Nyponpulver!

Ponylove

Trådstartare
Har förstått att nyponpulver är bra att ge hästen, det innehåller vitaminer och ska dessutom nnehålla gluycosamin-liknande ämnen osm är bra för bla. leder. Tänkte börja ge till pållen. Spelar det ngåon roll vilken sorts pulver man köper, har sett i olika former och olika prisklaser. Hur mycket ska man ge?

Har ngn erfarenhet av att det har sett någon skillnad på "före och efter" de gett pulver.
Nu är detta tänkt att ge i förebyggande syfte men ändå kul att se om det finns tydlig effekt av det.

Sv: Nyponpulver!

Danska strandnypon ska det vara enligt vad jag har hört/läst. Det ämne man är ute efter kallas GOPO. oogla på det så får du mer info.

Att ge nyponpulver i förebyggande syfte låter väldigt dyrt tycker jag! Isf finns det en väldig massa saker man kan trycka i sina hästar, som i de flesta fall inte hjälper - utan bara kostar en massa pengar!

I alla fall så har jag erfarenhet av att ge strandnyponpulver till en hund som hade artros. Hon hade varit halt i flera år och inga andra preparat eller mediciner hjälpte mot hältan. När hon fått strandnyponpulver i ett par veckor blev hon ohalt! När det tog slut en gång blev hon genast halt igen. Så på henne var det tydligt att strandnyponen trots allt hade en effekt.

Nyponpulver från Chile är det bästa du kan få tag på och ge till häst. Örtagården salsta säljer det, inte så fasligt dyrt för ett kg.

Varför är nyponpullver från Chile bäst? Är det någon som över huvudtaget gjort en jämförande studie?

Inte vad jag har sett och jag har letat mycket info angående detta.

De enda kliniska studierna som jag kunnat hitta är gjorda på Litovet och där har man kunnat påvisa en god effekt. Det är möjligt att även andra nyponsorter kan ha samma effekt eftersom ämnet GOPO tydligen finns fler/alla(?) sorter även om de danska strandnyponen sägs ha en högre halt.

Har en väninna som använder det till en av sina hästar med ledbesvär och hon hävdar att det funkar prima. Jag har inga egna erfarenheter dock.

Har inte provat nypon åt häst men åt ig själv, är reumatiker o tål inte NSAID preparat som oftast används vid just reumatism, detta fungerar bra, mindre svullna och ömmande leder, kper det i hälsokostaffären

När jag hade mitt gamla fullblodssto kvar fick hon nyponpulver på inrådan från veterinär. Hon hade med ålderns rätt stela leder och lite åt reumatism hållet vid kall väderlek. Skulle hon fått medicin för det hade så skulle hon då haft den livet ut och den var dyr. Så veterinären rekommenderade av provade nypon istället. Det tog någon månad innan det märktes något och först ville hon inte äta det. Men när det började verka så hade hon vant sig och åt inte kvaällsmaten utan sina nypon. Mitt sto blev i princip besvärsfri och nypon undr vinterhalvåret livet ut.
Köpte i vår hästsportsbutik och till ett stort fullblod gick det två matskedar så en förpackning på 500 gram räckte länge. Finns att köpa via nätet också om du googlar på nyponpulver.

kl

Vad blir den ungerfärliga månadskostnaden för er med stor häst som ger nyponpulver?

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 634
Senast: ameo
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 699
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 900
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve