Obehag när man drar sadelgjorden

Elinoor

Trådstartare
Är osäker på var den här tråden hör hemma egentligen, men eftersom det rör sig om en unghäst tror jag den passar bäst här.

Har kommit så pass långt med min 4 åring att jag rider alla gångarter. Det har fungerat bra, och hon har inte visat tecken till obehag. De senaste gångerna jag har sadlat henne har hon visat obehag när jag spänner sadelgjorden. Hon hugger (i luften) och lägger öronen. Har letat efter skav etc utan att hitta något.

Hästar som biter i luften när man drar sadelgjorden är ju inget konstigt, men nu rör det sig ju om en unghäst och det måste ju finnas orsak till detta beteende? Har ni kloka bukefalister några tips o råd att komma med, om det finns nåt jag ska göra eller bara vara försiktig när jag drar gjorden?

Sv: Obehag när man drar sadelgjorden

Är du säker på att sadeln ligger bra?

Om jag ser till min egen häst så är det väldigt tydligt, att om sadeln inte ligger okej, eller jag spänner för fort, så börjar hon direkt bita i luften. Men så länge sadeln är okej och jag spänner lugnt, ett hål i taget så är det inga problem.

/Camilla

Vad har du för sadelgjord? En del får ont i magmusklerna som sitter där gjorden dras åt. Är det ömt kan det ju göra riktigt ont när man drar åt. Har du nyligen börjat rida oftare eller så?

En idé är ju att du byter ut mot en gjord med bred, mjuk magplatta, eller sätter dit en lös på din gjord som kan fördela trycket. Kläm lite där också och se om hästen reagerar. Skulle byta direkt innan det blir en ovana att hålla på och hugga även när hästen inte har ont. Skulle inte göra det till nån stor grej utan försöka låta sadlingen var en trevlig grej, bråka inte med hästen när du kommer med sadeln.

snabbt tips. bucas har en extra bred sadelgjord som gjorde under för min mag känsliga häst. den e 1dm+lite till bred och resor på en sida. Funkade super för oss... hon har gått fr att vilja mörda mig vid sadling till att faktiskt vara (tidvis) trevlig att sadla........

Bra tips, jag tycker generellt sett att folk har för smala sadelgjordar. Såg nån från typ CWD förut, svindyr och typ 5 cm bred. Andra har jättehårda kanter på insidan som gör att de är lika obekväma som de smala.

Ska köpa dressyrgjord nu, ska tänka på att själv också skaffa något brett så inte min lilla häst utvecklar nåt liknanade beteende.

Den låg OK i våras, men hon växer ju fortfarande så jag kanske ska låta nån titta på det. Är inte så bra på det själv, ser bara det uppenbara som att manken inte får plats t ex (och det får den)

Skulle tro att sadelgjorden är 7-8 cm. Igår provade jag även med en tunnel jag haft liggandes, i mjukt gummimaterial typ, men det var ingen skillnad.

Jo man kan väl säga att vi äntligen börjar komma igång. I slutet av augusti hann jag inte rida mer än ett par gånger innan hon fick en svampinfektion på hovarna vilket ledde till att hon fick stå i en månad. Kan kanske vara ömhet både här o där.

Ska se om jag hittar en bredare sadelgjord att låna till att börja med.

Tack för tipsen allihop

Unghästar ändrar sig snabbt i kroppen. Jag hade börjat med att kolla av hur sadeln ligger. I andra hand prova med annan gjord. Drar du åt gjorden för hårt? En del blir ju nästan lite ömma i skinnet när de fäller dessutom...

Tror inte att jag drar den för hårt. Öm i skinnet är en "känsla" jag har. Kände med handen innanför sadelgjorden vid bröstkorgen, och jag kände att skinnet hade skrynklat sig, liksom dragit sig åt den sidan där jag stod och drog, om du förstår hur jag menar. Har aldrig tänkt på den effekten tidigare

Ang. sadeln så ska jag kolla upp det. Men då undrar jag också: Hon visar inget obehag när jag sitter upp eller rider. I början högg hon iofs efter mig just när jag satt av. Men det har hon slutat med nu.

Vet inte varför hästen inte reagerar under ridning men å andra sidan. Ridningen kanske hade gått bättre om du haft en annan sadel, svårt att veta om man intye provat. Jag hade kollat sadeln.

Var känner du på gjorden när den är dragen? Största trycket är mitt under magen, inte vis skänkelläget där många känner efter hur hårt den sitter... En ganska bred lädergjord med mjuk stoppning och resår i bägge sidor upplever är det som min känsliga dam trivdes bäst med.

Ska kolla sadeln. Jag känner just där du säger, vid skänkelläget. Ska se över det också.

Tack!

Yes!! Igår visade hon inget obehag!

Precis som du skrev, så satt sadeln tajt runt bröstkorgen fastän den kändes "slapp" strax ovanför/bakom armbågen. Behövde inte alls dra så hårt som jag gjort!

Sen lyssnade jag på Anders Erikssons dvd häromdan, där beskrev han att det fanns en nerv just i den regionen (thoracic eller nåt sånt). Jag drog med ett finger där, och hon reagerade kraftigt med att "dra ihop" huden ungefär som en fluga satt där, fast lite värre. Möjligen hänger detta ihop med obehagen också.

Liten uppdatering av läget ifall nån annan söker samma information:

Att spänna gjorden sakta med mycket gos hjälper visserligen, men jag bad en instruktör kontrollera hur sadeln låg, och mycket riktigt var det inte riktigt bra. När hon dessutom "gungade" sadeln för att demonstrera så reagerade hästen.

Nu blir det till att insförskaffa lämplig pad. Förhoppningsvis bygger hon muskler så småningom och kanske sadeln passar.

Tack för goda råd och ideer från alla!

Jag hade nog bytt sadel istället, spänningar i ryggen blir till inte så roliga hältor många gånger. Just därför jag ska köpa nåt billigt (men ingen skitsadel för det) så jag kan byta när min unghäst musklar på sig sen.

hmm ja många som säger så... plånboken är inte så tjock just nu dock...

Den blir nog inte fetare av en stor klinikräkning heller tyvärr. Sen är ju pengar faktiskt inte allt, du får väl sälja sadeln o köpa en ny, jag hade mått dåligt varje gång jag red om sadeln inte passar

Kolla sadeln!!!

Har hästen inte reagerat nämnvärt på gjorden tidigare är det inte troligt att den är problemet.
Däremot växer unga hästar och musklar på sig rätt fort ibland, så det är helt normalt och faktiskt förväntat att de växer ur sin första sadel.
Att hästen reagerar så pass tydligt innebär att den känner ett ordentligt obehag - du har redan ett allvarligt problem! - lyssna på din häst innan läget förvärras - sadeln kan klämma på musklerna som kan förtvinas, vilket tar lång tid, om det ens går fullt ut - att rehabilitera. Byta sadel är ditt billigaste alternativ. Och rida barbacka på vintern är bara en bonus - varmt om röven och mjukt i snön om man skulle nödlanda.

hmm ja många som säger så... plånboken är inte så tjock just nu dock...

Då skulle jag välja att inte sadla alls tills den är lite fetare.
Finns ju mycket annat man kan göra, när sadeln inte passar.
Att padda upp och hoppas på att det blir bättre i framtiden föder ju bara mer värk, smärta och obehag, vilket jag gärna skulle undvika, speciellt hos en unghäst.

Men du gör ju som du vill.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 719
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 910
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar