Nytt 1-årigt arabsto

N

NothingsOver

Hej!

Jag har haft häst hela mitt liv, och utbildat mig på Wången och Strömsholm bland annat. Har självklart unghästvana och är väldigt påläst. Men detta är första gången jag har helt själv hand om en unghäst. Visst är det spännande, och jag känner mig väl förberedd. Men det är ju så otroligt mycket att tänka på! Så hjälp med tips och trix och vad man bör tänka på uppskattas nu då jag äntligen köpt mig min första egna unghäst! :laugh:

Hon heter Mafana, e: Magraf u: Millona C
Hon är född 2009. Hon är väldigt lärd redan, kan ha täcken, tar på grimman bra (Men rycker bort huvudet då man tar av den) och sparkar med bakbenen då man ska linda. Hon kan stå stilla och hon lyssnar om hon skall flytta sig. Hon är väldigt kärvänlig och gosig, hon uppför sig då man leder henne, hon trycker aldrig på utan hon vet att jag står där osv. Första gången hon åkte transport Ensam var då vi hämtade hem henne, vilket resulterade i kaos från början. Till slut fick hon stå brett och stod då stilla hela vägen hem. Men det kommer att bli mera(mycke) lastträning då jag vill ha en häst som går in och står där och accepterar det på ett bra,gemytligt sätt!

Hon är inte träns/bett tränad än så det skall vi börja med, hon är van att ha täckesgjordar så jag hoppas det inte blir problem framöver med gjord då vi ska börja tömmköra. Hon är van vid allt som låter så som tåg,traktorer m.m. och sådant som prasslar och har sig. ( pehuw! :bow: )

Ska bli såå roligt att fortsätta träna och utbilda henne för att sen rida in henne och ev så kommer det ett föl om några år:) Jag har själv haft araber då jag var yngre, men sedan bara halvblod och varmblod, så även det extra kul med en ny arab:) Men med det sagt, så uppskattar jag även att få veta allt jag kan behöva veta om just araber också, eftersom jag är "ringrostig" vad gäller dem. T.ex. utställning (ska ställa hon till sommaren), men jag har uppfödare/förre ägare till hjälp med detta också och även annat såklart:)

Tacksam för synpunkter osv:)

Sv: Nytt 1-årigt arabsto

Välkommen tillbaka in i "arabvärlden"! Jättekul med nytt folk!
Det finns två arabtrådar här på buke, men jag förstår att denna tråden mer allmänt handlar om hanteringen av din lilla. Fin stam förresten, Magraf gillar jag. Bilder på lillan vill vi se!

Till hanteringen: Fortsätt som du börjat tycker jag. Vänj henne i lugn takt vid de olika momenten, och kräv inte för mycket av henne.

Som du förstås redan vet har araber en stor känslighet som gör dem otroligt lätthanterliga (det där med att ledas i en sytråd är inte bara en myt!) men som också ställer lite krav på människan. Det gäller att läsa av dem, att ligga lite före i tankarna (de är intelligenta!) och att visa en känslighet mot dem tillbaka. Får de bara tid att tänka och känna efter brukar det inte vara några problem alls att lära dem nya saker.

Lycka till med din nya häst!:banana:

Sv: Nytt 1-årigt arabsto

Lyckliga dig som hittat till araberna!!! Och congrats.. du kommer inte att angra ditt val.
Men , och ratta mig om jag har fel, for mig sager Vangen nordsvenskar (brukshastar) och Stromsholm ar det Varmblod (inte travare utan den gamla hederliga svenska varmblodet). Det har sakert andrat sig pa de sista 30 aren forstas, dock min punkt ar, en arab ar ngt HELT annat i hastvarlden an du ngnsin har mott. Jag tror med talamod och vanlighet kommer du ha en sytradshast inom kort. Forre postarens kommentarer ar mer eller mindre vad jag ocksa vill saga, talamod ar det mest viktiga med dem. De ar alldeles for smarta for sin eget bast i bland, och som manniska maste du kunna lasa av dem fort innan de har tankt klart.
Dock vill jag fraga dig, varfor tycker du det ar viktigt att ditt 1 ariga sto blir transad/bettad nu? Kom ihag att araber utvecklas mkt saktare och ar babisar mkt langre. Min unghingst som blir 3 i june nasta ar har just borjat med bett i munnen, dels pga av tander, dels han var inte redo. Dock har jag arbetat med honom i grimma istallet. Han har borjat tomkora med tommar i grimman, det blir som en hacka more pa dem.. Och mest viktigt, glom inte bort att rontga bade framknan (for att see om knana har "sattsig") och bakknan for cystor, samt sand for CA och SCID test (las pa www.sahf.se sida). Min 4 1/2 aring (sto) blev rontgad just nyligen, hennes knan har inte satt sig (fused) annu vilket till mig betyder att hon inte skall bli riden. Visst hon gar med sadel etc, men ingen direkt tyngd pa ryggen. NAR de har satt sig kommer hon att fa borja bara ryttare pa 30 kg lol..
En arab tar langre tid, med inridning. Man far vanta for evighet kanns det som men genom att gora det har man ocksa en hast som racker en resten av livet. Hellre sakta i borjan och inte utsliten nar de ar 15.
Det later som du har bra stod fran uppfodaren, och det hjalper mkt. Bara presentera allt for din lilla hast som det ar ok, och hon kommer sa smaningom att lita pa dig till 120%. Kom ihag, man ager inte en arab, DE har valt att aga manniskan i fraga...Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 157
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar