Nytt Program

Vimsan

Trådstartare
På söndag ska jag rida det nya programmet LB:0.
Har lite funderingar på halvvolterna.
Rids dom likadant som i tex LA:4?
Likadant den sista halvcirkeln. Vad vill dommaren se?
Någon som vet?
Har någon ridit detta program?

Sv: Nytt Program

På söndag ska jag rida det nya programmet LB:0.
Har lite funderingar på halvvolterna.
Rids dom likadant som i tex LA:4?
Likadant den sista halvcirkeln. Vad vill dommaren se?
Någon som vet?
Har någon ridit detta program?

I halvvolterna vill domaren se att hästen är lika formbar till höger som vänster, att den håller takten i övergången, att den spårar och att ryttaren rider i ett korrekt tempo med en korrekt väg. Vad gäller halvcirkeln är den väl (?) inlagd för att underlätta för ekipaget då det, om jag inte minns fel, ligger en ökning på långsidan innan? Rätta mig om jag har fel? I vart fall, du rider halvcirkeln som en halv 20 metersvolt, i takt och balans, och ser till att hästen spårar.
Lycka till!

Tack för ditt svar :bow:
I LA:4 vill ju domaren även se att man rakriktar hästen mellan halvvolterna, vilket är nog så svårt :angel: Undra om dom är lika hårda i LB:0, det borde ju vara ett lättare program och inte ha lika höga krav.

Det känns som ett ganka "tråkigt" program :crazy:

Tack för ditt svar :bow:
I LA:4 vill ju domaren även se att man rakriktar hästen mellan halvvolterna, vilket är nog så svårt :angel: Undra om dom är lika hårda i LB:0, det borde ju vara ett lättare program och inte ha lika höga krav.

Det känns som ett ganka "tråkigt" program :crazy:

Jag håller med dig..nu har jag en gammal programbok, jag tänkte inte skaffa en ny förrän nästa år, och jag har inte LB:0 i denna..men för inte så länge sedan tränade jag en elev inför detta program och tittade då förstås igenom programmet som hon hade med sig, och min första tanke var att programmet var lite "tråkigt", precis som du säjer. Vad gäller rakriktningen så skall den ju ske här också och det är ju lite beroende på domare och vad just den har som "käpphäst" vad gäller halvvolterna. Gör ditt bästa bara, mer kan man inte begära.

ett tips är att lägga den första bågen lite efter bokstaven på långsidan, och den andra så att du kommer ut en aning före bokstaven på nya långsidan (nu pratar vi inte flera meter alltså, men typ halvmeter kanske) så får man lite längre tid på sig att rakrikta på medellinjen :idea: tänk att du ska hinna rida en bit rakt fram emellan bågarna :)

Jag gjorde faktiskt det utan att ha läst ditt tips innan ;)
Tyckte jag fick till halvvolterna ganska bra men kommentaren jag fick var ostadig.
Fick en annan konstig kommentar på inridningen,
"trampar ej ifrån med underskänkeln" :confused:
Vad kan dommaren mena med det??

Tänk också på att den där sista halva 20-metersvolten inte ska ridas hela vägen upp till X. Eftersom volten går mellan K och F som ligger 6 meter från kortsidan och inte mellan vändningspunkterna som ligger 10 meter från kortsidan. Så egentligen ska man rida bågen 4 meter från X, annars blir halvcirkeln för oval.

Låter väldigt skumt. Det vanligaste när man får sådana där skumma kommentarer är ju dock att skrivaren snurrat till det, tyvärr...

Kom på...kan hon ha menat att du inte ska spjärna med underskänklarna? Det syns ju iallafall framifrån, kan ju vara det...?

Jag har funderat länge över den kommentaren men jag kommer inte på vad det kan vara, Ska kika på videon senare å se om jag kan hitta nått där.
Funderar på om hon menar att han inte gick fram för underskänkeln efter halten... :crazy:
jag fick en 6:a förresten....

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 612
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka