Oanalyserat grovfoder-minskad prestation?

P

Pepparkaka

Jag hör till en i den snabbt minskande skara som ger min häst oanalyserat grovfoder, till råga på ensilage.

Skulle gärna ge analyserat grovfoder men hur tusan bär man sig åt när man köper i balarna efterssom (ingen möjlighet att köpa in en gång/år, dessutom kommer dom ändå från olika vallar)

Tanken på att analysera varje ny bal, i praktiken ca 1 bal/vecka gör mig knäsvag, dessutom borde det väl vara praktiskt omöjligt, tar väl nån vecka att få analysen?

Tror väl egentligen inte att det är någon fara på taket, hästarna är fina i hull, muskler och päls och har så varit i många år men det är inte utan att man knappt törs säga att hästarna får oanalyserat ensilage..:crazy:

Den egentliga frågan då, hur mycket skillnad gör nu detta, min häst mår bra, det ser jag ju men chansen finns ju att hon skulle må ännu bättre om foderstaten var exakt anpassad.
Är skillnaden i prestation så stor att den märks på hästar som inte behöver topp-prestera (nu snackar jag svåra klasser, alla dicipliner)

Gör det verkligen skillnad för en häst som går 110-120 hopp och tränas därefter?

Naturligtvis inser jag att det gör skillnad om värdena är bedrövliga men det hade jag ju sett på hästen då? Eller?

Törs man analysera en bal och sen utgå från dom värdena om balarna kommer från samma område men skilda vallar med lite olika åldrar? Och sen använda ögonen?
Men fodret tar ju ett tag på sig att visa sig på hästen om ni förstår vad jag menar, svårt att kompensera en brist i efterhand?

Suck... Försöker nog mest stilla mitt dåliga samvete nu men seriöst undrar jag om det verkligen gör sån skillnad på normala hobbyhästar?

Sv: Oanalyserat grovfoder-minskad prestation?

Fodret blir inte bättre för att det är analyserat, men risken för stora missar blir mindre. En miss kan innebära ett tvärstopp i tävlingssäsongen ev pga en skada.
PL

Att fodret är detsamma analyserat eller ej inser till och med en så oansvarig typ som jag ;)

En stor miss då, borde inte det visa sig i hästens allmäntillstånd innan det har gått så långt som till en skada?
Eller räcker det med mindre brister-överflöd av något för att ge en skada eller defekt.
Alla hästarna är för protokollet vuxna..

Inte helt lätt att svara på mkt är inte helt klarlagt.
Om vi tar kalk o fosfor så har kroppen stora reserver att ta av för att hålla blodnivåerna ok men en brist leder till en gradvis demineralisering av skelettet vilket inte syns utanpå.
Lågt protein gör att hästen tappar muskelmassa el ej bygger muskler vid träning detta behöver iofs inte vara så farligt, hästar är som många andra djur skapta för att kunna tappa muskler under perioder med dålig tillgång på foder för att senare bygga på sig igen, men när du ser detta tar det ett bra tag att vända processen.
När det gäller samband mellan lågt protein o träningsskador finns nog inte mkt gjort. Det gjordes en studie på slädhundar som visade att hundar som stod på hög proteinnivå hade lägre skadefrekvens.
PL

Jag köper hö alteftersom under året, har inga lagringsmöjligheter. Men jag köper ju av samma bonde hela tiden, så jag analyserar det första jag hämtar och utgår från det. Om du hämtar från samma ställe så borde du ju kunna göra likadant!

Nackdelen, tycker jag, med att resonera att man ser på hästarna om de har någon brist är att när man väl ser det så har hästen haft brist ett längre tag och det tar tid att bygga upp igen. Är man då mitt i tävlingsässongen så kan det innebära katastrof!

peter_lundin skrev:
Det gjordes en studie på slädhundar som visade att hundar som stod på hög proteinnivå hade lägre skadefrekvens.
PL
Var har du läst detta??? Jag är jätteintresserad då jag själv har en liga draghundar!!!:) :)

Kicki_J skrev:
Jag köper hö alteftersom under året, har inga lagringsmöjligheter. Men jag köper ju av samma bonde hela tiden, så jag analyserar det första jag hämtar och utgår från det. Om du hämtar från samma ställe så borde du ju kunna göra likadant
Förstår vad du menar, min tanke är dock att efterssom dom kommer från olika vallar så är innehållet ändå inte exakt detsamma, vallarna ligger inom samma område (vild gissning inom ca 1-2 mils radie) men borde ändå kunna skifta rejält i innehåll, dom är olika gammla osv.. Funderar dock på det för att få ett ungefärligt riktvärde.

Kicki_J skrev:
Nackdelen, tycker jag, med att resonera att man ser på hästarna om de har någon brist är att när man väl ser det så har hästen haft brist ett längre tag och det tar tid att bygga upp igen. Är man då mitt i tävlingsässongen så kan det innebära katastrof!

Inser det med, därför jag är lite orolig...

Hade varit mer bekymrad om hästarna levt enbart på grovfoder men min tex rids och tränas ju som sagt så hon får även havre, betfor och vitamin-mineral. Hon har även en mindre giva lucern hack varje dag just för att jag var orolig för proteinbrist.

Min häst är en "promenadhäst" och en lättfödd sådan så han får rätt lite foder och därför har jag inga marginaler utan är noga med att analysera grovfoderet för att få det hyfsat. Dvs, min häst får ju inge egentliga givor kraftfoder som kan dämpa smällarna av ett "dåligt" hö.

Hur som; vi hämtar också hem grovfodret i mindre omgångar, ensilagebalar, så vi vill inte flytta dem och lagra dem efter flytt, men vi har då reserverat x-antal balar från samma fält, för bonden vet ju vilka balar som kommer varifrån och kan dessutom lägga våra reserverade balar lite skilt också och så analyserar jag det. Du tror inte din leverantör har koll på från vilka vallar hans balar kommer och att du har möjlighet att få köpa från samma vall? Även om bonden har balar från olika vallar.

Det borde han ju ha, om inte annat kanske han kan hålla kollen nästa år, inte jag som åker och hämtar balar och betalar honom, har inte pratat med honom själv på flera år :o

Ska försöka kolla upp det...

I vårt stall har vi hösilage från 3 olika vallar och från olika perioder.
När vi analyserar tar vi några strån från olika ställen i varje bal från 3-4 balar från respektive vall och skörd.
Sen skickar vi in det i 3 olika påsar (men samma kuvert) märkta med 1:e, 2:e och 3:e skörd.
Då får man ju ett riktvärde från varje vall.
Visst man får ju inget exakt värde, men då måste man ju helt enkelt analysera varenda bal och det tar nog både tid och pengar...:smirk:

Men värdena stämde bra iaf, det är ju stallägaren som skördar och odlar det så han visste ungefär var värdena skulle ligga.
Dessutom skiljde det inte jättemkt mellan varje vall iheller, men det var ju hans mål att det inte skulle göra iheller.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 131
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö När jag läser bland inläggen här på forumet får jag ibland känslan av att de flesta (alla?) här tycker att det är ren galenskap att ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 758
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 210
Senast: bizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar