Nykastrerad..

Sv: Nykastrerad..

Visst är det obehagligt i början men min såg ut att tycka det var skönt när såret gick upp o allt gegga rann ur o spänningen släppte. Jag tror att din hästs sår behöver "dräneras", det kommer inte spela någon roll hur mkt penicillin du sprutar i honom om en massa sårvätska, koagulerat blod och var samlats där. Det måste ju försvinna någonstans o det tar vääääldigt lång tid för kroppen att absorbera allting o riskerna är nog stora för komplikationer om det får ligga kvar o gro. Försök pilla upp såren o ta ut honom på rejla promenader 1-2 ggr om dagen så att allt får chans att rinna ur. Min gick oxå som en kratta o ville knappt ut ur stallet men bara man hade fått fart på honom så började det ju rinna o då släppte den värsta spänningen.

Tillägg: Det tog ca 4 veckor för min häst att läka o bli helt fin. Det är ett ganska rejält ingrepp ändå...

Senast ändrad av en moderator:

Tack för du delar med dig av dina erfarenheter! :)

Vet. har öppnat upp såret två ggr, första gången efter 6 dgr och nu senast idag efter 14 dgr. Konstigt nog har det dock ingen av gångerna kommit ut ngt ur såret så det verkar inte vara det som är problemet..trots att det rinner massa var ur det. Nu idag ordinerade de ytterligare 4 dgr med penicillin och daglig tvättning av såret. Det går åt rätt håll men det går så otroligt sakta. Vet. trodde att det skulle gått tillbaka helt efter ca 3 dgr med penicillin men nu efter 9 dgr är det fortf svullnad kvar, om än mindre. Från början hade han två stora apelsiner som hängde plus svullnad på hela buken, nu är det som två små clementiner och inget på buken. Första veckan hände ingenting men nu ser jag iaf att det går åt rätt håll och febern sjunker. Rätt så pigg har han varit hela tiden men just att gå är inte populärt...:grin:

4 veckor..puh..bara halvvägs då ju..;) Men bara man slipper spruta detta jäkla penicillin så blir ju allt lite mer lättskött..

Hejja Hejja! :D

Vanlig svullnad på ex ben osv brukar ju lägga sig med lättare motion, om de nu inte är vrålskadade, så det kanske bara är just det att han står lite extra stilla nu o därför tar det lite extra tid för svullnaden att ge sig? Min fölunge slog upp ett litet sår, i jämförelse m kastrering iaf, o det har tagit ÖVER fyra veckor att läka :p

Min fd hingst VÄGRADE låta mig tvätta såren så det var säkert därför det tog 4 veckor för honom att läka helt, kunde ju inte plegga honom varje dag direkt... :p Men det läkte det med, trots endast 5 dar på penicillin. Så du ska se att det snart är över! Min veterinär sade att det normalt tog runt en månad att bli bra så jag var väl förberedd, konstigt att din vet trodde att det skulle gå så fort som ett par dagar o min sade en månad, lite skillnad i tid...
Men som sagt, snart är din oxå frisk o kry igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: Ceta
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 718
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka