Nytt gräs i hagen

S

Skuggabaldur

Provar här istället för på foder, verkar inte ens vara någon inne där just nu...

Det börjar komma upp nytt gräs i hagen nu och idag var hästen lite svullen vid ganascherna. Förra året hände samma sak i annan hage när gräset kom så jag är ganska så säker på att det beror på det.
Frågan är vad vi ska göra nu? Vänja dem försiktigt som om det hade varit en ny hage? Tänker på fångrisken...

Sv: Nytt gräs i hagen

Min häst har också blivit svullen (inte så lite, såg ut som en uppblåst ballong) nu när gräset börjar kika fram, ringde vet och han sa att det är ingen fara, det är bukspottskörtlarna som reagerar på ökat proterin samt att det kan var så att han lyckats hitta någon ört som inte var den nyttigaste. Kollade med en till vet för säkerhets skull (hönsmamma...) och han sa samma sak. Så länge han inte hade feber så skulle jag inte bry mig för mycket. Jag gör inget särskilt för att vänja in, dom går ju likom med gräset. Det lilla som tittar upp nu hinner vänja dom vid dom mängderna som kommer framåt vår sommar. (är dock inte bra på fång-området) Så har jag alltid gjort i alla fall.

Sv: Nytt gräs i hagen

Okej, det låter ju bra. Ska också ringa vet. nu på måndag bara för säkerhets skull.
Ja, fång är man ju rädd för... Svullna ganascher kan man stå ut med så länge det inte stör hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 684
Senast: hollypolly
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 205
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18