Sv: Obehagligt!
Jag har tidigare varit anti mot körkort, men nu har jag börjat ändra uppfattning......
*De som isf skulle skaffa körkort är ju de som är såpass ärliga och "normala". De som har hund för kamp exempelvis eller de som i övrigt struntar i lagar och regelverk kommer garanterat inte skaffa sej nått körkort.
Svar:Och då kan djurskyddsinspektör, polis, hälsoskyddsinspektör gå in med sanktioner om störda grannar ringer och klagar. Har de inte körkortet så......
*Om detta körkort någon gång ser dagens ljus, finns det då folk som kan granska att allt är i sin ordning, för om jag ska jämföra med bilar så finns det fler än en som har den skriven på en förälder eftersom försäkringspremien är alldeles för dyr annars... vad säjer att inte ens syster exempelvis skaffar körkort och jag har tre hundar men de står på henne... vem kontrollerar detta?
Svar: På samma sätt som inspektörer och polis redan idag jobbar vid vanvårdsfall där man skriver över djuren på makar, kusiner, grannar och andra bulvaner.....
*Vem ska se till att alla hundägare i Sverige ens har körkort? Polisen (tillåt mej småle, de är underbemannade som det är) Eller ska det kanske införas ett nytt statligt byråkratiskt verk?
Svar: Polisen, djurskyddsinpektörer och hälsoskyddsinspektörer.
*Vilka ska utbildas till att utfärda dessa körkort, vem tar den kostnaden för kurser, administration och utfärdanden?
Ska det falla på de lokala brukshundsklubbarna? Har de ekonomi och möjlighet till det? Och vi som inte nyttjar brukshundsklubbarna, ska vi behöva gå dit endå?
Svar: Det kan hundorganisationer säkert fixa. Även privata såsom IMMI. Jämför med t ex Datakörkortet eller hygienkörkortet för livsmedelsarbetare (bl.a i Finland). Om det är ett antal slumpade kryssfrågor a la teoridelen på bilkörkortet så ska det väl inte vara så svårt att rätta - t ex Studiefrämjandet skulle också kunna klara det.... Vill man så kan man ju även ha en praktisk del - det går säkert också att lösa. Det blir bara fler och fler privata entreprenörer som säkert vill få licens för att utfärda bevis. Givetvis får hundägaren betala en hundring eller vad det nu kan kosta att anordna och administrera.
*Vad blir påföljden om man inte har körkort och en hund, böter? Fängelse...?
Svar: Att man får göra sig av med hunden om man inte lyckats ta körkortet. Kanske föreläggande vid vite att ta körkortet inom en viss tid. Sanktionsavgift för att man skaffat hund utan att ha ett körkort (jämför miljösanktioner mot företag som drar igång verksamhet utan tillstånd t ex uthyrning av flera boxplatser...).
*Vad händer när en hel familj skaffar en valp, ska man behöva bekosta körkort för alla familjens medlemmar då eller räcker det med att hunden står på exempelvis mor i familjen?
Svar: Den som äger hunden är ansvarig. Eller om det är någon annan som har hand om hunden med avtal t ex fodervärd eller hundpensionat etc etc
*Vad är kriterierna för detta körkort, vem ska bestämma detta?
Jag har gått på IMMIkurser jag och det finns en massa metoder som jag tycker är för hårda som jag inte vill använda, men ska det bli standard?
Svar: Djurskyddsmyndigheten får (med hjälp av remisser till hundorganisationer) bestämma upplägget. Personligen tycker jag inte att det ska vara om "hundträning" (lydnad kan man gå kurser för) och då försvinner ju problemet med hårda/mjuka tag. Jag vill se mer lagkunskap och hur man ska "sköta sin hund i samhället" samt (kanske) allemansrätten. Det kan många "hyggliga Svenssons" behöva veta mer om också... Även vetskap om hunden som art, dvs att hundar ska äta bra mat (inte bara leverpastejsmörgåsar...), klippas klorna på etc. Baskunskaper som tyvärr många snälla Svenssons inte verkar ha..... Här kan jag dra väldigt många exempel på "vanvård" som välmenande, hundälskande Svenssons utsätter sina hundar för! Även grundläggande etologi för att förstå hunden. Det ska inte vara på "proffsnivå" utan väldigt enkelt. Körkortet skulle kanske vara tidsbestämt också.... Säg 10 år? Det jag skrivit så här långt är ju mest tankar och inget "färdigt" förslag om nu någon vill dissekera det hela.... Kritisera i så fall helheten inte detaljerna...
I fallet med galna pitbulls i trappuppgången så vore det väldigt enkelt: Ring miljökontoret, de skickar ut en inspektör (beroende på klagomål kan det vara en djurskyddsinspektör eller en hälsoskyddsinspektör), denne kollar om de har körkort, har de det inte så kan de få göra sig av med hunden eller få en tidsbestämd frist för att skaffa detta. Sedan finns det ju alltid idioter som bryter mot lagen, men jag skulle tro att om man ansträngt sig och lärt sig vad som gäller så försvinner "många" av problempersonerna och de som blir kvar får man ju fortsätta med på ordinarie vägar. De kan ju inte skylla på okunskap då, i alla fall...