Nyinriden 3 åring

M

Maysan

Har en 3 årig hingst hemma som nyligen är inriden, skritt, trav och galopp. Har ridit honom lite lätt nu under sommaren inga större krav bara ha skoj.

Till min fråga, han ser/känns fortfarnde väldigt valpig ut i kroppen även fast han har växt väldigt jämt hela tiden, ska jag låta honom vila resten av sommaren eller längre? Jobba honom på andra sätt?
Han ska kastreras i höst, tror ni han kommer förändras mycket i kroppen efter det? Och i fall att han helt plötsligt skulle ta fart o börja växa ska jag lägga ner ridningen helt ett tag då tills det verkar ha stabiliserat sig?

Sv: Nyinriden 3 åring

Jag skulle låta hästen vila helt i sommar och ta upp ridningen i höst. Den behöver det både för kroppen och huvudet.

Du tror inte han tappar allt och jag får börja om från början igen, tänker då mest på om han börjar sätta fart o växa efter kastreringen. Har du några tips på hur jag ska fortsätta med honom då? :)

Nejdå, den bör inte tappa kunskap, de behöver vila när du har befäst de grundläggande kunskaperna vilket du verkar ha gjort.
Du kan ju gå på promenad med den ibland och borsta den, men tänk på att vilan även ska vara psykologisk, inte bara fysisk.

Håller med, sedan kan du börja att aktivera ca 3 ggr i veckan till hösten, med omväxlander arbete. Efter ett par måndader är det dax för en vilo period igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat