Nyslaget gräs/hö

aida

Trådstartare
Kan man låta hästarna äta det?
Det ringer en klocka nånstans i bakhuvudet att det kanske inte är bra.. kan någon påminna mig? :crazy::bow:

Sv: Nyslaget gräs/hö

jag vet att bonden som jag står hos på bete slog o gav till de som står uppstallade o alla mår bra.
det är väl ingen skillnad på det mot vanligt hö förutom tshalten?

Nä, rent logiskt sätt så borde det inte vara det.. blev bara så osäker när grannen frågade om vi ville ge våra hästar det som han hade slagit.. men då borde de alltså kunna äta det :laugh: då blir de nog glada eftersom betet är tort tort.. :cool:

Hejsan! Jag håller med dej, de ringer en klocka någonstans...
Vissa växter som finns i hö är giftiga (t.ex smörblomman) i färskt tillstånd, men inte när de är torkade. Hästarna kanske kan luras att äta något som inte är helt bra. En teori. Jag har alltid fått lära mig att hästarna aldirig ska äta "klipp" gräs.

ja det är sant, det skulle kunna vara en grejj.. nån annan som vet hur det är? vet inte om jag ska våga ge dem det...

Det som kan hända är om det inte är torrt och man lägger det i hög hos hästen så kan det jäsa/mögla på samma sätt som ensilage.

Jag tror att klockan ringer för att havre bör "ligga till sig" efter skörd innan man fodrar med det. Även silage måste ligga ett tag så att processen kommer igång.

Men det gäller alltså inte torrt hö!:)

Ja det är nog något sånt som jag tänker på.. hursomhellst så har det fått en del av det nu och de lever och mår bra :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 310
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka