Nypon som godis?

F

FJ_

Någon som vet om man kan ge några nypon i kraftfodret? Istället för äpplen menar jag. Har det någon negativ eller positiv effekt, eller är skadligt?

Vi har så många nyponbuskar utanför stallet så jag tänkte höra om man kan ge det till hästarna utan att vara orolig.

Sv: Nypon som godis?

Ska inte lova nåt, men vet iallafall att min kompis ger sin häst nyponpulver som ska vara bra för lederna osv (kanske annat också, vet inte exakt). Och det har faktiskt hjälpt hennes häst, så det måste ju vara bra :)

Ja precis :)

Är det någon annan som vet om det kan vara skadligt på något sätt? ska inte ge någon stor mängd, men ändå.

Min häst och hans polare i gamla stallet stannade alltid till vid ett nyponbuskage på vägen hem från uteritten och mumsade nypon under höstarna. Tror inte att det är skadligt, möjligen om man ger enorma mängder.
Nypon är ju C-vitaminrikt och innehåller en del annat nyttigt också.

*KL*

Spinner vidare på nyponämnet och undrar om alla sorters nypon är ätliga? På min gård så finns två olika sorters nyponrosor, en sort som får lite större runda orangeaktiga bär och en som får väldigt små ovala mörkt röda bär. Är ngn av dem ätliga tro, eller är det bara "prydnadsnypon"?

Nypon som finns i parker/bostadsområden 0= större och rundare i modellen är inte så bra vad jag läst. Men nypon i mer vild natur mm (mer avlånga) de är nyttiga, 2 st nypon täcker iallafall en människas c vitamin behov/dag. Till hästar är Gopo nypon allra bäst från Litxxvet, de har forskningsresultat på det:)
Jag plockar och äter själv några vanliga nypon varje dag nu - ska plocka till min häst oxå, de kommer jag torka:)

Ger min häst nypon året om för ledernas skull, märker definitivt skillnad. Så ja, positivt! Nu sommartid får han 10 färska nypon per dag, vintertid ½dl torkade.

Jag plockar en årsförbrukning så här dax, fullt i hela hagen. Hästarna plockar inte själva (antar att de inte vill bli rivna på mulen), men när jag står och plockar får jag aldrig vara i fred, alla vill ha ;)

Alla ros-nypon kan ätas, man brukar ta ut kärnorna men de kan användas i vissa teer så giftigt är det ju inte. Själv plockar jag inte gärna vresrosens nypon, de är så mjuka och känns inte "goda", men andra nypon brukar jag ge pållarna när vi hittar!

Jag tror att din pålle får avgöra om du kan använda dem som godis eller inte ;)

Frysa har jag ingen aning. Jag torkar mina på låg värme (ca 75 grader) i många timmar i ugnen, sen förvarar jag dom torrt och svalt.

Är det inte vid runt 30-40 grader som näringsämnena börjar dö i mat?

Halvt KL

Jag ger min gamla häst nypon. Nu får båda färska. Vinterhalvåret ger jag till gamlingen. Då har jag plockat nu, kört i mixern och sedan torkat i ugnen på ca 30 grader. Så får han av det pulverliknande ungstorkade till vintern.

Som jag förstått det är alla rosnypon ätbara. Men de rundade som nästan är platta smakar inte lika gott.
Och det visar hästarna mig med. Alla jag gett de rundade till har ratat dem. De flesta har ätit de avlånga.

Min gubbhäst är ju 28 år och fräsch. Om det är nyponen eller gener/träning/annat vet jag inte. Men jag fortsätter med nyponen.

Hej,

jag plockar alltid nypon som min häst äter som godis! det funkar jättebra. :)

Jag ger de där smalare lite avlångare, alltså inte de stora platta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30