• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare metropxx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 281
M

metropxx

Jag tänkte börja ge nyponpulver till min häst pga han har sträck sig rejält.

Undrar, innan jag får tag på själva nyponpulver, kan man ge nyponsoppa eller pulver som är till nyponsoppa(som man igentligen ska blanda ut för att få nyponsoppa)?
Funkar det och blir det ca samma funktion?

Sv: Nypon

Googla nypon och häst, så får du upp massor, nej du kan inte använda pulver till nyponsoppa. Där är 2 % pulver och resten socker.;)

Även i nyponsoppan är det mest socker och vatten och väldigt lite nypon så det är helt meningslöst att ge.

Okay då ska jag inte ge det.

Ska köra på djävulsklo istället, får köpa av en stallkamrat så kan jag börja direkt istället för att köpa nyponpulver som ev kommer till slutet av veckan

Varför kör du nypon bli ju min fråga? Djävulsklo ligger ju inte ens i närheten av samma sak, så då är det bättre att vänta på dina nypaon eftersom absorbtionstiden är 14 dagar för örter så kommer det inte att hjälpa något alls.

Varför kör du nypon bli ju min fråga? Djävulsklo ligger ju inte ens i närheten av samma sak, så då är det bättre att vänta på dina nypaon eftersom absorbtionstiden är 14 dagar för örter så kommer det inte att hjälpa något alls.

Jag har inte haft varken nypon eller djävulsklo tidigare.
Läste om båda och de har samma effekt ang inflammerade muskler.

Märkligt. Risenta har rent nyponmjöl (nyponskal tror jag), finns i varenda mataffär här i lilla Skara..

Jag har inte haft varken nypon eller djävulsklo tidigare.
Läste om båda och de har samma effekt ang inflammerade muskler.

Ja djävulsklo har en viss antiinflammatorisk effekt, nypon har mycket bättre i den vägen. MEN djävulsklo är även smärtdämpande, vilket är fullt jämförbart med att du ger din häst te x fenylbutason. Nypon har en antiinflammatorisk effekt på leder och ligament.

hur anser du att nypon har vetenskapligt mer förväntad effekt än DK? allt jag läst talar för typ 100 ggr tvärtom. och i bägge fall finns det otroligt lite studier på just häst, med slutsats att effekterna på häst har väldigt lite konstaterad effekt då de inte kan jämföras med studier på människa.

TS: om din häst har en konstaterat rejäl sträckning borde den väl vara under veterinär uppsikt/behandling? har du inte ordinerats den vägen?

Senast ändrad:

Ja djävulsklo har en viss antiinflammatorisk effekt, nypon har mycket bättre i den vägen. MEN djävulsklo är även smärtdämpande, vilket är fullt jämförbart med att du ger din häst te x fenylbutason. Nypon har en antiinflammatorisk effekt på leder och ligament.

Ok. Kan man då ge både dk och nypon?

Min häst är uppkollad av vet för 2 veckor sedan, hon kom fram till en sträckning. Vet här brukar inte vara så pigg på att ordinera alt medicin, men hade ute min massör ute och hon rekommenderade att ge nypon för muskelinflammtion .

Om din vet undersökt skadan och inte ordinerat ngt, så skulle jag aldrig hålla på att mickla och mackla med saker på egen hand med så kallad smärtdämpande/anti inflammatorisk effekt ur naturmedelläkevård .

det du riskerar är ungefär som om du har en storm förkylning som brutit ut och du tar echinaforce för sent. dvs du dämpar litegrann, utan att det får full effekt. Helt vanskligt.

har din häst ont ska den ha smärtstillande/anti inflammatoriskt av veterinär. Det låter konstigt att veterinär ska ha konstaterat en rejäl sträckning men inte ordinerat vidare åtgärd? hur är förhållningsreglerna runt hästen och diagnosen/behandlingen?

INGET annat om detta inte är ordinerat, så länge du är mån om själva poängen med att anlita veterinär.

alterantivare får inte enligt lag, behandla skadade hästar såvida det inte är ordinerat av veterinär. vet du om det och påföjderna om det blir problem?

Senast ändrad:

En sträckning ska nog hanteras av veterinär, och inte genom att man själv laborerar med olika preparat. Så om problemen kvarstår i samma omfattning som när du sökte veterinär förra gången, så finns det alla skäl i världen att göra en ny koll.

En sträckning ska nog hanteras av veterinär, och inte genom att man själv laborerar med olika preparat. Så om problemen kvarstår i samma omfattning som när du sökte veterinär förra gången, så finns det alla skäl i världen att göra en ny koll.

Nej han är 70-80 % bättre, vet anser att jag ska rida som vanligt

så de sista eventuellt kvarstående 30 procenten av ofräshhet vill du alltså maskera med milt smärtstillande? Väldigt märkligt resonemang och väldigt märkligt scenario du återger.

så de sista eventuellt kvarstående 30 procenten av ofräshhet vill du alltså maskera med milt smärtstillande? Väldigt märkligt resonemang och väldigt märkligt scenario du återger.

Mera något som hjälper till att lindra inflammationen

Hur skulle du lindra en konstaterad inflammation om du samtidigt ska rida på den? Har du ö.h.t läst vad nypon och DK likställs som?

Mera något som hjälper till att lindra inflammationen

"Försök i Europa har visat att djävulsklo har liknande egenskaper som kortison och smärtlindrande medikament som till exempel fenylbutazon. Fördelen med djävulsklo är att biverkningarna är närmast försumbara. Örten kan vara lite stressande på magslemhinnan i ytterlighetsfall. Annars kan den lindra matsmältningsbesvär. Djävulsklo kan mycket väl prövas vid alla typer av smärtor i muskler och leder."

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka