obehaglig morgonfodring..

Sv: obehaglig morgonfodring..

Det vet jag inget om. Tanken var att det ska förhindra att hästen sparkar sönder plankor.

Såklart hon ska få rulla i boxen. Det är ju bara ett gott tecken.

*DKL*
Jag tycker tanken borde vara först och främst att hindra att hästen inte ska rulla fast, jag tycker att söndriga väggar inte är det största problemet där. Det kan bli rejäla skador på en häst som ligger fast och inte får fäste någonstans. Tänk liksom om hästen rullar fast i början av natten och ligger fast hela natten sen och sparkar o har sej, inget bra, hästar ska inte ligga fast så halvt på rygg en sån lång tid.

Hade min häst rullat fast ofta eller om han ofta rullade över i boxen så hade jag övervägt överrulningsgjordar, dom är ju endå till för sånt och man måste ju inte spänna dom så hårt de bara går, och jag tror inte att dom stör hästen för då hade nog ingen använt dom.

Sen håller jag med dom andra att väggarna borde vara lite mer hållbara en så och en gummimatta löser knappast de problemet, gummimattor är till för hästar som sparkar eller trycker haserna mot väggen så det blir sår etc, inte att hästen inte ska rulla fast.

Senast ändrad av en moderator:

ett tips förresten att få hästen att inte rulla sej i boxen är att inte ställa in hästen när den är jätteblöt utan kanske torka den lite innan den går in i boxen, jag brukar gnugga min med en trasa så det iallafall inte rinner om hästen när han går in för han rullar sej bara i boxen när han är riktigt blöt.

Så om man kommer på varför hästen vill rulla sej så kan man nog lösa en hel del.

Ach so:o

Sätt upp läkten på väggarna sen. Det kan hända där man minst anar. Jag hade missat 1 m för att jag trodde att mellanrummet på 2 cm mellan de liggande brädorna skulle ge samma effekt (luftspalt)- vilket det inte gjorde. Har nu satt runt om boxarna. Fyller sin funktion helt o hållet.

Men det viktiga måste väl vara att hästen kommer upp:confused:

Det låter som om du prioriterar väggarna.....Väggarna är för dåliga om den sparkar igenom, lite plywood gör ingen skillnad:eek: Det blir bara halare för hästen, hovarna får inte fäste, den kommer inte upp.....:cool:

Om hästen får fäste behöver den inte sparka så häftigt för att komma upp. Men visst låter det som om väggarna behöver förstärkas....OM de inte klarar sparkar från en häst. En boxvägg ska klara mer än så. Och hästen kan skada sej när det går hål. Men hästen får heller inte riskera att sparka sönder ben och hovar eller bli liggande......

Det låter som om du prioriterar väggarna.....Väggarna är för dåliga om den sparkar igenom, lite plywood gör ingen skillnad:eek: Det blir bara halare för hästen, hovarna får inte fäste, den kommer inte upp.....:cool:

Om hästen får fäste behöver den inte sparka så häftigt för att komma upp. Men visst låter det som om väggarna behöver förstärkas....OM de inte klarar sparkar från en häst. En boxvägg ska klara mer än så. Och hästen kan skada sej när det går hål.

Jag följde bara de förslag jag fick, och diskuterade efter dem.

Var snäll och hoppa inte på mig, jag vill inte min häst ont.

Om hästen får fäste behöver den inte sparka så häftigt för att komma upp. Men visst låter det som om väggarna behöver förstärkas....OM de inte klarar sparkar från en häst. En boxvägg ska klara mer än så. Och hästen kan skada sej när det går hål.
Så mycket fattar faktiskt jag med. :crazy:

Jag diskuterade efter de förslag jag fick.

Men vad min fråga var, om det fanns något sätt att undvika dessa situationer.
T.ex Ditt förslag med ännu högre vallar med spån som du gav tidigare.

Klart jag förstår att hästen kan skada sig!
Tack o lov har jag haft hästar i 15 år och ingen har varit sjuk eller hälta. peppar peppar ta i trä.

Kl.

Hon rullar sig när det läggs in nytt strö, mer eller mindre varje dag. Men att hon fastnat har hänt 2 gånger vad jag vet.

Men jag försvarar inte att jag har tillräckligt bra väggar. De bör stärkas upp.
Dock får jag ta upp detta med stallägaren och be om hjälp.

Jag visste inte att att orsaken var att hästen inte får fäste/rullar fast. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
4 280
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 156
Senast: exotic
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
18 927
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022