Oansvarigt folk!

MiniLi

Trådstartare
Igår var jag ute med Ila på en cykeltur. Cyklade åt ett annat håll än jag brukar, omväxling är ju inte så dumt.
På vägen hem passerar vi ett hus som ligger precis nära vägen. Då rusar det fram en schäfer till staketet och skäller massor på oss, vi cyklar bara vidare.
Men helt plötsligt kommer schäfern utrusandes från tomten och kastar sig på Ila!!
Allt händer jättesnabbt. Jag försöker undvika att ramla och samtidigt på något sätt skydda min hund.
Hundens ägare, som befunnit sig inomhus, rusar ut och skriker så hunden springer tillbaka till sin tomt. Ägaren börjar dessutom skälla på ett litet barn som varit ute, för att barnet inte haft koll på hunden. Som om man kan lägga det ansvaret på ett barn?

Då jag ser att Ila verkar vara oskadd väljer jag att vråla några argsinta ord men sedan cykla vidare. Ila har redan lite problem med andra hundar och jag vill inte att detta ska bli värre för henne än det behöver vara.
Jag ser att schäfern har bitit henne, inte så det gått hål men pälsen är blöt.

Hon springer helt normalt på vägen hem. Känner igenom henne ordentligt också och hittar inget konstigt. Hon betedde sig sedan som vanligt resten av dagen.

Idag på morgonen haltar hon. Jag antar att det är relaterat till händelsen igår. Kanske någon muskelgrej som märktes först efter att hon legat still under natten?

Kan jag, trots att hon inte uppvisade symptom direkt efter händelsen och inte heller har bitmärken eller så, anmäla schäferns ägare så att de får betala ett veterinärbesök?
Jag ska åka förbi huset idag och prata med dem, men vill gärna ha något på fötterna innan..

Sv: Oansvarigt folk!

Och hur går man till väga? Vilka uppgifter behöver jag från dem?

Hämta deras kontaktuppgifter och sedan meddelar du dem att de kommer att behöva ersätta dig för dina utgifter som du får hos veterinären.

Det du kan vifta med är 19§ i Lagen om tillsyn över hundar och katter: "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan". Du kan tillägga att de i sin tur kan nyttja sin hemförsäkring för det inträffade.

Kärvar de så säger du bara att "Okeh, då blir det polisanmälning och indrivning av skadeståndet genom kronofogden!".

Åh fy vad tråkigt! :(
Avskyr när folk har sina hundar lösa på gården utan ordentliga staket.
Själva la vi ut närmre 25.000:- på nytt rejält och högt trästaket förra året, skulle aldrig förlåta mig själv om nån av mina hundar kom lös och bidrog till någon skada på annans hund.

Du fick ett bra svar innan, meddela oss gärna hur det går sen!
Hoppas det inte är nåt allvarligt och att Ila inte tagit psykisk skada av det inträffade.

Nu haltar hon jättemycket!

Har fått en tid hos veterinären klockan 16. Stackarn kan nästan inte gå :cry:

Var förbi huset på förmiddagen och fick namn och telefonummer och så.. De bad inte ens om ursäkt..

Hoppas att det inte är något allvarligt. :(

Jag tycker att du ska polisanmäla det. Även om det säkert läggs ned om några månader så kanske det hjälper ägarna till schäfern att fatta allvaret i det hela. Du har säkert också bättre på fötterna om du behöver gå vidare i någon process för att få ersättning för det du lägger ut om det krävs fler veterinärbesök och/eller rehab.

Men åh, stackars Ila (och dig :cry:). Hoppas det inte är ngt allvarligt!

Fy fan vilka människor det finns :mad:!! Polisanmäl dem, de har brustit i sitt strikta hundägaransvar! Även om det inte skulle generera något polisiärt, så kanske de kan få sig en tankeställare så de håller bättre uppsikt på sin hund, och om något sånt här händer igen så finns din anmälan där också!

Hoppas att det inte är något allvarligt. :(

Jag tycker att du ska polisanmäla det. Även om det säkert läggs ned om några månader så kanske det hjälper ägarna till schäfern att fatta allvaret i det hela. Du har säkert också bättre på fötterna om du behöver gå vidare i någon process för att få ersättning för det du lägger ut om det krävs fler veterinärbesök och/eller rehab.

Men åh, stackars Ila (och dig :cry:). Hoppas det inte är ngt allvarligt!

Fy fan vilka människor det finns :mad:!! Polisanmäl dem, de har brustit i sitt strikta hundägaransvar! Även om det inte skulle generera något polisiärt, så kanske de kan få sig en tankeställare så de håller bättre uppsikt på sin hund, och om något sånt här händer igen så finns din anmälan där också!

Ja. Jag hade inte tänkt anmäla först eftersom hon inte verkade skadad. Men nu när hon har jätteont och när jag dessutom tyckte att ägaren var rätt så obrydd.. Han var till och med så fräck att han sa "vi vill ju se papper från veterinären sen, så att det verkligen var ett hundbett och ingen gammal skada"!! Jävla folk!

Fick bära lillskruttan upp till sängen. Hon vill knappt stödja på benet :cry:

Hältan behöver ju inte ens vara från bettet, utan kan ju bero på att hon vridit till sig och fick någon skada på ett ligament när hon blev anfallen.

Som de resonerar skulle jag absolut polisanmäla. För även om hon inte hade blivit skadad så har de ju brustit i sin tillsyn över hunden.

Senast ändrad:

Du ringer 11414 och gör en anmälan där du beskriver händelsen. Ha kontaktuppgifterna till schäferägarna till hands och glöm inte att förklara varför du väntade med anmälan (t.ex. att du ville ha kontaktuppgifterna, osv.).

Han var till och med så fräck att han sa "vi vill ju se papper från veterinären sen, så att det verkligen var ett hundbett och ingen gammal skada"!! Jävla folk!

Jag hade krävt samma sak. Det är inte helt ovanligt att folk behandlar lite extra när de ändå är hos veterinären och någon annan betalar. Jag kan gärna betala det min hund ställt till med, men inget mer. Därför vill jag ha ett veterinärutlåtande där det klart kan bevisas att skadan som behandlats uppkommit efter en attack av min hund. (om det nu skulle hända)

Jättetråkig situation, men jag håller ändå med Jadzia. Det är för mig normalt förfarande att man visar ( med hjälp av veterinärutlåtande ) vad som behandlas i situationer likt denna.

Jag hade krävt samma sak. Det är inte helt ovanligt att folk behandlar lite extra när de ändå är hos veterinären och någon annan betalar. Jag kan gärna betala det min hund ställt till med, men inget mer. Därför vill jag ha ett veterinärutlåtande där det klart kan bevisas att skadan som behandlats uppkommit efter en attack av min hund. (om det nu skulle hända)

Jättetråkig situation, men jag håller ändå med Jadzia. Det är för mig normalt förfarande att man visar ( med hjälp av veterinärutlåtande ) vad som behandlas i situationer likt denna.

Jag menade inte att jag tyckte att det var konstigt att de ville se kvitto, men störde mig mer på hans attityd som i kombination med det där uttalandet blev rätt.. tråkig..

Har förresten varit hos veterinären nu. Inga allvarliga skador utan hon verkar vara väldigt mörbultad. Fick smärtstillande och vila ordinerat!

Nästa ororsmoment.. Insåg att jag var alldeles för upprörd och orolig när vi var hos veterinären så jag glömde prata med dem om MDR1! Hon fick en spruta med smärtstillande och jag vet inte vad den innehöll för substans.

Gah!

Fick för mig att hennes tandkött var ljust men efter en stunds jämförelse med Camaros mun så var de nog ganska lika..
Men har en känsla av att jag inte kommer sova så bra inatt.

Förstår att det är oroligt, men du tror inte veterinären har koll på om risk föreligger för MDR1?

Ska tilläggas att jag inte har vidare koll på detta, men rent spontant.

Jo det kan man ju hoppas men jag har hört att en del veterinärer inte alls har koll. Och fått rådet att man alltid ska prata med dem om det och gärna ta med listan..

Nu har deras jourtelefon stängt, så kan inte ringa och fråga heller!

Kan du inte ringa och fråga vad hon fick? Vet du vad hon har för anlag?

Ang. tandköttet så tryck på det (så det blir vitt), får det tillbaka färgen snabbt är det ingen fara på det planet i alla fall.

Edit: Såg nu att du redan frågat. Du vet inte vad det heter eller vad det var för heller?

Tråkigt hela situationen, hoppas hon snabbt blir bra igen!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag blir så trött på att han skäller för minsta lilla. Och på att jag inte vet riktig hur jag ska jobba bort det. Om han skäller för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 656
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 738
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka