Nytt år - nya mål för alla tävlingskuskar

DMP

Trådstartare
Det vore jätteroligt att få höra va ni har för planer för 2010.

Under 2009 har vi ju debatterat att körningen är på väg att gå under, tänker då på Christer Pålssons debattinlägg. Sedan kom nytt TR med tillhörande diskussion. Det är lätt att man få intryck att många kommer att lägga skorna på hyllan och lägga ned tävlingsplanerna. Är det så eller är ni/vi några tappra som fortfarande satsar, härdar ut med grundträning nu när det är snö och -10grader?

Hur tränar du nu?
Hur ser tävlingsterminen ut för dig än så länge (utgår från att listan inte är helt klar)?
Finns det fler orsaker till att du väljer de tävlingsplatser du väljer?
Vad har du för mål?

Ge mig lite energi och inspiration...!:D

Sv: Nytt år - nya mål för alla tävlingskuskar

Det är roligt att titta,:bump: så Bollnäs o Berg ligger bra till på semestern.

Träning och träning blir det kanske inte precis men allt man gör med hästarna är ju bra. För närvarande kör vi ut virke från skogen. Bra styrketräning! Och lydnadsträning för unghästen :) Sen hade grannen besök från Japan som fick åka en tur på brukskörningsvagnen. Sen körde vi lucia med tärnor. Och ja en och annan tur med maratonvagnen och ridtur har det också blivit när vädret tillåtit. Med en bra grundkondis så behövs inte så mycket för formen ska bestå tills motivationen och ljuset återvänder.

Vi tänker starta nationell MSV och kanske Elit MSV också :crazy: i år men exakt vilka tävlingsplatser det blir är väl inte alls bestämt. Vi försöker ta de tävlingar som ligger i närheten. En tävlingsplats som vi tycker om är Vaggeryd eftersom de har billiga stallplatser och husvagnsplatser. Och trevliga funktionärer :D Sen hoppas jag att vi kommer till Åstorp på SM:t. Ett SM är ju alltid roligt att se med alla duktiga kuskar och hästar.

Vi är ju 2 kuskar i vår familj men den andre kan inte bestämma sig om det blir hoppning eller körning i år eller lite av varje :idea:

Pulsar omkring i snön på gärdena och i hagarna här hemma, eftersom jag inte vågar köra på vägarna nu när det är så halt...:(
Hoppas på att det ska dyka upp kvaltävlingar nära mig, då jag endast är kvalad för dressyren i Nat Lätt (om jag fattat det hela rätt). Men tänkte i alla fall ge mig ut på minst en tävling, oavsett om det "bara" blir dressyr, har dock ej bestämmt vilken.
Har ju ej valt tävlingar än, men Berg åker jag gärna till, eftersom det ligger nära hemifrån.
Mitt mål är att skaffa mig själv erfarenhet och ha roligt.:D

Sen är vill jag ge mig iväg på tävlingar "hästlös" så att man har tid att titta och ta kort...

Du får gärna hänga med oss på tävlingar, både med och utan häst. ...och vi skulle verkligen behöva några riktigt bra och nya tävlingsbilder till hemsidan:D.

Köpte ett nytt hus på mellandagsrean, en D90. Bilderna blir :love:. Du kan få "provköra" om du vill;)

Just nu är det mest skritt på schemat. Om ett par veckor ökar vi på träningen igen.

Vi har två hästar som ska tävla, en etablerad som ska gå Msv och en unghäst som ska gå Lätt.
Planeringen just nu: Åkerbo, Skånska, (ev. Berg), Nordhalläningarna, Bollnäs, (ev Vaggeryd).

Det stora målet i år är att kvala till SM. Lyckas det så kommer vi att köra tävlingen, mest för att se och lära. "Slutmålet" är att tävla SM 2011. Sen har vi ju några "småmål" också, tex att hålla hästen lugn i dressyren, att vässa omkörningstekniken ytterligare i precisionen, att ha fräscha hästar i mål i maraton mfl.
Vi väljer tävlingar efter många olika kriterier. Underlag, organisation, resväg, uppstallningskostnad, möjlighet till uppvärmning... osv.
Inför 2010 har vi valt tävlingar som passar in för att kunna kvala. Tanken är att lyckas kvala i år så vi kan ta det "lugnare" nästa år och plocka russinen ur kakan.;)

Jag har inte hittat en enda kvaltävling (LA) i mina trakter, så jag har inga planer alls för tillfället. Fick höra igår att kusklicensen som behövs för att starta nationell kommer kosta 900:- 2010, vilket känns som ett nedrigt rån när det inte ens finns tävlingar i hemmalänet att åka på! :mad:

Jag hade planer på Lagserien, men om den kommer gå i LB (och nationell lätt) så blir jag ju inte kvalad därigenom till nationell klass 2011, så då känns det rätt bortkastat att knalla runt en LB-tävling "bara för att". Då lägger jag hellre de pengarna och de resorna på att hitta LA-tävlingar, som jag i alla fall får kval för! Om det nu kommer några LA inom en 30-milsradie... Hittills finns ingen i tävlingsterminen.

Jag har för mig att licensen även kostade 900:- förra året men det är inte billigt. Sen måste ju hästen också ha licens för att starta nationell. 950:- kostar den. I och för isg en engångskostnad men iallafall.

delvis knapplån

Med tanke på hur få tävlingar det finns i körning samt avstånden till dessa så känns 900 i licens både som ett hån och ett rån... Jämför man med hoppning och dressyr så har man där mycket större chans att få valuta för pengarna.

Nä, licensavgiften bör vara i proportion till antalet tävlingar.:mad:

Förstår vad du menar... lagserien känns lite överflödig i och med de nya reglerna.

Jag har inte hittat en enda kvaltävling (LA) i mina trakter, så jag har inga planer alls för tillfället. Fick höra igår att kusklicensen som behövs för att starta nationell kommer kosta 900:- 2010, vilket känns som ett nedrigt rån när det inte ens finns tävlingar i hemmalänet att åka på! :mad:

Jag hade planer på Lagserien, men om den kommer gå i LB (och nationell lätt) så blir jag ju inte kvalad därigenom till nationell klass 2011, så då känns det rätt bortkastat att knalla runt en LB-tävling "bara för att". Då lägger jag hellre de pengarna och de resorna på att hitta LA-tävlingar, som jag i alla fall får kval för! Om det nu kommer några LA inom en 30-milsradie... Hittills finns ingen i tävlingsterminen.

Precis! Jag är tvungen, dessutom, att ställa in sökfunktionen på tävlingsterminen på en radie av 40 mil att kunna hitta de "nödvändiga" 2st Nat Lätt tävlingar :cry: (45-50 är ingen bättre :( ) Det lär inte komma fler häruppe heller.

Jag hörde att regional licens kostade 650:- förra året, men jag löste ingen sån så jag vet ju inte. Oavsett så är det för mycket! Det är fånigt att lokal licens kostar 200:- och nästa snäpp 900:- (om inte lokal också är ändrad nu?) när det inte finns några tävlingar att åka på inom en rimlig radie. Jag förstår inte hur SvRF tänker, om de nu har tänkt alls.

Hästlicensen är väl inget att klaga över, direkt, eftersom det är en engångskostnad. Men det känns nedrigt att bli tvingad att betala det om man vill tävla nästa år.

Senast ändrad av en moderator:

Det stod i licensguiden att det var nya priser from 1/1-09.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Licensguide/Ryttarlicens/Prislista-licenser/

Ja jag tycker också att det är alldelse för dyra licenser i körning. Om man håller på med dressyr och hopp så anordnar ju oftast klubbarna klubbtävlingar där ingen licens krävs och har man lokal licens så finns det ett gigatinskt utbud av tävlinar. Men i körning så måste man upp i nationell klass för att få "tävla" på riktigt. Körtävlan är ju förknippat med så många kostnader iallafall (jämfört med hoppning och dressyr) så man kan ju tycka att licensen kunde vara billigare....

Absolut! Jag hörde en jämförelse igår, att det finns ungefär 20 körtävlingar och ungefär 2000 hopp- och dressyrtävlingar varje år. (Sanningshalt?) Oavsett hur stor skillnaden är så är det inte rimligt att kuskar ska betala lika mycket som hopp- och dressyrryttare gör. Om det fanns en billigare variant av licens för kuskar, som man kan bygga på för att få en "full" licens om man vill och behöver, så skulle det vara mer rättvist. Då kunde man välja att antingen bara betala en liten summa för att körtävla, och ska man tävla nåt annat så får man betala mer så att licensen blir "full", alltså totalt 900:-. Ungefär som man kan bygga på en lokal licens om man börjar tävla regionalt mitt i säsongen.

Kan vi skriva till ridsportförbundet om detta - en ändring vore väl kanon?

En namninsamling är startad på www.namninsamling.se sök under "Dyr licens för kuskar". Blir vi många kanske det kan påverka förbundet...

Vi har också skrivit på - och mailat ett gäng kuskar för att sprida det vidare...

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat