"O-grusade" mineraler

Tussemaja

Trådstartare
Har förstått att maninte ska ge "grus-mineraler" till hästar med matsmältningsproblem. Har just nu ett peletterat mineralfoder men när man löser upp det sä blir det ju grus i alla fall. Ge mig tips på pulvriserat! PM:a gärna

Sv: "O-grusade" mineraler

finns ju även i flytande

Men finns det verkligen?

När man pratar flytande mineralfoder brukar de flesta nämna Chevinal Plus, som ju inte är ett mineralfoder i egentlig mening, utan mer ett spårämnestillskott. Ca och P måste fortfarande tillsättas i fast form, sas.

Biovimin? hm.. ska kolla på flaskan om Ca och P finns

Det kompletta vitamin- och mineraltillskottet. Innehåller samtliga B-vitaminer, A-, D-, E- och C-vitamin samt mineraler och spårämnen.

Men finns det verkligen?

När man pratar flytande mineralfoder brukar de flesta nämna Chevinal Plus, som ju inte är ett mineralfoder i egentlig mening, utan mer ett spårämnestillskott. Ca och P måste fortfarande tillsättas i fast form, sas.

Visserligen gammal tråd nu, men känner att jag vill svara ändå.

Måste och måste, beror ju på vilket foder som ges och vad höanalysen visar? :confused: Jag ger Chevinal JUST DÄRFÖR att det inte innehåller kalk och fosfor, eftersom de fodren jag ger (lusern, betfor och bete eller hösilage) tillsammans innehåller redan för mkt kalk och lagom till lite mkt fosfor - varför då tillsätta ÄNNU mer? :idea:

Chevinal är kanon tycker jag: flytande, smakligt och innehåller mer eller mindre allt hästarna behöver (utom just kalk o fosfor som ändå finns i mängder i åtminstone de foder jag fodrar med).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar