Sv: Effektivt medel mot träätning???
Jag skulle inte ha så klent spontat virke.
Sen kan man sätta ädelträ högst upp- inte gnagvänligt o svinhårt.
Jag skulle oxå släppa taget om att de måste ha mat var 4- h.
det finns studier på beteshästar där de äter i 2h. o sen vilar.
Även om hästar inte påstås kunna känna mättnad eller hunger
så äter alla normala hästar så o klarar sig.
Halva S. ´hästar fodras nog ännu tidigare o får mat först på morgonen. Byt till grövre långstråig samt torrt silage o du får ett annat ättempo.
Det blöta var ju för att fullblodet skulle äta...
Har du verkligen testat de nya näten som man kan ha ute? De med pyttehål. Där blir det oxå skillnad med torrt silage.
De skulle oxå kunna gå ute... med eksemtäcke på. där har du lösningen
Ja jag vet att dina hästar alltid är som ett unikum o att du aldrig nappar på ett enda av all tips som du får.
Crib halt funkar dessutom på hela världens hästar..(global marknad). OM!!! man sätter på tillräckligt.
Absolut att stor del av Sveriges hästar står för många timmar utan mat nattetid. Men det innebär inte att jag vill ha det så, eller att magarna mår bra av det (jag riskerar ogärna nytt magsår). Men att ge säg 4 kg kl 22, det löser ju knappast träätandet eller hur tänkte du? För många mer h utan mat gör ju många mer timmar där risken är de gnager trä?
Söker man i forumet hittar man mer än en häst som äter trots crib halt (nån, fjording tror jag det var, slickade i sig det ur burken, påstod ägaren iaf).
Eksemtäcke ute under knottid går, men det ger en lindrigt påverkad häst, jämfört med opverkad häst om man undviker ute med knott.
Så ja, det finns andra lösningar - det gör det alltid. Men det finns för- och nackdelar med alla. Jag har för mina valt det som fungerar bäst för oss, både för mig och hästarna. Och maniskt träätande ingår normalt inte som ingrediens i det (då hade det givetvis inte varit den lösning som fungerat bäst), så såvida detta är lika övergående som det var i vintras, så gör inte det att jag känner jag vill ta en annan lösning med dess för- och nackdelar eftersom jag anser att nackdelarna överväger.
Jag har testat nät med 2cm maskor, det är det minsta jag hittat (de flesta småmaskiga har 4 cm som jmf). Vet du några nät med mindre maskor får du jättegärna tipsa!
Jag har gett grooovt silage btw, och torrare, ingen skillnad. Dessutom tyvärr väldigt mycket svårare att hitta med tillräckligt lågt MJ och högt SRP, annars skulle jag inte ha något emot att ge grovt. Även om ättakten inte sänks så borde det säkert kunna vara fördelar ändå.
Men sammanfattningsvis, så helt ärligt och väldigt frankt uttryck så jag har valt den lösning ang stall/ute, antal fodringar och foder och jag står kvar vid det valet sålänge hästarna mår bäst av det. Även om någon annan teoretiskt skulle gjort olika. Däremot tar jag fortfarande tacksamt emot tips på gnagdelen, även om tjära tycks funka för stunden!
Klena brädor, vad menar du med klena, alltså vad som är klent? Spontade är de ja, men det borde inte spela jättestor roll då de ju ändå spikas fast? SJälva brädorna är 15 mm tjocka och står emot bakutsparkar och fastrullningar (de har genom åren provats på både ena och andra viset) så de känns inte så klena? Men går ju säkert ha tjockare, fast gnaga går ju lika bra på en tjock bräda?
Ang ädelträ så ek har jag blivit tipsad om att de inte vill äta på, det är dock för stunden över budget och får i så fall bli när jag sen ska göra en helrenovering av boxarna, när tuggandet har upphört igen. Men då ska det ju till någon mer permanent lösning iaf för övre brädorna. (Ett alt är ju att sätta plank högre upp på väggarna helt enkelt, då finns ingen kant att käka på. Men gör jag det nu så byter de nog bara till att äta upp fronten är jag rädd?)