Oansvarigt folk!

Sv: Oansvarigt folk!

Jourtelefonen är stängd, jag har ingen aning om vad det kan ha varit för preparat.. Vet bara att det var smärtstillande som gavs i nacken och att effekten skulle vara till imorgon kväll.

På listan finns ett licenspreparat, Butorphanol, och jag vet inte hur vanligt det kan vara?

Tandköttet återfår färg direkt!

Hon är inte DNA testad, men hon har några kullsyskon som är dubbelbärare.

Han var till och med så fräck att han sa "vi vill ju se papper från veterinären sen, så att det verkligen var ett hundbett och ingen gammal skada"!! Jävla folk!

Det hade jag också bett om. Vi har själva betalt en högst suspekt veterinärräkning efter det att vår ena hund varit på en annan hund. Naturligtvis betalade vi eftersom vi vill ha god grannsämja men det var en mycket märklig skada som inte gick att relatera till det inträffade. Hade de kommit med fler räkningar så hade vi krävt utredning av en oberoende veterinär.

Det är tyvärr alldeles för vanligt att hundägare passar på att greja lite extra och få lite extra medikamenter utskrivna när någon annan står för pengarna. Vet en som skulle hosta upp 5000:- och när personen krävde en specifikation dök det upp betapred-tabletter, salvor som inte hörde till behandlingen och jag vet inte allt.

Polisanmäl på 11414, operatören hjälper dig igenom anmälan. Du behöver inte alls förklara varför du har väntat med att anmäla. 11414 är för icke-akuta ärenden och det är ju sekundärt att göra en anmälan vid en sådan händelse. Finns det vittnen är det bra om du kan lämna deras namn och kontaktuppgifter. Tala om för operatören att du har och kan lämna över hundens journal om det behövs. Du ska svara ja på frågan om ersättningsanspråk.

Tycker det var otroligt oansvarigt av ägaren att skylla på sitt barn. Barn kan omöjligt förväntas hålla koll på stora hundar och de borde ha bättre staket om de har en hund som är benägen att rusa efter på det där viset.

Men fick du inte med några papper/kvitto hos veterinären? Där borde det ju stå vad som behandlats och med vilka preparat? Eller är det bara mina veterinärer som gör så?

Ej jo. Det gjorde visst det :o
Jag är visst alldeles virrig idag. För mycket oro och ilska kanske :p

Var inget som stod med på listorna över farliga preparat, skönt!

Ja som sagt tycker jag inte att det är så konstigt att de vill se kvitto, men det var mer sättet han sa det på.
Han såg ju inte händelsen (eftersom han var inomhus och inte hade koll) och verkade inte helt övertygad om att hundens ens hade attackerat.. "Jag såg ju bara att han var ute på vägen.."

Har fortfarande inte anmält. Vi funderade på om jag i första hand ska se om de betalar frivilligt, om de strular kan man ju alltid hålla en anmälan över huvudet på dem.. Vill inte riskera att de tjurar ihop över en anmälan och vägrar att betala alls!

Hämta deras kontaktuppgifter och sedan meddelar du dem att de kommer att behöva ersätta dig för dina utgifter som du får hos veterinären.

Det du kan vifta med är 19§ i Lagen om tillsyn över hundar och katter: "En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan". Du kan tillägga att de i sin tur kan nyttja sin hemförsäkring för det inträffade.

Kärvar de så säger du bara att "Okeh, då blir det polisanmälning och indrivning av skadeståndet genom kronofogden!".

Attsingen att jag inte kollade detta själv när jag råkade ut för nästan samma sak men istället gjorde kullerbytta med cykeln så hela magen skrapades och mitt framhjul kröktes.
I mitt fall så sa inte hundägaren ett skit, frågade inte ens hur det gick, utan ropade bara in sin hund och stängde in sig i sitt hus och jag själv kontrollerade min hund cyklade arg och chockad vidare.

Fast ... hur kan kvittot tala om att det ar bett relaterat? Hunden kan ju tex, fatt ett brott pa nagot ben ... eller strackt en muskel eller sena illa? Det ar ju fortfarande relaterat till attacken, bara inte till den attakerande hundens tander.

Jag vet inte om jag förstår vad du är ute efter nu..?

Kvittot från veterinären säger som sagt inte något om orsaken. Det står bara vad hunden är behandlad för och vad som har gjorts. Måste väl vara tillräckligt?

Jag tog upp det med vet. stationen och hon sa att vi kunde ringa dem om schäfers ägare strulade med betalning, för enligt dem var hundens problem solklart framkallade av ett påhopp från en stor hund.

Jag ville inte besvära veterinären med att skriva en massa extra papper på jourtid..

Jag tror hastflicka menar att skadorna som schäfern åsamkade din hund inte behöver vara bitrelaterat ( så som ägaren till schäfern påstod att han ville ha bevis för), men det är ju ändå Schäferägaren som ska betala oavsett. En hund behöver ju inte bita för att ge skador :)

Han var till och med så fräck att han sa "vi vill ju se papper från veterinären sen, så att det verkligen var ett hundbett och ingen gammal skada"!! Jävla folk!

Fick bära lillskruttan upp till sängen. Hon vill knappt stödja på benet :cry:
Men är det fräckhet egentligen? jag tycker inte det. Han kan ju inte veta att du är ärlig och ansvarsfull. Du skulle ju kunna vara en som vill utnyttja situationen för att tjäna lite extra pengar. Det finns folk till allt, så även om du känner dig kränkt, vilket jag förstår när du är ärlig, så finns det ändå fog för att han vill se veterinärpappren. Vi vet ju inte om han kanske varit ute för oärliga människor tidigare och blivit mera misstänksam. Man vet ju så lite om folk.
(sen borde han förstås bett om ursäkt tycker jag och frågat hur det är med din hund.)

Jag tror hastflicka menar att skadorna som schäfern åsamkade din hund inte behöver vara bitrelaterat ( så som ägaren till schäfern påstod att han ville ha bevis för), men det är ju ändå Schäferägaren som ska betala oavsett. En hund behöver ju inte bita för att ge skador :)

Aha okej! Ja då är jag med på vad vi pratar om :laugh:

Men är det fräckhet egentligen? jag tycker inte det. Han kan ju inte veta att du är ärlig och ansvarsfull. Du skulle ju kunna vara en som vill utnyttja situationen för att tjäna lite extra pengar. Det finns folk till allt, så även om du känner dig kränkt, vilket jag förstår när du är ärlig, så finns det ändå fog för att han vill se veterinärpappren. Vi vet ju inte om han kanske varit ute för oärliga människor tidigare och blivit mera misstänksam. Man vet ju så lite om folk.
(sen borde han förstås bett om ursäkt tycker jag och frågat hur det är med din hund.)

Som jag har skrivit på flera ställen i tråden så var det hans attityd i kombination med uttalandet som jag tyckte blev fräckt. Han verkade liksom inte bry sig och såg ut att vilja slingra sig ur kostnaden om han bara kunde hitta ett kryphål..

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 424
Senast: Migo
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag blir så trött på att han skäller för minsta lilla. Och på att jag inte vet riktig hur jag ska jobba bort det. Om han skäller för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 656
Övr. Hund Ja, en lite annorlunda topic kanske. I sommar åker jag tillbaka till Bali igen, där jag volontärarbetade på ett hundhem förra året...
Svar
4
· Visningar
2 738
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka