sker i tid. Ränta utgår med referensränta med tillägg av åtta procentenheter.

Den "hårda" vägen med fakturakunder ser ut så här (enligt konsumentverkets hemsida):

* Skicka inkassokrav direkt. Du får lägga på inkassokostnad på max 160:-.
* Gå till kronofogde, du får lägga på 300:- i ansökningsavgift plus 340:- för eget arbete som kunden får betala.

Med denna modell så "straffas" kunden ganska direkt med 800:- extra och du betalar 300 till kronofogden. Fast finns det inga pengar att hämta så hjälper inte detta.

*suck*...det är inte en lätt bransch om det nu är lättare för andra...:cool:

Vi har förskottsbetalning, lämnar prislista med våra villkor, skriver kontrakt på fyra fem A4 sidor (då det gäller ex. träning av häst), har bindande bokningar (på ex helgkurser)...försöker att ha en dialog med alla kunder...

Men trot eller ej...vi blir blåsta på pengar mer än ofta, har varit i tingsrätt nyligen med ett ärende som tog två år!!! Dom pengarna har vi ju sas förlorat flera gånger om...:crazy:

Man blir galen ibland....!!!

:mad:

skicka ut en påminnelse direkt och sälj inte till dessa flera gånger om de nu inte råkar ha en väldigt bra förklaring.

Det ska vara kontant betalning innan avlastning som någon skrev. Speciellt när det gäller privatpersoner har jag erfarenhet av. Annars kan man många gånger se sig om i skyarna efter dessa pengar.

På den tiden vi sålde i mindre omfattning så kom det ibland någon som ville ha ca 2-5 balar åt gången på kredit dessutom. Har erfarenhet av att dessa sedan är väldigt svåra att få pengarna från, speciellt när de inte har några pengar. Vem köper annars så få balar flera gånger?

Fast finns det inga pengar att hämta så hjälper inte detta.

Tyvärr inte ovanligt. En mycket liten del hästfolk, men de finns tyvärr, sätter i system att skriva allt på släktingar, handla friskt och när det blir för hett om öronen så flyttar man igen. :mad:

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över... 2
Svar
33
· Visningar
8 986
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 844
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 727
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna