Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

Sv: Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

Okej. Men jag undrar fortfarande varför folk inte kan få raka ner sin shih tzu bara för att slippa pälsvården? Om du inte vill svara så fine :D

Kan och kan, det är ju upp till var och en om man vill raka sin hund eller ej.

Men jag personligen anser dock att man endera köper hela paketet precis som det är, eller så letar man vidare efter något "enklare/lättskött". Simple as that.:idea:

:laugh:

Skrattade gott åt ditt inlägg och tänkte; ja, han får faktiskt vara lite (mycket) "fulklippt" eftersom han är en gullig hund.

Jag kommer ihåg ditt oerhört trevliga inlägg till mig och Morris. Du är fortfarande hans idol här på Bukefalos efter det ;)

Jag tycker det absolut inte finns några problem med att raka ner hunden om den mår dåligt av pälsen, om det tar orimligt mycket tid att sköta pälsen och om hunden ändå inte ska ställas ut. Man väljer förhoppningsvis inte hund efter utseende utan efter inre egenskaper (man kanske till och med väljer hundrasen TROTS utseende/päls).

Det har jag inte ens uttalat mig om...
Men ställde mig frågande till TS uttryck om pälsvården.

Givetvis kan man fastna för en ras, även om det säkert finns en och annan mer lättskött motsvarighet till TS ras om man nu tycker att pälsen är jobbig.;)

Det var inte det som jag ställde mig frågande till, eller hur?

Nej, det du ställde dig frågande till var en liten del av det TS skrev, citat från ett av TS inlägg:
Jag kan säga att det fastnar bra mycket skräp och smuts i den pälsen, samt att stackarn nästan fick värmeslag i sommras. Och sen behöver man borsta en shih tzu i stort sett varje dag för att pälsen inte ska bli tovig.

Men jag personligen anser dock att man endera köper hela paketet precis som det är, eller så letar man vidare efter något "enklare/lättskött". Simple as that.:idea:

Och inte låter hunden bada, rulla sig i lera och barr och tar med den ut på äventyr?

Ska man bara fjanta runt på asfaltsvägar med hunden?

Jag kan inte köpa att hundens utseende går före hundens liv, speciellt när hundar aldrig hade den slags pälsen från början. Inte ens när man tar in hundar från tibet nu så har de sån päls som utställningshundar.

Nej, det du ställde dig frågande till var en liten del av det TS skrev, citat från ett av TS inlägg:

:rofl:
Men herregud vad roliga ni är, jag har ju redan förklarat vilken del av TS förklaring till rakningen jag ställde mig frågande till.

ananya Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg. Jag har inte skrivit någonstans att det är fel att raka en hund som uppenbarligen lider av det.

MEN jag kan finna det lite lustigt att av alla raser vi har på jorden så väljer man en som har en krävande pälsvård man inte orkar med.

Esco: Spela inte dum, du vet mkt väl svaret på dina egna frågor.

Så, med detta sagt lämnar jag nu denna tråd, finner inget intresse i att älta vidare om samma sak.
Jag ska faktiskt gå ut nu för att borsta igenom mina hundar som fäller, för Så lätt ska Jag minsann inte komma undan med att skippa pälsvården genom rakning.:angel:;)

Men även du Nikkis måste ju se skillnaden på att raka en hund med päls som TS hund har ( om man ändå inte finner utställning ett dugg lockande ) och raka en Schäfer, bara jämförelsen blir ju löjligt ;)..

Men du har ju förklarat nu vad du tycker så det blir ju bara ett ältande...

:rofl:
Men herregud vad roliga ni är, jag har ju redan förklarat vilken del av TS förklaring till rakningen jag ställde mig frågande till.

ananya Du har uppenbarligen inte läst mina inlägg. Jag har inte skrivit någonstans att det är fel att raka en hund som uppenbarligen lider av det.

MEN jag kan finna det lite lustigt att av alla raser vi har på jorden så väljer man en som har en krävande pälsvård man inte orkar med.

Esco: Spela inte dum, du vet mkt väl svaret på dina egna frågor.

Så, med detta sagt lämnar jag nu denna tråd, finner inget intresse i att älta vidare om samma sak.
Jag ska faktiskt gå ut nu för att borsta igenom mina hundar som fäller, för Så lätt ska Jag minsann inte komma undan med att skippa pälsvården genom rakning.:angel:;)

Problemet ligger ju i att vi numera har en pälslängd på hundarna som förhindrar dem att bete sig naturligt. Tittar man på bilder bara för ett par år sen så hade hundarna visserligen LÅNG päls men inte så där löjligt lång så att hundarna knappt kan gå utan papiljotter.
Jag tycker att hundarna ska ha lång päls om de är en pälsras - men längden får aldrig bli så viktig att den går ut över funktion.

Ska man hårddra det lite till så ställer jag mig frågande till att det överhuvudtaget finns pälsraser (shih tzy, lhasa apso, malteser m.fl) när det är så uppenbart att hunden hindras eller besväras av pälsen. Menar nu inte att raserna ska bort, men att man gott kan försöka få ner pälslängden på dem en aning.

Jag har ju tittat på tibben som du vet och såg en bild på en hane importerad från tibet. Den hade knappt hälften av den päls (utväxt efter den nedrakning den fått i Tibet) din skrutt hade innan rakning.

Ska man hårddra det lite till så ställer jag mig frågande till att det överhuvudtaget finns pälsraser när det är så uppenbart att hunden hindras eller besväras av pälsen.

Jag har ju tittat på tibben som du vet och såg en bild på en hane importerad från tibet. Den hade knappt hälften av den päls (utväxt efter den nedrakning den fått i Tibet) din skrutt hade innan rakning.

Japp, de klipps en gång om året och snön är inte lika stora problem om här eftersom det är kallt och torrt, så deras pälsar tovar inte på samma sätt som i förrgår när det var kramsnö, ceasar verkade inte bekymmrad över att han hade ett par kilo snö i pälsen - men hade det varit så i tibet så hade de ju inte levt speciellt länge. Dessutom så är de säkerligen rejält fettiga och flottiga i pälsen.
Så jag håller med dig och detta gäller ju inte enbart långhårsraser, titta på tex jaktsetter vs utställningsvarianten.

:rofl: Förlåt, men stackars liten! Haha. Alldeles bedårande på andra bilden :laugh:

*kl*

Sån sötnöt i kortkort ^^ :) . Vi rakar ner våran cavalier också, med tanke på att under sommaren så kan han knappt röra sig pga värmen, och på vintern fastnar det snö i pälsen. Dessutom så är han kastrerad, pälsen är dubbelt så tjock & lång jämfört med en normal cavalier. Iallafall det jag sett ;). Vi träffade en cavalieruppfödare en gång när han hade full mundering, och hon utbrast; vad har ni gett den hunden? Gödningsmedel? Jag har aldrig sett en så långhårig cavalier. :D

Sotnos.jpg

hrboll.jpg

Jag måste svara:o

raka en Schäfer, bara jämförelsen blir ju löjligt ;)..
Har du glömt min Gobbi?!:eek:

Esco: Jag förstå din poäng, och håller med.
Som jag skrev tidigare - om pälsen på något sätt stör/hindrar hunden så är ju rakning/klippning lösningen.
Men återigen, när det enbart är pga ren lathet från ägarens sida för att underhålla pälsen så blir det lite "Jaha ja..:cool: ".
Jag menar, inte går jag och skaffar mig en trimras eller en ännu värre pälsboll än de(n) jag redan har när jag vet att jag inte skulle orka med det.

Men nu var det inte så i TS fall och därför har jag inget mer att tillägga.

Men du har ju förklarat nu vad du tycker så det blir ju bara ett ältande...
Yepp, så sätter jag min sista punkt i denna tråd nu.:p

jag har två pudlar idag, jag brukar raka ner en ena, (den andra är bara 14v så vi har inte börjat raka honom på kroppen ännu)
varför vi valde pudel var av flera orsaker, då hårar inte, luktar inte, bär inte på allergener (lillebror allergisk) dom är smarta, lättlärda, underbart mjuka i sättet och kan lägga energi på att kuta runt på baksidan istället för att bli aggressiva om man inte joggar 4 timmar om dagen med dem..

men du vilken annan ras med samma egenskaper fast med FAST KORT PÄLS rekommenderar du?

eller vänta nu, finns det överhuvudtaget någon ras i hela vida världen som inte fäller som man inte behöver klippa eller rycka? (vill ej köpa ett uppstoppat djur)..

mår en hund inte dåligt av att bli klippt/rakad utan det finns fördelar både för hund och hundägare, så vad är felet? varfrör ska man skaffa en annan ras för att man gillar en annan frisyr på hunden?

jag brukar köpa ärtsoppa, på burken står det att man bara skall blanda med drygt halva ärtsoppeburkens volym med vatten och låta sjuda upp..
men jag har i mer vatten, jag vill ha soppan lösare och jag använder en potatisstam för att mosa sönder de hela ärtorna då jag vill ha soppan slätare.. men är det fel då? borde jag köpa en slät soppa för att jag inte följer "ärtsoppans regler"? men jag gillar ju smaken av just ärtsoppa.. jag gillar inte redd broccolisoppa.. gör jag fel?

Senast ändrad av en moderator:

Men återigen, när det enbart är pga ren lathet från ägarens sida för att underhålla pälsen så blir det lite "Jaha ja..:cool: ".

Fast om man bara rakar ner hunden av lathet och hunden inte lider det minsta av nerakning så förstår jag fortfarande inte vad problemet är.

Känns mest som du bara bestämt dig för att SÅ ÄR DET och att du faktiskt inte har några riktiga argument. Man får inte raka ner hunden bara för att man inte ska vara lat tydligen.

Nej Gobbi glömde jag inte bort *Hur kan man glömma henne liksom*

Men du skrev tidigare om att du inte rakade dina schäfrar och det var det jag ville påpeka att jag tyckte var löjligt att jämföra :p

Jag skrev ju klart och tydligt att man kan raka sin hund om man nu vill det, det är ju såklart upp till var och en.

Men jag säger bara att Jag tycker att det är lite dumt att ens köpa sig en sådan ras om man inte orkar med pälsvården.
NOTERA: Om man nu rakar hunden ENBART av den anledningen, dvs lathet!

Vad är det du/ni inte förstår?

Jag skiter egentligen i om du rakade din hund så att han blev ful(enligt dig själv då), måla honom rosa när du ändå håller på liksom.
Jösses.

Nu lämnar jag seriöst den här tråden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
781
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 968
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka