Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Sv: Nypa i rumpa ok men inte örfil?

Jag vill ha ett rättssamhälle med klara juridiska regler, men det ska gälla båda könen och inte bara ett av dem.

Det ska inte vara en fördel att vara man.

De vi har idag skiljer väl inte mellan män och kvinnor.
Däremot så blir ju beviskravet och kravet om rättssäkerhet en black om foten för dem som för fram fiktiva eller svårbevisade anklagelser.

Och i den absoluta majoriteten av alla fall där kvinnan upplever att hon utsatts för ett övergrepp (anmälda o oanmälda fall) så står ord mot ord och bevisningen är i stort sett omöjlig. Alltså måste åklagaren avstå från att gå vidare eller rätten tvingas lägga ner åtalet.

Men det är inte för att den ena är en kvinna utan för att det inte går att ställa i bevis. Samma principer gäller ju när en man våldtar en annan man eller hur?

*KL*

Utan att ha läst domen känns det som om det varken går att säga bu eller bä om det som tingsrätten har beslutat. Av erfarenhet vet jag att det ofta ligger mycket annat bakom än det som skrivs i kvällspressen.

*kl*
Kanske tur att man inte blivit anmäld för misshandel då. :meh:Har både örfilat och knäat skrev när folk inte förstått att man inte försöker tafsa på okända tjejer och det kommer jag fortsätta med.

Men om det inte ligger mer bakom händelsen än vad som framgår så måste tjejen vara bra stark om hon lyckats slå så hårt med öppen handflata att killen fick hjärnskakning.

*kl*
Kanske tur att man inte blivit anmäld för misshandel då. :meh:Har både örfilat och knäat skrev när folk inte förstått att man inte försöker tafsa på okända tjejer och det kommer jag fortsätta med.
Bra, fortsätt med det! :up:

Den enda jag "nypt" i rumpan var Madam (hästen min alltså) och då fick jag alltid en propp tillbaks om jag inte lyckades fly fältet. :eek:

Samma här. Domen kommer då aldrig skrämma mig till att bara ta emot sexuella trakasserier. Nyper man mig olovligen i häcken så åker man på en propp. Så är det bara. Åker jag dit för detta, ja då får jag väl göra det då.

Det hoppas jag du fortsätter med,men för den skull så handlade nog inte det här rättsfallet om sexuella trakasserier utan om en vanlig sketen misshandel

KL

Tror som flera av ni andra att det bara måste finnas mer bakom

men

funderar på det där med nödvärnsgrejen. Såklart att våldet i sig, att nypa ngn i rumpan, inte kräver ngt nödvärn att tala om. Men är inte den springande punkten att man liksom kränks i det. Varför skulle det inte vara misshandel bara när det är våldtäkt? Jag menar, det är ju liksom underredet som misshandlas. Detsamma med sexuella trakasserier...trakasserier döms ju annorlunda om de är sexuella... varför döms då inte ett nyp i en rumpa efter att det är en sexuell touch, en sexuell kränkning i själva handlingen? Jag menar, någon gång, har ju vi bestämt att köra upp ngt i framstjärteriet är värre än i ansiktet. Det är en annan typ av våld, som kräver ett annat straff. Sexuellt våld är inte samma sak som gammalt hederligt våld. Förstår ni vad jag menar

Att säga att nypet i rumpan inte är nödvärndsberättigat innebär väl att man avxexualiserar den delen av kroppen, trots gammal hävd :D att just nyp i rumpan står för just arketypen av sexuella trakasserier. Var går gränsen då? Får man nypa någon i framstjärten? I brösten? Innebär det att man inte får freda sig då med det ynkaste lilla våld?

Senast ändrad:

Eftersom domstolen dömde till kvinnans nackdel och mannen inte blev fälld för sextrakasserier så ansåg man tydligen det.

för att nypa en okänd dam i rumpan är nono enligt svensk lag.;)

Nej det som stod i tidningarna ( om man kan lita på det) är att även om det är ett rumpnyp anses det inte vara befogat med örfil. Det är ju det som är upprörande.
Så nej.. enligt tidningarna är det inte nono att nypa okänd dam i rumpan.

Jag satt också och funderade på vart gränsen gick. Om det hade varit skillnad om hon hade blivit nypen i bröstet eller fram. Eller om hon hade nypit han i snoppen.....

Är det mer okej att tafsa/nypa för att man känner personen? Blir man mer "lovlig" då?

Tänker också på andra faktorer. Jag har en kompis som skulle skratta och skämta bort ett nyp i häcken. Men jag har också en vän som blivit utsatt för övergrepp och skulle må vansinnigt dåligt över ett sånt tilltag.

Det framgår ju inte av artikeln om nypet i rumpan blev någon rättssak. Det kanske aldrig gjordes någon anmälan på det och då är det ju inte så konstigt om han inte kan bli dömd. Obs, jag har ingen aning om hur det ligger till utan jag bara spånar.

Men om, jag säger om, killen greppat hennes bakdel en kort sekund då de passerade varandra så förelåg det ju inte ett angrepp då örfilen delades ut, varför begreppet nödvärn är överspelat.

Det är fortfarande ett faktum att han kränkte henne genom att ta på hennes bakdel. Jag håller helt med Enya.

Jag tvivlar dessutom på att gubbfanskapet ens kunde bevisa att hon örfilat honom så hårt att han mådde illa. Jag blir förbannad på hur rättssystemet funkar, för det är som sagt till mannens fördel och inte till kvinnans fördel.

Vi fortsätter leva i ett jävla samhälle där kvinnor fortsätter ses som jävla objekt och det är helt jävla okej.

Lämnar tråden, blir bara rosenrasande när jag läser sådana saker.

Enligt artiklen så rådde det delade meningar om rumpnypet ägt rum. Klart man inte kan döma någon för det om det inte är klarlagt om det skett.

Då ska inte örfilen dömas, hur vet de i rätten att det ägts rum?

Vilka bevis finns det? Och dessutom misshandel av NORMALGRADEN, hur bevisade gubben att han kräktes och att det var JUST på grund av örfilen? Jävla skämt det hela grejen.

Då ska inte örfilen dömas, hur vet de i rätten att det ägts rum?

Vilka bevis finns det? Och dessutom misshandel av NORMALGRADEN, hur bevisade gubben att han kräktes och att det var JUST på grund av örfilen? Jävla skämt det hela grejen.

Eftersom kvinnan medgivit örfilen så vet rätten att den ägt rum.

Kvinnan har erkänt örfilen.

knapp
Två fel gör inte ett rätt. Nej, jag tycker inte att tafs är okej, men det är inte per definition okej att slå någon som "vedergällning" heller. Ifråga om det aktuella fallet är jag inte tillräckligt påläst för att ha en åsikt.

KL
Det här med nödvärn är ju svårt. Men det allra viktigaste är att veta att nödvärn är till för att försvara sig och avstyra. Det är inte nödvärn att straffa någon även om vi kan tycka att det är rätt. Det är nog smart för en kvinna som blir tafsad på att säga att hon kände sig hotad och utsatt. Hon skall inte säga att hon blev förbannad och gav mannen en lusing som straff.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka