Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

Sv: Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

Äh, det där var väl inte så illa! Du får köpa en maskin och klippa själv nästa gång så du får det som du vill! Jag fick en i julklapp av mormor och klipper själv nu för tiden. Visserligen växerdet ut fort så det spelar inte jättestor roll, men jag vill ha till svansen och skägget i rätt längd så det ser naturligt ut, alltså inte full 20 cm-svans och ingen kal råttsvans.

Fast det det förutsätter ju att du vill ha så kort hår också. Spara några cm skulle jag aldrig klara att göra, haha, alldeles för okonstnärlig för att få det jämnt :p

Tycker dessutom att TS hund blev mycket, mycket sötare klippt :love: ;)
Det har jag inte ens uttalat mig om...
Men ställde mig frågande till TS uttryck om pälsvården.

Givetvis kan man fastna för en ras, även om det säkert finns en och annan mer lättskött motsvarighet till TS ras om man nu tycker att pälsen är jobbig.;)

Armani__ skrev:
Man spar ju mycket på att hålla dem korthåriga; slipper asa in fullt så mycket skit inomhus, slipper kramsnö som fastnar i pälsen, slipper en jättevarm hund på saommaren etc.
Det var inte det som jag ställde mig frågande till, eller hur?

Såhär såg mammas ut när hon hade lämnat in den på klippning första gången, hon var iiiinte så glad kan jag säga..

Nyklippt_Sushi_2.JPG

det finns faktiskt inte någon korthårig motsvarighet. det är ganska ont om sällskapsraser öht som inte kräver pälsvård. dessutom är diskussionen lite bisarr. det spelar väl ingen roll om hon snaggar hunden?

Jag tycker personligen att det är skitfult med nerrakade hundar. Jag har dock rakat ner min tibetanska terrier och räknar med att få göra det igen.

Varför? För att det helt enkelt är svårt att ge hunden ett fullvärdigt liv om de är fullpälsade i utställningspäls. Min nådde tovåldern i höstas och då fick han tovor trots genombortstning minst en gång om dan men beslutet togs när han fick värme/våtexsem.
p1010050.jpg
Pälsen är enormt tjock och han ÄLSKAR att bada.
p1010063.jpg

Vi var ute åtta timmar den dan, sen väntade 2 timmars pälsvård, trots det fick han alltså våt/värmeexemDet är helt orimligt att ta med fön och föna hunden så fort den badat på en heldagsutflykt och att inte låta honom bada skulle vara taskigt.
ute-023.jpg

ute-036.jpg

Nyrakad
När det börjat växa ut
papafestsk014.jpg

Vi har knappt haft nån snö i år så jag har inte köpt en overall, men igår kom kramsnön och på lydnadskursen så fick vi ta pauser för att dra bort snöbollar - de blev så enormt stora att han inte kunde röra sig normalt till slut.

Nu börjar pälsen bli lång (just den längden som är som fulast) och jag håller flitigt efter med underullskniven, det är troligt att pälsen blir lättare nu när han börjat få vuxenpäls så att den kan vara lång utan problem, men eftersom han är kasterad så kan det bli så att pälsen blir mjuk som valppäls och då gör jag som de gör i rasens hemland - klipper ner dem en gång om året.
Hellre en ful hund som får leva som en hund vill leva dvs bada, åka på läger och sova i tält, rulla sig i snö osv.

Senast ändrad:

Varför skaffar man sig då en sådan ras som kräver daglig pälsvård?

Det kanske inte var precis det som var den avgörande faktorn.

Ser att många redan svarat dig. Men vad menar du är det motsvarande korthåriga rasen till shih tzu är? Är mycket nyfiken på det :). Shih tzu är för mig en perfekt ras och jag skulle inte tacka nej om den fanns i korthårig päls.

Sen har jag sett hur mycket bättre min Elvis mår utan den långa pälsen.

Det finns rent av INGEN nackdel som jag kan komma på om man klipper ner dom. Förutom att hunden kanske tycker det är tråkigt att sitta stilla under tiden som den blir klippt och att en del kanske tycker rasen är snyggare med päls.

Vad har du emot av att raka ner hundar? Eller fastnade du på den ena anledningen, att man behövr borsta igonom pälsen varje dag?

Det roligaste var ju att folk inte kände igen honom! Hundvakten som har sett honom varje dag trodde jag skaffat en ny hund, folk i hundträningsgänget gissade på alla möjliga blandrasvarianter och en av grannarna gav mig sura blickar i veckor innan hon frågade varför jag hade bytt ut hunden till en ny...

Fast man verkligen inte gissa att det fanns en sån smidig atlet under allt den där pälsen när man ser honom på kort så jag förstår att folk reagerade.

Jag vill, btw, minnas att jag sett bichon havanais i en korhårig variant. Givetvis inte godkänd tyvärr, men ändå väldigt söt. Här hittade jag en uppfödare som inte skäms för att visa bilder på även dem.

Senast ändrad:

Det kanske inte var precis det som var den avgörande faktorn.
Ja men dåså!

Men vad menar du är det motsvarande korthåriga rasen till shih tzu är? Är mycket nyfiken på det :).
Jag citerat mig själv; "även om det säkert finns en och annan mer lättskött motsvarighet till TS ras".

Vad har du emot av att raka ner hundar?
Ingenting..

Eller fastnade du på den ena anledningen, att man behövr borsta igonom pälsen varje dag?
Ja.

Jag rakar inte ner mina Schäferhundar för att dom kan fälla nåt så enormt, fyller upp en dammsugarpåse per dag typ och ger mig gråa hår med jämna mellanrum med alla ulltussar flygandes omkring:eek:.
Inte heller rakar jag ner min Pekingese för att hon också hårar eller behöver regelbunden pälsvård.:cool:
Så ja, jag är lite emot att man rakar hunden enbart för att skippa pälsvården, då kan man lika väl skaffa sig en annan ras.

Men, nu var det ju inte så i ditt fall, även om jag fortfarande ställer mig undrande till ditt uttalande.:grin:

Fast man verkligen inte gissa att det fanns en sån smidig atlet under allt den där pälsen när man ser honom på kort så jag förstår att folk reagerade.

Jag vill, btw, minnas att jag sett bichon havanais i en korhårig variant. Givetvis inte godkänd tyvärr, men ändå väldigt söt. Här hittade jag en uppfödare som inte skäms för att visa bilder på även dem.

Jag erkänner att jag själv ibland förvirrat ryckte till och stirrade på den där främmande hunden ett par sekunder innan jag mindes att jag klippt ner honom.:o;)

Det här är nog något av det sötaste jag sett (vilket jag även nämnt i en annan tråd)! Och är man så söt så tycker jag att man kan få lov att vara "fulklippt" ibland, kanske är det rentav en bra lösning på problemet okända-människor-ska-krama/gulla/bära-med-sig-hem-vart-man-än-går? :angel: :D

Men, nu var det ju inte så i ditt fall, även om jag fortfarande ställer mig undrande till ditt uttalande.:grin:

Just den meningen skrev jag sist. Trodde inte den skulle ha så stor betydelse för dig. Nu var det ju inte min avgörande faktor, men jag har inget emot om folk köper shih tzu för att sedan raka ner dom helt för att dom inte orkar med pälsvården. Varför skaffa en annan motsvarig korthårig ras istället (är fortfarande nyfiken på vilka korthåriga raser som är väldigt lika shih tzun) om ändå shih tzu annars passar perfekt? Om hunden ändå inte lider det minsta av det, snarare tvärtom? Det undrar jag. Varför man då inte kan få raka ner dom för att slippa pälsvården? Dom flesta som har shih tzu och inte ställer ut klipper dom.

Och en långhårig shih tzu tror jag blir tovigare än en schäfer. Och en pekignes. Samt att pälsen släpar i marken så den blir skitig och pinnar virrar sig in i pälsen.

Jag bara diskuterar med dig, är inget otrevlig på något vis, men du förstår väl att en smirk/grin uppfattas som ganska otrevlig va?

Senast ändrad:

Det var jag också orolig för att folk skulle tro, när jag klippte ner honom första gången :D

Det var bara en fråga jag ställde, Innan jag fick reda på att det Inte var den avgörande faktorn till rakningen.:idea:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
781
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 968
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka