Nytt år - nya mål för alla tävlingskuskar

Sv: Nytt år - nya mål för alla tävlingskuskar

Vad kul att det blir fler namn på listan - kämpar vi på ett tag och sprider till fler intresserade kan vi väl satsa på att skicka listan till ridsportförbundet och kanske körkommitén?

För mig är det mest skritt just nu, men ska väll förhoppningsvis börja trappa upp träningen snart. Ska köra för Maria Henriksson nu till helgen, vilket jag hoppas blir givande. Mina långsiktiga träningsmål är att: i dressyren lära mig att kontrollera de olika "humören"/motivationen hos min ponny (och försöka få dem att sammanfalla), i precisionen köra med ett högre grundtempo och i maraton att lära mig själv hur jag bäst kan använda de starka och svaga sidorna hos hästen, mycket vändbar men ej så snabb och vägvinnande.
De tävlingar jag tänkt åka på är först och främst de som ligger i Umeå, två stycken, och i Lycksele. Sedan förhoppningsvis även Bollnäs och Sala, eftersom vi har hästarna på bete i Söderhamn.

*kl*
Skrev på jag också, även om jag inte är aktiv kusk för tillfället!
Mina planer för året är nämligen att införskaffa de russ-ungar jag skulle köpt förra året men som inte blev av! Så om sisådär fyra-fem år ska jag nog vara tillbaka på tävlingsbanorna (om jag inte hittar något trevligt äldre russ under tiden :) )

Jag har skrivit på också!

Hur gör man med maratonträning - har ni hinder hemma eller åker ni iväg för att träna?

Jag använder nästan uteslutande de naturliga hinder som finns i hemtrakten.

På ett ställe, som exempel, längs en traktorväg så finns det en lada med en gräsväg runt. Där kan man göra en tvär volt runt ladan (den är inte så stor) och sedan fortsätta på vägen eller göra volt tillbaka, hur man nu vill. När man går runt ladan så finns det stenar, buskar och annat som man måste akta sig för, så beroende på vilket tempo man håller så är det lite knixigt. Finlir! :D

Längs en annan traktorväg finns en avstickare med gräs och mossa som underlag (helt perfekt!) där man kommer till ett litet dike, som går att köra över, och ca 3 meter efter diket står det en liten gran rakt fram. (Vägen går som en volt runt granen men fortsätter också framåt på andra sidan.) Där kan man svänga höger eller vänster direkt efter diket och sedan antingen gå i en volt tillbaka runt granen eller fortsätta framåt bakom granen. I och med det lilla guppet som blir när man kör över diket så blir övningen desto svårare, särskilt i högt tempo. Det kan naturligtvis köras från andra hållet också och då kommer diket efter granen. (Det kräver lite broms efter den snäva svängen, så återigen blir det finlir!)

När man inte har klara markeringar så får man använda sin fantasi och tänka "den där stenen är en markering och granskottet bredvid är nästa markering" och så vidare. Och så får man liksom skapa sitt hinder utifrån den rekvisita naturen erbjuder.

Hur gör man med maratonträning - har ni hinder hemma eller åker ni iväg för att träna?

Min mammas trädgård tycker både jag och ponnyn är fantastisk roligt att träna i, äppelträd, en liten bäck, buskar och planteringar, dock är det förbjudet område..:angel:

Annars är det träd i skogen som man kan träna svängar runt eller göra en bana i en hage.

Men åka iväg och träna riktiga hinder är inte fel:)

Har turen att ha Åstorp en bit bort, men har ännu ej kommit så långt med mina unghästar att jag börjat träna maraton. Med en bit menar jag 5-10 min med bil.

KL

Ska iväg och träna för "A.E." i feb.
Hoppas på att det ska ge mig några bra övningar att träna på hemma!
Finns massor att förbättra, så det blir nog inga problem...;)

Kollade namninsamlingen - 76 personer har skrivit på. Hur många är rimligt att få in?

Idag testar jag min nya pulsmätare - är det fler än jag som använder sig av det?

Jag använder pulsmätare. Är tvungen då vi har lite av en problemhäst, motionsmässigt. Han har varit sjuk många år av sin levnadstid och det har varit svårt att hitta en träningsform som passar.

Med pulsmätaren (den avancerade modellen) får vi ett underlag som hjälper oss att veta när mjölksyra sätter in och när det är annat som spelar in.

Nu är det 78 på listan - skall vi se om vi kan få till 100 innan vi skickar eller skall vi nöja oss?

Om vi får ihop 100 stycken så är det ju i stort sett en tredjedel av alla som löst körlicens (förra året) det vore ju väldigt bra.

Eller?

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat