Nyttiga bom/calavetti-övningar.

Elisha

Trådstartare
Så som rubriken säger vill jag ha bra tips på bom/cavaletti-övningar, har för tillfället ingen fantasi på vad jag ska lägga upp för "mönster" eller vad man säger! Sätt gärna in en "egenritad" skiss på vart bommarna ska ligga osv så man förstår bättre! :D

Sv: Nyttiga bom/calavetti-övningar.

Vet ej om det är ur dressyrperspektiv eller vad för övningar du egentligen efterfrågar.

Men något jag tycker är bra, även för dressyrryttaren, är att variera galoppsprångens längd. Bommar är bra för att ha någon sorts plan och ögonmärke. Lägg ut 3 bommar med 4 vanliga galoppsprångs mellanrum. Det varierar ju litegrann utifrån hästen vilken längd som är den optimala för att bara kunna rulla på i ett bra arbetstempo, 3,5 m ska väl vara en stor hästs språng (eller minns jag fel nu?). Dvs 3 bommar med 17,5 meters mellanrum.

Rulla på över bommarna först, förändra ingenting och hästen ska INTE hoppa över bommarna utan helt enkelt galoppera jämnt och stadigt.

Prova sedan att rida på framåt så ni får in 3 galoppsprång, och att korta av så ni får in 5. Är hästen riktigt "på" hjälperna kan du fortsätta tills ni inte får in fler, kanske kan ni rida på riktigt korta galoppsprång 6, eller 7, steg?

Kan man inte variera galoppen rider man heller inte dressyr :devil:

Sv: Nyttiga bom/calavetti-övningar.

Förresten - fortsättning på övningen är ju att korta av avstånden mellan de första två bommarna och rida på mellan den andra och tredje bommen, eller vice versa. Dvs kanske 3 språng mellan första bommarna och 5 språng mellan de andra.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 803
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024