Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Vad vet du vad jag har varit med om? :cautious:



Nej, men det går att jobba med sig själv så att man blir stark! Då kan man lägga sin energi på att skita i sådana människor istället för att haka upp sig.

Som sagt, TS är inte skadad eller blev anfallen på något sätt, han spelade upp musik och TS kunde valt att gå eller säga till.

Det kanske inte var för bara henne? Hur vet hon om hon tex var på toaletten att det inte gick ut eller in 2-3 kvinnor till som fick samma behandling? :)
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Nu gör du ju dig inte direkt smidigare än inlägget du refererar till, om det var det du försökte göra.

Smidigare vet jag inte om jag försökte göra mig. Däremot satte jag Vouges resonemang i ett grövre brott av samma karaktär, och mycket riktigt så får man då svaret att det inte alls är samma sak. Sexuella trakasserier = komplimanger. Våldtäkt = inte komplimang.

Då kan man börja fråga sig vart gränsen går? När är man ett offer och när är man bara osäker?

Är en dask på rumpan komplimang? En smekning mot underlivet? Tvångskyssar? Förföljelse hem? Kommentarer om allt hn vill göra med en?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

När det är direkt riktat på ett sätt som gör att ALLA uppenbart kan se att det är just "TS" som är utsatt och det blir på ett hotfullt sätt, DÅ ska man reagera och säga till för då blir det på ett obehagligt sätt! (om man inte vill ha uppmärksamhet från personen i fråga då vill säga)

Men att två låtar spelades när TS skulle gå på toaletten som lika gärna kunde spelas när nästa kvinna också går ut medans TS är borta är INTE något man bör reagera på då det är extremt oskyldigt och mest ett skämt!


Jag vet att du inte vill förstå mina nyanser men jag försöker förklara.
 
Senast ändrad:
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Men snälla du.

Nu jämför du en makaber våldsakt med att spela upp musik.

Behöver jag skriva mer?

Men han spelade inte upp vilken musik som helst helt utan syfte, och det märks även när TS beskriver sina känslor kring upplevelsen.

Det var obehagligt och riktat mot henne, upprepade gånger eftersom att hon nämnt minst två låtar i alla fall.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Det kanske inte var för bara henne? Hur vet hon om hon tex var på toaletten att det inte gick ut eller in 2-3 kvinnor till som fick samma behandling? :)

Skulle det rättfärdiga hans beteende, menar du? Att han satt i system att trakassera sina kvinnliga studenter/kunder?
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag tror att alla här vet att han gör det för flera...det var inte det tråden handlade om. Den handlade om att man bör kunna gå på en föreläsning eller kurs utan att bli få sexuella anspelningar...
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Vad vet du vad jag har varit med om? :cautious:



Nej, men det går att jobba med sig själv så att man blir stark! Då kan man lägga sin energi på att skita i sådana människor istället för att haka upp sig.

Som sagt, TS är inte skadad eller blev anfallen på något sätt, han spelade upp musik och TS kunde valt att gå eller säga till.

Det kanske inte var för bara henne? Hur vet hon om hon tex var på toaletten att det inte gick ut eller in 2-3 kvinnor till som fick samma behandling? :)

Så hon skulle gå ifrån sin utbildning eller säga åt sin lärare att inte göra sexuella anspelningar till henne eller andra kvinnor?

Det är inte hon som är oprofessionell.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Vad vet du vad jag har varit med om? :cautious:



Nej, men det går att jobba med sig själv så att man blir stark! Då kan man lägga sin energi på att skita i sådana människor istället för att haka upp sig.

Som sagt, TS är inte skadad eller blev anfallen på något sätt, han spelade upp musik och TS kunde valt att gå eller säga till.

Det kanske inte var för bara henne? Hur vet hon om hon tex var på toaletten att det inte gick ut eller in 2-3 kvinnor till som fick samma behandling? :)

Vet du, jag är hyfsat stark, men jag vill inte bli så stark att jag inte känner något alls. Jag vill ha lyhörda instrument, så att jag vet när jag ska dra öronen åt mig. I det här fallet tog det lite längre tid innan jag greppade det hela. Just för att det var ett "finlir". Jag vill inte "lära mig" att ignorera sånt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

När det är direkt riktat på ett sätt som gör att ALLA uppenbart kan se att det är just "TS" som är utsatt och det blir på ett hotfullt sätt, DÅ ska man reagera och säga till för då blir det på ett obehagligt sätt!

Men att två låtar spelades när TS skulle gå på toaletten som lika gärna kunde spelas när nästa kvinna också går ut medans TS är borta är INTE något man bör reagera på då det är extremt oskyldigt och mest ett skämt!

Jag väljer då att vara bitterfitta i sådana fall och tycka det är äckligt, obehagligt och inte alls okej någonstans att använda härskartekniker mot mig och/eller utsätter mig för trakasserier av sexuella slag.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

När det är direkt riktat på ett sätt som gör att ALLA uppenbart kan se att det är just "TS" som är utsatt och det blir på ett hotfullt sätt, DÅ ska man reagera och säga till för då blir det på ett obehagligt sätt! (om man inte vill ha uppmärksamhet från personen i fråga då vill säga)

Men att två låtar spelades när TS skulle gå på toaletten som lika gärna kunde spelas när nästa kvinna också går ut medans TS är borta är INTE något man bör reagera på då det är extremt oskyldigt och mest ett skämt!

Inte för att det spelar någon roll egentligen, men det var många fler än två låtar. Jag gick heller inte på toa vareviga gång utan stod bara utanför och kunde då höra vilka låtar som spelades när andra gick in/ut. Inte det heller spelar någon roll egentligen. Jag är ganska säker på att det var riktat bara mot mig. Inte det heller spelar någon roll egentligen. Det var inte hotfullt utan just obehagligt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag skulle tagit det som en rolig grej, jag har såpass bra självkänsla att jag bara skulle skrattat åt det! :)

Fattar inte varför man alltid ska vara en bitterfitta för att bevisa att man minsan inte alls är en bimbo? :cautious:

Jag vet att jag ser bra ut OCH är smart så jag behöver inte hävda mig åt något av hållen, folk både ser och märker detta ändå.

I helvete, det är INTE smicker när man upplever det som allt från obehagligt till hotfullt.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag har inte hunnit läsa allt än, men jag vill verkligen tacka för alla synpunkter, allt stöd :love: och alla klargöranden :idea:. Det var välbehövligt, nyttigt och värmer i hjärtat.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Säger INTE att TS inte är stark, men fattar du verkligen hur det är för dem som INTE är det? De som kanske har en del VERKLIGT dåliga erfarenheter i bagaget (t ex övergrepp)??

:bow:

Att köra med att sexuella trakasserier visar att man är attraktiv är så sjukt på så många nivåer. Om man dessutom blir utsatt av en man som på något sätt står över en jobbmässigt (tex kursledare eller chef) är det faktiskt inte lagligt. Problemet är bara att bevisa det om det inte gått till handgripligheter.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Jag tror att alla här vet att han gör det för flera...(...)

Det tror jag också! Just den här gången blev det jag, men i o m att han åker landet runt med sin utbildning så skulle det inte förvåna mig om han på varje ort och ställe gör samma sak. Varför skulle han annars vara så väl förberedd med den typen av låtar? Och det gick ju så geschwinnt och raskt med låtbytena... tyder på vana.
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Tar sista ...

För det första tycker jag inte att föreläsarens agerande är ok - man kan kalla det mycket - men för mig är det först och främst : i högsta grad oprofessionellt!

För det andra förstår jag att TS tar illa vid sig, men jag tror det bästa TS kan göra är att inte fundera så mycket mer över det hela utan konstatera att hon tyvärr hade oturen att stöta på en person som inte förmår att uppträda just professionellt!

I mina ögon har denna föreläsare gjort sig själv till åtlöje!

Men så har jag också ibland på känn att många psykologer blivit just psykologer i en from förhoppning att förstå sin egen knepighet ...:p
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Fast vadå - var du den ENDA som gick förbi honom VARJE paus? Ingen annan tog paus samtidigt? :confused:
Tog han sig i skrevet och blinkade åt dig samtidigt eller vad fick dig att anta att det var till dig det var riktat?
Och hur många pauser hade ni på EN dag? Femtio?

Jag skulle öht inte reflektara över vilken sorts låtar en person spelar och jag skulle definitivt inte anta att de var åt mig och OM jag skulle märka att det var åt mig så skulle jag visa om jag var intresserad eller inte.
Ta illa upp skulle jag bara göra om han i övrigt gjorde något "äckligt".

Jag tvivlar skarpt på att han menade att vara sexistisk eller whatever.
(Men om han tydligt visade att han stötte på dig var han givetvis oproffessionell och betedde sig olämpligt)


/Vita som förundras över hur folk kan bli så upprörda av alltalltalltalltalltalltallt.
 
Senast ändrad:
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

*Kl som egentligen inte har med ts att göra..


Så ni i den här tråden - ni har aldrig någonsin stött/raggat på någon? För om DEN "tar illa upp" så är det ju fel. :confused:
 
Sv: Obehaglig händelse som jag inte riktigt greppar

Så ni i den här tråden - ni har aldrig någonsin stött/raggat på någon? För om DEN "tar illa upp" så är det ju fel. :confused:

Javisst, om jag stöter på någon så att den känner sig illa till mods, utsatt, lite trängd och i en situation där hen inte riktigt har några vettiga handlingsalternativ att ta till, så har jag gjort fel. Det är väl helt självklart?

Nu brukar jag inte stöta på kreti och pleti på arbetstid, men i jobbsammanhang är det ju snarare mer fel än mindre att få någon att känna sig så.

Om jag stötte på någon så att den svarade så som Vogue beskrev, så skulle ju även det visa att jag var totalt fel ute. Jag vill inte tvinga in någon i ett sådant spel heller, jag vill inte skapa en situation där den jag stöter på känner att den "vinner", jag ser inte stötande som en tävling. Och om det blir en tävling när jag tar initiativ, så har ju jag gjort fel. (Oavsett om det är på jobbet eller fritiden.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp