Oaktsamma föräldrar...

Silverkedjan

Trådstartare
...bor på gården bredvid min..

Eller - det har sedan vi flyttade in för 4½ år sedan varit en stor omflyttning på den kommunala hyreslägenhetsgården ovanför vår och nu finns det väldigt många resurssvaga föräldrar där med barn som springer helt vind för våg.

Jag fastnar varje dag i (iofs nyttiga) resonemang med barnen om att man tex faktiskt inte får cykla utan hjälm, inte springa och cykla överallt utan tillsyn (inkl E18 100 m bort och farliga byggarbetsplatser :eek:)

Här drar stora barngäng "laglöst" runt fram kl 23 på kvällarna och ungarna är 5-8 år. En del bor mer än en km härifrån. Flera går i 7-åringens klass. Det är både pojkar och flickor. Föräldrarna har inte susning om var ungarna är eller vad de gör och försöker man prata med dem rycker de bara på axlarna :crazy: Leker de inne verkar de mest spela krigsspel :cry:

Jag har själv varit vittne till två allvarliga påkörningar precis i "vår" korsning där bilarna ofta håller en bra bit över 50 km/h.

Häromdagen såg grannen en femårig (icke simkunnig) flicka som (naturligtvis hjälmlös) cyklat 300m själv ner till sjön och badade. Hon försökte få med sig henne hem men barnet blåvägrade. När mamman kontaktades så sa hon bara att hennes storebror (två år äldre och ute åt ett annat håll med ett annat gäng) hade ansvar och att barnen fick vara "ute".

Mina får inte gå ut på gatan (hårt trafikerad med inte helt sällsynta olyckstillbud) ALLS utan bara vara på "vår" gård med lekplats innanför bilbommen och inte cykla en meter utan hjälm.

Men det är svårt när man är ensam om så "töntiga" regler, barngängen gör ALLT för att locka med sig min 7-åring som just nu har utegångsförbud för att han sprungit ut i gatan när han blev provocerad av dem.

Har ni erfarenhet av liknande situationer? Kan man verkligen få de egna barnen att förstå och stå emot på sikt eller dras de med trots aktivt föräldramotstånd?? Måste vi flytta?

Är det kanske jag som är överbeskyddande knäpp :crazy: ??
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Jag bor på landet och mina söner får inte ens gå en m utanför gårdsplanen utan att jag är med, inte cykla utan hjälm osv Så nej, du är inte överbeskyddande eller knäpp!
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Om man tror på det sociokulturella inlärningssättet så har kompisar mycket stor betydelse och man gör som de andra gör. Dvs. att det hjälper inte så mycket om någon står och mässar, medans den stora skaran gör annorlunda. Jag tror att din son måste hitta kamrater vars föräldrar har samma värderingar som ni har. Då har han sin egen grupp att vara med, "härma" och utveckla egna spelregler. Det är nog svårt att stå emot alla. Det är nog svårt att klara sig helt själv. Å andra sidan så är han fortfarande så liten att familjen har en stor inverkan.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Vi har en jämnårig kille på samma gård som är jättegullig och har vettig mamma. På "vår" gård är det rätt få barn öht men föräldrarna har koll på dem och är MED ute på lekplatsen.

Kan det räcka?
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Tack :o På landet är det ju inte samma problem med gäng utan man måste på gott och ont skjutsa barnen till varann. 7-åringen tjatar ofta om att flytta på landet igen..

(har inte vant mig vid att du blivit så snygg :p )
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Jag bor på landet och mina söner får inte ens gå en m utanför gårdsplanen utan att jag är med, inte cykla utan hjälm osv Så nej, du är inte överbeskyddande eller knäpp!

Varför får dom inte det?
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

En väninna till mig har samma problem.
Hon har blivit utsedd till kvarterets häxa och till föjd av detta vaknar hon vissa dagar till bla. utsikten och stanken av ruttna ägg osv. på sina fönster!

Pratade med henne igår.
Då hade ett gäng med unga killar och tjejer roat sig med att krossa glasflaskor på asfalten.
Hon gick ut och försökte förklara för dem att deras småsyskon och andra småbarn kan skära sig illa på glaset när de springer barfota liksom områdets hundar mfl.

Som tecken på att de förstod hade hon fått ett finger rakt upp i ansiktet.

Jag känner mig alltid lite obehaglig till mods när jag hälsar på henne för där springer ungar ute helt okontrollerat och jag -som uppenbarligen har blivit kärring ;)- undrar alltid om min bil står kvar intakt på parkeringen.

Det verkar som om inga föräldrar bryr sig om vad barnen gör i det området och det är skrämmande!

Väninnan och sonen fick ta denna lägenhet när hon hastigt bröt upp med allt i Holland.
Nu går sonen i en Montessoriskola längre bort men han blir väldigt påverkad av de vänner han har i området.
Därför gör min väninna allt för att komma därifrån.

På din beskrivning låter det som om ni skulle behöva göra likadant för killarnas skull.
Egentligen är det fel men jag hade inte velat att mina barn växte upp i dessa områden.

Nu vet jag inte hur era framtidsplaner ser ut. Om jag inte minns fel så har ni valt detta boendet för att prioritera umgänget med barnen.
Ni kanske ändå har haft med i planeringen att flytta i framtiden?
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Nu vet jag inte hur era framtidsplaner ser ut. Om jag inte minns fel så har ni valt detta boendet för att prioritera umgänget med barnen.
Ni kanske ändå har haft med i planeringen att flytta i framtiden?

Ja, det är ju lugnt på vår egen gård och kommer så förbli om jag känner vår hyresvärd (inte samma som granngårdens) rätt. Det är mest 50+ som flyttar in och enstaka barnfamiljer som mellanlandar i jakt på rätt hus. Det ligger 50 m från minstingens dagis vilket gör att det vore smidigt att bo här 2 år till.

Vi har inget förutom 7-åringens klass- och kompistillhörighet (som man ibland kan fundera över hur bra den är men det är bästa alternativet i stan) och 3-åringens stora kärlek på dagis som håller oss just här. Det känns dock osäkert och tungrott att dra på sig ett (svårsålt) hus i en stad man inte gillar och kanske drar det dit fel barngäng iaf om några år om vi flyttar :crazy: Vi bor ändå i det generellt sett "bästa" området dvs i centrum så risken finns att det blir värre någon annanstans.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Ok, jag läste nog in för mycket i ditt inlägg och drog -orättvisa- paralleller mellan ert bostadsområde och väninnans.
Där f.ö 1:ans spårvagn vänder för den som undrar vilket område det är.

Det området är (ö-)känt för att vara en stadsdel i utförsbacke med ökat våld, stängda butiker på torget, rån, vandalism mm.
Med ovanstående i åtanke drog jag den felaktiga slutsatsen att ni bodde i någonting liknande och därmed borde flytta omedelbart bums! ;)

Det är ju hela tiden ett avvägande man får göra när det gäller ens bostad.
Själv har jag idoitiskt nog satt mig i ett hus där 70+ regerar..
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Är det kanske jag som är överbeskyddande knäpp :crazy: ??

Du är inte överbeskyddande knäpp.. möjligen lite överbeskyddande men det är så olika var våra gränser går och hur man lita på sina egna barn.

Att låta ett litet barn gå ner till sjön är fel men att låta barnen testa gränser är ju helt naturligt så länge de vet vad som är okej eller inte.

Att veta att man inte lämnar gården utan att fråga/prata med sin förälder eller någon annan som ansvarar för barnet.

Att skylla på grupptryck är ju ganska lätt i dagens samhälle men samtidigt så tror jag och min erfarenhet är att om man är tydlig med sina barn, håller på gränserna på ett kärleksfullt sätt så kan man också lita på att de INTE går över gränserna.

Vi bor ganska nära en sjö och mina barn fick tidigt inpräntat att över vägen ner mot sjön dit går man endast med vuxet sällskap..punkt slut.
Men visst lät jag barnen cykla på vår halvstora väg ganska tidigt..och jag släppte dem för att leka långt bort när de var runt 6-7 års åldern.

Allt måste ske med fingertoppskänsla för trygga barn gör som de blir tillsagda och de vuxnas gränser måste vidgas och tänjas på.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Jag säger bara herregud!!! Jag skulle bli helt rabiat om jag bodde i ditt område. Barn behöver regler och tydlighet när de är små, hur ska de annars kunna passa in i vårt regelstyrda samhälle som vuxna?

Att låta en femåring bada själv, med en sjuårig frånvarande storebror som barnvakt? Det låter ju helt sjukt! Min 13-åring skulle få åka och bada själv, men aldrig att min åttaåring skulle få följa med.

Jag tycker du ska lyssna på din son och försöka få tag på en lägenhet i ett annat område.

p.s jag har varit på transcom på intervju, så jag vet hur det ser ut på skrantabacken, och jag är dessutom vääääldigt bra på att härma tabitha d.s
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Varför får dom inte det?

De är snart 5 och 6,5 år gamla och behöver inte vara ute i hela världen och leka. Jag har koll på dem här på gården, men tänker inte låta dem försvinna härifrån. Jag anser att de är för små för att kunna ta det ansvaret utan vuxen.

Var det inte så att Engla försvann 500 m från sitt hem? Jag kan se 500 m åt tre håll här, men ser inte det som en anledning att släppa ut barnen vind för våg för det. Och dessutom, jag bor på landet, har en liiiten skog en bit bort men i övrigt vad ska de göra på en grusväg?

Det kör rätt många traktorer på grusvägarna nu sommartid och för både min skull och deras skull känns det bättre att barnen är hemma och inte springer runt på grusvägen här och riskerar att bli påkörda.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Tack :o På landet är det ju inte samma problem med gäng utan man måste på gott och ont skjutsa barnen till varann. 7-åringen tjatar ofta om att flytta på landet igen..

(har inte vant mig vid att du blivit så snygg :p )

Ja jag vet det, men eftersom jag inte vågar släppa mina barn så som de barnen hos dig släpps så tycker jag inte att du är överbeskyddande alls. Jag tycker verkligen inte det.

Du får fundera på att flytta ut på landet igen :D


(visst är den fin?!:love::bow:)
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Jag tycker du ska lyssna på din son och försöka få tag på en lägenhet i ett annat område.

Vi bor i det bästa området - trodde jag :crazy:

Det finns inte barnvänliga hyresområden i skolans upptagningsområde förutom detta. Det finns enstaka hyreshus helt i centrum men då kommer man bara rakt ut på gatan, de har ingen lekgård och allt är så man måste över E18 med tre-åringen till dagis.

Här är bara två gårdar, den övre är kommunal och den nedre (vår) privat. Det ligger i det dyraste villaområdet mellan centrum och sjön så det har varit rätt OK "status" att bo här utan att vara segregerat.

Ska man flytta så måste man i så fall köpa hus.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Det känns som att jag måste hålla mina ONÖDIGT kort just för att de inte ska kunna hänga med de här laglösa gängen.

Hade det varit likadan lek på granngården som på vår hade de ju kunnat få gå dit fast jag inte såg dem varje sekund. Men nu vågar jag inte släppa dem utan att jag ser dem, för där på andra gården vandaliserar och slåss barnen :(
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

I en STOR stad kan man ju välja område på ett annat sätt. Här handlar det om att det råkat ansamlas föräldrar utan koll på en enda gård med två hyreshuslängor, det är lite svårare att förutse - eller göra något åt :crazy:

Jag har tidigare när jag var mer ledig engagerat mig en hel del i de fritt springande barnen och hämtat den från byggplatser, följt med dem hem, försvarat våra gårdsregler och tvingat på dem hjälm om de ska cykla här etc etc.

Men nu räcker jag och de andra vuxna med civilkurage inte till på långa vägar :(

Och villaområdet känns inte heller så lätt att hitta föräldrar med gemensamma värderingar i - där hoppar det upp till tio barn i olika åldrar (även små) helt vilt på studsmattor utan tillsyn.
 
Sv: Tabitha på Skrantabacken..

Den svängen har jag också varit inne i :(

Problemet är att det inte HJÄLPER, man får bara fiender vilket ytterligare går ut över barnen.

Iofs så har en del svaga ensamstående mammor kanske flyttat just härifrån för att de känner sig för bevakade. Men deras problem är ju inte lösta, de ligger på så mkt djupare plan.
 

Liknande trådar

Tjatter Vi är ju alla vuxna här så nu är det kanske läge att fundera på hur ni var som barn? Vad pysslade ni med när ni inte sov?:D Var ni ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 760
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp