Nykastrerad hingst på bete med ston ?

R

Ratata

Hoppas någon kan ge mig lite tips på hur man ska gå till väga med sommarens stora problem.

Det är så att några som har en nykastrerad hingst har släppt in denna i sommarhagen där det går ston och valacker, och den är helt tokig, springer efter, biter och sparkar allt och alla, och det värsta av allt så har han setts betäcka ett sto !

Har försökt att prata med ägaren men denna säger att det kommer att lugna ner sig och att det är ingen fara!?

Jag är rädd för att denna häst kommer att skada någon annan häst allvarligt och stona kan få betäckningsskador och/eller bli sterila.

Det är 11 hästar på betet och det är bara den här som har det här beteendet, ska vi alla andra hästägre behöva flytta våra? är det inte ägaren till den nykastrerade hingsten som måste flytta den till ett annat bete?

Hur ska vi få ägaren att förstå att detta inte funkar?

Jag blir helt förvånad över hur vissa hästägare tänker eller inte tänker alls!!
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Stona kan bli dräktiga. Vem är ansvarig för betet? Jag hade flyttat min häst direkt.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Precis som du själv skriver så är skaderisken stor. Men det är den även med "äldre" valacker och ston. Så man bör inte har "pojkar och flickor" ihop när det gäller hästar.

Så jag hade inte haft mitt sto kvar där oavsett om f d hingsten var nykastrerad eller ej.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Jag hade flyttat mig häst omgående samt informerat de andra hästägarna om vad som pågår (om dessa inte vet om det). Är man det minsta lilla rädd om sin häst låter man den inte gå kvar under sådana förhållanden. Då är det bättre för den att flytta tillbaka till vinterhagen med stödfoder om det inte finns annat bete.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Det tar någon månad innan spermierna försvinner ur sädesledarna så en nykastrerad hingst kan göra ston dräktiga.

Det låter som att den hästägaren rent ut sagt är korkad. Det är ju inte bara stona som riskerar att skadas, den nyblivna valacken kan bli helt söndersparkad. Vad säger den som är ansvarig för betet?
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Men hjälp!!! Hur korkade hästägare finns det? Upphör aldrig att förvånas.
Som någon redan har skrivit så tar det ett tag innan alla spermier är döda. När vi kastrerade vår hund sa veterinären att vi kunde räkna med åtminstone 3 veckor innan hormonnivåerna gått ner så pass att vi kunde märka skillnad i beteendet. Antar att det är liknande för häst.
Hur nykastrerad är den? Är det bara någon vecka sedan är den ju i princip att betrakta som hingst fortfarande, både fertilitet och beteende.
Det måste ju finnas ett avtal med den som äger beteshagen. Rimligen borde det stå något om att om problem uppstår ska ägaren lösa problemet eller flytta hästen.
Detta är en stor risk för alla inblandade hästar med livet som insats för både ston, valacker och hingsten själv. Stona kan få betäckningsskador, infektioner, sparkskador och bli dräktiga. Valackerna kan få rejält med stryk om hingsten tycker att stona är hans och hingsten själv kan bli sparkad av både ston och valacker när han försöker betäcka och bråka med dem. Om det inte går att få hingstägaren att fatta detta, och om det inte går att få betesägaren att säga upp deras betesplats så hade jag omedelbart tagit mitt sto därifrån. Ikväll faktiskt. Hon hade fått gå i trädgården hellre än att gå kvar där.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

upp till 6 manader efter kastrering fick jag lara mig nar det kommer till kastrerade hingstar, och att over huvud taget satta en nykastrerad vallack in med ston och andra vallacker ar bara idiotiskt.. stoagarna i hagen bor gora graviditets prov eller sa kommer det en overraskning till varen.. fd hingstagaren skall flytta sin hast, hur betesagaren tillat den att over huvud taget ga in dar forstar jag inte...
har min egen hingst (4 ar) tillsammans med 25 arig vallack i hage. de ar ju vanner och gar samman hemma sa inget problem, skulle dock inte satta hingsten ihop med "ny" vallack i hage och absolut inte med ston i narheten. hoppas det loser sig for dig och du far lugn i hagen..
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Mycket dumt har jag hört men detta!!
Man skall inte ens släppa en nykastrerad hingst i hage brevid stona.
Det behövs en par meter bred korridor mellan hagarna för att inte valackerna skall slåss.
Min häst kastrerades i september och det går inte att ha stona med endast en tråd i mellan. Ett brunstigt sto vid tråden så slåss 3 valacker om henne.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Fast det beror ju på vad man har för hästar. Här går den godkända hingsten som fri- och handbetäcker alltid bredvid stona med helt vanligt staket.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

delvis kl

Min hingst som handbetäcker går också i en hage brevid stona, en gång mellan hagarna bara - annars vanlig eltråd.

Jag hoppas verkligen att det inte bara är nån som på eget bevåg släppt sin nykastrerade hingst i er hage utan att ägaren fått ett ok från den som äger hagen. Det är nog den personen ni ska prata med i första hand. Vet ägaren om hur han beter sig i hagen, om inte bör ni ju meddela så snart som möjligt att det inte fungerar pga skaderisken på samtliga hästar. Hur nykastrerad är han?
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Att ha en ensam hingst, valack brevid behöver inte innebära problem.
Dom kan slå ut med fram och bakben och är det bara tråd så kan dom bli skadade.
Går det flera pojkar i samma hage så kan det bli kamp om stona på andra sidan staketet. Det beror ju på hur många av pojkarna som är intresserade.
Är hagen stor och bara en är intresserad så kan den som är intresserad bevaka staketet utan att de andra lägger sig i.
 
Sv: Nykastrerad hingst på bete med ston ?

Ja givetvis är det så att det kan bli problem om det är flera hingstar i samma hage som är intresserade av stona. Sommartid till exempel. Min grabb går inte att ha med en valack på sommaren ens, han vill ha sina damer enbart för sig själv - även om de går i en annan hage på andra sidan gården. Vår, vinter och höst går det dock bra med vad som helst, han har delat hage med andra hingstar också.

Hästen kan förstås bli skadad även om det är annat staket än bara tråd och den slår ut med ett ben. Så länge min hingst inte kommer i kontakt med stona så slår han inte ut, därav gången mellan hagarna. För säkerhets skull har jag såna där "skarvar" lite här och var på tråden.. minns inte vad de heter men de "löser ut" om en häst fastnar eller liknande, dvs tråden går av i skarven. Det har jag i alla hagar, eftersom hästarna flyttar runt lite ibland och stona är mer benägna att slå ifrån än vad hingsten är. (Hade ett sto här förra sommaren som demolerade mer än en hage alldeles på egen hand... )
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp