Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

*tove*

Trådstartare
Klippte elvis precis, men gud så illa det blev den här gången :eek:.

26570385.jpg

26570354.jpg

26570386.jpg

26570363.jpg

26570376.jpg

Och så har jag en 7mån valp som tyckte det var jättekul att bita tag i dom lösa håren som blev och har nu spridit det över hela lägenheten. Och dammsugaren är knasig, så den går inte att använda :(. jösses..

Sv: Nyklippt (hjälp han ser förjävlig ut)

ja, om några veckor kanske han ser lite bättre ut förhoppningsvis :)

Du har i alla fall den goda smaken att klippa ner hela hunden, det finns inget som är så fult som när folk sparar huvudet och svansen...

Så klippte hans uppfödare honom när hon klippte honom åt mig, men det är ju så fult!

Fast just nu är det svansen som är fulast på honom. PÅ något sätt lyckades jag få svansen pinsmal längst ut och tjock mot roten. Sen är han ju så tuffsig också...

Men om några veckor ser det nog bättre ut. Det tar ju så lång tid att klippa, så jag orkar inte fixa till det nu.

Haha, söt i alla fall ;)
Hur såg den lilla krabaten ut innan klippning?

Jag ska ge dig en bild av en "en gång vacker" Pomeranian, så är chansen stor att du skrattar åt vårat misstag. Chansen är också stor att du ser din klippning som "ingenting alls". För mig är din klippning inget galet, jämfört med min.

Detta var första gången som jag själv klippte min hund. Annars har min bästa väninna gjort det. Kan lova att jag inte alls har anlaget att "styla" hundar. Har slutat med det efter denna incident.

Ska försvara mig med att vi inte har honom till utställning utan endast klipper honom för att han mår dåligt av värmen och gärna vill svalka sig med vatten, vilket han inte klarar med pälsen, utan att sjunka. Men oavsett, han kan ju få se ut för det. :crazy:

Se och "njut" (asgarv möjligen).....

186.jpg

Kan tillägga att han ser ut så här idag:

008.jpg

Och att min väninna hädan efter tar hand om klippningen. Jag rakade ansåg hon :angel:

har ingen jätteny bild, men han var inte helt långhårig. Det hade väl gott ca 3månader sen jag klippte han senast så så stor skillnad är det inte nu.

Typiskt att jag klippte honom idag. Det var solsken och vårväder förut. och när jag lämna av hundarna hos min syster när jag skulle jobba och hon undra var täcket var så sa jag att han bara behövde det om det skulle börja snöa typ och det gör det absolut inte idag.. Eller hur. Det är helt vitt ute nu, så det blir täcke på :p.

I know :angel:

men hunden var glad, han bär på en pinne ca 1gång/år :D
Ditt kommer ju åtminstone att växa ut ganska snabbt.

Men som sagt. Vidrig klippning av mig.

Varför? För att det underlättar en massa. Varför inte? Såhär såg han ut från början
22822498.jpg
. Där var han väl ca nio månader, så pälsen skulle väl ha växt ut lite till. Jag kan säga att det fastnar bra mycket skräp och smuts i den pälsen, samt att stackarn nästan fick värmeslag i sommras. Och sen behöver man borsta en shih tzu i stort sett varje dag för att pälsen inte ska bli tovig.

Ah, okay, låter vettigt :)
(är bara van vid pälsar som "fungerar av sig själva", därför blev jag nyfiken)

gud vad fin han vart :)
mamma har flera shih-tzun och dom brukar bli klippta så där ;)
dom verkar trivas bättre så där än med låång päls :) ialf mammas vovvar !

Mår hunden dåligt av att vara nedklippt?

Det har jag inte påstått, men undrar varför man skaffar sig en ras som kräver daglig pälsvård, när man sedan rakar den för att slippa det?

Jag köper det konceptet rakt av att hunden blir för varm under sommaren därav är rakning nödvändigt, men att skriva att den behöver borstas varje dag för att undvika tuvor och därav är rakning nödvändigt, nej - det köper jag däremot inte.

Det är som om jag skulle gå och köpa mig en Afghanhund och sedan raka den för att pälsen blev för jobbig för att underhålla...

Kanske för att hunden på precis alla andra plan är den perfekta hunden för TS, men just pälsen är jobbig. Jag skulle inte tveka på att köpa en.. bearded collie och sedan raka ner den om det var den perfekta hunden för mig, förutom pälsen.

Tycker dessutom att TS hund blev mycket, mycket sötare klippt :love: ;)

Det har jag inte påstått, men undrar varför man skaffar sig en ras som kräver daglig pälsvård, när man sedan rakar den för att slippa det?

Jag köper det konceptet rakt av att hunden blir för varm under sommaren därav är rakning nödvändigt, men att skriva att den behöver borstas varje dag för att undvika tuvor och därav är rakning nödvändigt, nej - det köper jag däremot inte.

Det är som om jag skulle gå och köpa mig en Afghanhund och sedan raka den för att pälsen blev för jobbig för att underhålla...

Men man köper väl inte en hund enbart för pälsen, utan tycker kanske om den rasen och den individen, därav köp? kan man sedan undvika pälsvården (om man nu inte tycker det är någon höjdare) så är det väl upp till var och en?
Dessutom tycker jag personligen att dessa vovvar ser betydligt trevligare ut nerklippta.
Man spar ju mycket på att hålla dem korthåriga; slipper asa in fullt så mycket skit inomhus, slipper kramsnö som fastnar i pälsen, slipper en jättevarm hund på saommaren etc.

Ja pälsen växer ju ut fort. Jag personligen tycker han var finare med den långa pälsen men jag gillar "ursprungliga" utseendet på många hundar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
781
Senast: Migo
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 968
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka