Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

(Ridsport)
Nyheterna på TV 4 sände på onsdagskvällen ett inslag om Jannica Wadell, vars stall brann ner till grunden när en buss från företaget Veolia började brinna precis utanför gården. Men bussbolaget vill inte ersätta Jannica.

Läs mer...

Sv: Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

Chauffören måste ju ha bedömt att bussen inte skulle tända på stallet, för då hade han/hon ju inte parkerat där han/hon gjorde. Eller?

Jag har förstått det som att stallägaren inte har X antal tusen (någon miljon?) liggande för att ha råd att bygga upp stallet igen. Om hon skulle ta ur egen ficka och bygga upp verksamheten så skulle det ju krävas en enorm summa sparad på något konto eller liknande. Personligen tror jag inte många har så mycket sparat att de inte behöver försäkringspengar om ALLT försvinner! Det är ju därför det är så fiffigt att man kan försäkra, då står man ju inte på bar backe, vad det än gäller, fastigheter, hästar, bilar osv! ;)

*kopparberg - fullförsäkrad *

Men bussan brann inte när den stannade, den antändes efter en stund, skulle då föraren skulle hoppat in i den brinnande bussen och flyttat den??

Jag menar inte att hon ska bygga upp stallet med egna medel, jag menar att hon inhyser hästarn på lämplig anläggning och fortsätter träna dom

Chaufförens första prioritering var att få ut passagerarna på ett säkert ställe.
Han kommer aldrig att kunna fällas för att ha agerat fel!
Däremot har bussens försäkringsbolag skyldighet att betala eftersom det inträffade när bussen var i trafik.
Det är som jag förstår det dock stallägarens försäkringsbolags skyldighet att ersätta o sedan kräva bussens försäkringsbolag.
Som jag skrivit ovan så finns det saker som kan tyda på underförsäkring(knappast ovanligt när man renoverar delar av en gammal stallbyggnad) o då borde det vara stallägarens sak att själva kräva bussens försäkringsbolag på mellanskillnaden.
Att själva byggnaden är gammal o värderas därefter är nog svårt att komma ifrån.
PL

Enda fördelen gissar jag är att du blev duktigt påläst på försäkringar i och med olyckan! :)

Nja, det kunde jag redan innan. Det om försäkringar. Därför jag helst inte kör andras bilar. Inte för att jag har för vana att råka ut för olyckor (det där är första, hitills enda och får gärna vara sista) men just för OM något händer - oavsett mitt eller annan bilist fel - så sabbar jag hellre min egen bil och försäkringsbonus.

Eg dumt att man inte kan be om att det ska belasta ens egen försäkring. T ex jag krockar pappas bil, men jag ber om att MIN bonus ska gå åt skogen, och så justerar försäkringsbolagen det.

Men blev lite kul när jag försäkrade nästa bil, de fråga 'har du varit inblandad i någon olycka senaste två åren?' och jag tyckte 'jo, ja, en singelolycka med pappas bil' och tanten glatt tyckte 'Fast det belastar ju hans försäkring och inte din'. Jag svarade ganska skamset att 'jo.. det gör ju det...'

/Alexandra - med full bonus ;)

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=108278&ssoid=128439

RT Forum skrev:
Hopp för nedbränd hästgård

2010-11-04

Bussföraren gjorde inte fel som parkerade sin brinnande buss intill en hästgård i Nyköping i september. Men Veolia lovar att delvis ersätta de materiella skadorna.

En av Veolias bussar började brinna vid en hållplats i närheten av en hästgård i Nyköping den 8 september. Elden spred sig dessvärre snabbt till gården som fattade eld. Både människor och djur klarade sig lyckligtvis utan allvarliga skador, men de materiella skadorna blev dessvärre omfattande. Eftersom föraren inte gjort fel är såväl denne som bussbolaget inte ansvariga för branden i hästgården. Försäkringsbolaget har meddelat att det inte kommer att ersätta gårdens ägare.

– Vi beklagar djupt de skador branden har vållat ägaren av gården och kvinnan som hade hästarna där. Vi ska nu se hur vi på bästa sätt kan hjälpa dem. Samtidigt är vi mycket tacksamma över att inga människor fick allvarliga fysiska skador vid bussbranden, säger Lars-Erik Granberg, chef för Bussdivisionen på Veolia Transport.

Så inträffade olyckhändelsen
Föraren fick en varning under färd att kontrollera motorn vid nästa stopp. Han tar beslut om att stanna vid nästa hållplats. Men på backkrönet cirka 75 meter innan hållplatsen stannar motorn. Bussföraren lyckades då få fram bussen till nästa hållplats. Han ser att det ryker från motorn och ser även gnistor under bussen. Han lyckas evakuera sina passagerare med hjälp av nödöppnaren när framdörren inte gick att öppna. Sedan larmar föraren SOS-alarm. Därefter sprider sig olyckligtvis branden till ladan bredvid hållplatsen.

– Utredningen efter olyckan visar att föraren inte agerat felaktigt. Samtidigt känner vi ett ansvar för samtliga inblandade i olyckan, säger Lars-Erik Granberg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I september brann hennes stall ned efter att en brinnande buss parkerats bredvid det. Nu stämmer stallägaren Jannica Wadell...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett stall i Västra Sallerup utanför Eslöv började brinna under natten mot fredagen, och när brandkåren kom till platsen var...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På söndagskvällen började ett stall utanför Kumla att brinna. Trots räddningstjänstens insatser brann stallet och två andra...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En buss började brinna vid 18-tiden på onsdagskvällen vid Ramsta gård på väg 45 utanför Nyköping. Branden spred sig till ett...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama