Nyttiga trick

M

Meanwhile

Hjälp, jag har idétorka. Jag tycker det är bra att hundarna får arbeta med nyttiga saker i vardagen snarare än partytricks. Men jag har svårt att komma på. Lärde unghunden släcka lampan idag (nåja, det återstår litegrann innan det fungerar) och vi har jobbat en del med att hämta olika föremål men jag behöver fler idéer. Kom med förslag - vad kan man lära dem?

Det är ju kul om man kan träna hunden samtidigt som man gör sådant man ändå behöver göra. Funderar på plocka i tvättmaskinen, stänga luckan, hitta mobilen... hjälp mig komma på fler grejer. Han är lättlärd så jag behöver många tips!!

Sv: Nyttiga trick

Tack, jag har sett den tråden men mitt ämne är ett annat (kanske rubriken var lite missvisande). Kanske jag skulle ha sagt nyttiga uppgifter istället för trick, alltså hur man kan ha nytta av sin hund samtidigt som den blir sysselsatt och får arbeta. Jag tror våra hundar kan hjälpa till mycket mer i vardagen men jag har lite dåligt med konkreta idéer vad man skulle kunna ta dem till hjälp med. För den som har får är det självklart att hunden vallar, för den som jagar är det också självklart att ta hunden till hjälp men om man har ett vanligt kontorsarbete, lever i ett modernt bostadsområde, vad kan hunden ha för uppgifter då?

Jag tar ofta med Mandy till affarer och andra platser dar det gar och tappar jag (eller nagon annan) nagot far hon plocka upp det. Hon plockar ocksa upp allehanda grejor har hemma och kommer med.

Hon blir ganska ofta utskickad att hitta tappade (bade pa riktigt och sadant jag lamnat som traning) grejor i naturen.

Hon haller pa att lara sig att dra en vagn och ska sedermera fa hjalpa mig att dra runt pa ho, hastmat, och vad jag kan komma pa.

Bast av allt ... vi har jatte kul att trana in allt:p

Hon blir ganska ofta utskickad att hitta tappade (bade pa riktigt och sadant jag lamnat som traning) grejor i naturen.

Hon haller pa att lara sig att dra en vagn och ska sedermera fa hjalpa mig att dra runt pa ho, hastmat, och vad jag kan komma pa.

Bast av allt ... vi har jatte kul att trana in allt:p

Hämta saker har jag också tänkt på och börjat lära in :) Jag har också tränat båda hundarna att acceptera klövjeväska och tänkt att de ska få bära mat och vatten själva när vi är på vandring. Att dra är bra, det har vi nytta av när vi röjer i trädgården eller ska flytta nedfallna trädgrenar eller så :idea:
Det är ju så kul att arbeta med hunden och att samarbeta kring olika "riktiga" saker ger en helt annan känsla än att köra uppvisningstrick och aktivering för aktiveringens skull, tycker jag. Precis som mina barn alltid har fått vara med och göra saker, baka, laga mat och sånt "på riktigt" ända sedan de var små.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 720
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka