Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

(Ridsport)
Nyheterna på TV 4 sände på onsdagskvällen ett inslag om Jannica Wadell, vars stall brann ner till grunden när en buss från företaget Veolia började brinna precis utanför gården. Men bussbolaget vill inte ersätta Jannica.

Läs mer...

Sv: Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

Vad har du fått det från att bussar skulle kunna få dispens för trafikförsäkring?
Obs statligt ägda fordon är undantagna från kravet på trafikförsäkring, där fungerar kammarkollegium som statens eget försäkringsbolag.
PL

Jag tycker ändå det är väldigt olämpligt att ställa en fordon som börjar brinna vid något så lättantändligt som ett stall! Vare sig det är frivilligt eller ofrivilligt! Summa summarum, jag skulle om jag gjort det med min bil anse det var MITT fel att stallet brann ner! För bilen var ju MIN, inte stallägarens fel att MIN bil går sönder och börjar brinna! Man måste ju ibland ta snabba beslut, ibland blir det ju även då fel beslut!
Nu menar jag inte att den enskilde busschauffören ska ta smällen, han är ju anställd och då är det bussbolaget som tar ansvar för SIN anställda.

Saker kan ju utvecklas till katastrofer utan att någon menar illa, men samtidigt måste man ju ta ansvar för sig själv, detta fall liknar någon sorts friskrivningsklausul där man bara kan hävda "misstag", sedan så får den drabbade klara sig så gott det går!

Min bil tex står i ett garage. Huset innehåller ett ICA, tvättstuga, ett företag i servicebranschen, ett par butiker samt lägenheter. Om min bil börjar brinna och bränner ner hela byggnaden, då är det ju MITT ansvar, JAG får "sparka" på mitt försäkringsbolag om de inte hostar upp stålar som de ska anser jag! Inte kan jag bara rycka på axlarna och tycka det är ok om X antal boende får bo i tält för att det ska tjafsas om vem som ska betala!

Tja, jag har som lärare en som är med och tar beslut om trafiklagar och kan lagen utantill när det gäller trafik (trafikförfattningen).
Om man krockar med en buss i den staden, vare sig det är mitt fel eller bussens fel, då hävdar bussbolaget "see you in court". Så utan att fundera allt för mycket så ser i allafall jag då att mitt försäkringsbolag då lätt skulle kunna börja tjafsa om att de inte skulle betala om de ansåg att bussen gjort fel!

Helknasigt, jag trodde inte i min vildaste fantasi det kunde vara så! :crazy:
Men tyvärr är det så! Nu vet jag däremot inte om fler kommuner gett bussbolagen dispens att slippa försäkring.

Så det här scenariot kunde jag lätt föreställa mig i nämnda kommun! För om bussbolaget saknar försäkring, vart ska de då ta pengarna ifrån?

Jag tycker ändå det är väldigt olämpligt att ställa en fordon som börjar brinna vid något så lättantändligt som ett stall! Vare sig det är frivilligt eller ofrivilligt! Summa summarum, jag skulle om jag gjort det med min bil anse det var MITT fel att stallet brann ner! För bilen var ju MIN, inte stallägarens fel att MIN bil går sönder och börjar brinna! Man måste ju ibland ta snabba beslut, ibland blir det ju även då fel beslut!
Nu menar jag inte att den enskilde busschauffören ska ta smällen, han är ju anställd och då är det bussbolaget som tar ansvar för SIN anställda.
!

Som jag fattat de rätt så visste inte direkt chauffören om att de brann i bussen förrän han klev ut och kollade läget. Enligt uppgift ska han även ha haft passagerare så självklart att han utan tvekan utrymmer bussen. Tror heller inte han tänkte nå vidare vart han stod och de ska åxå ha varit en busshållplats där han ställde bussen. Sen att det blev en sån stor katastrof som de blev är bara att beklaga men de är knappast busschaufförens fel. Tror att han lider så räcker... Väldigt lätt att vara efterklok i sånna här situationer.

För sjuttiofemte gången så brann inte bussen när han stannade den.

På vilket sätt skulle kommunen kunna ge dispens från trafikförsäkringslagen?

Att sen bolaget drar det så långt de kan är inte så konstigt, självrisken på buss är inte precis 2000kr.

Finns ingen självrisk på trafikföräkring däremot bonusförlust.
PL

Fast för personskada finns det en självrisk. I alla fall för vanliga bilar.
Jag gjorde ju mos av pappas bil, och skadade mig samtidigt. Jag fick ersättning för sjukhusbesök, inkomstbortfall pga sjukskrivning, 'sveda och värk' samt pensionsbortfall. Den delen hade en självrisk (på 1000 kr) som pappa fick räkning på iom att det var hans bil och hans försäkring. Dessutom rök hans bonus (och det tog 2 månader innan han kunde tala i normal samtalston med mig igen...)

Nu vet jag inte om det blivit en självrisk på samma vis om jag kört på någon eller något (dvs egendomsskada) eller om en passagerare skadas. Eller om det var för det var jag som förare som skadade mig det var självrisk. Men alldeles oavsett, pappa fick betala självrisk på ersättningen jag fick för att jag skadade mig när jag mosade bilen, och den ersättningen var ju just ur trafikförsäkringen.

Och misstänker om det är samma för buss att den självrisken inte är 2000 kr direkt precis som lil-sis säger?

Förr var trafikförsäkring alltid utan självrisk. Nu står det faktiskt i lagen att man kan avtala om självrisk.
PL

Ja visst är det konstigt! Konstigt att det uppenbarligen finns sådana som slipper sådant andra måste ha!
Det kvittar vad alla tror, jag vet vad jag hört och litar på den som sagt det. Men det är ju helt valfritt att lita på mig.

Men hur man än vrider och vänder på det hela anser jag fortfarande att bussbolaget är boven i det här fallet, de har bränt ner en hel gård och vill nu inte ta konsekvenserna för det de själva ställt till med!
Men på något vis är det ju Sverige i ett nötskal, mer och mer så behöver man inte själv ta ansvar! Det är allt för ofta "någon annan" som bär skulden!
Motsatsen USA där man kan stämma folk för det ena mer absurda än det andra är ju inte heller någon höjdare!

Senast ändrad:

För sjuttioelfte gången, men bussen började faktiskt brinna, det när den stod på P-platsen. Oavsett om den brann när den ställdes där eller inte.

Chauffören gjorde ett fullt mänskligt misstag, han är anställd av ett bussbolag där han utförde sitt arbete, bussbolaget ska ta konsekvenserna av chaufförens misstag, svårare är det inte anser jag.
Och har man försäkringar så vet man ju att försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala, då är det bara att "sparka på dem" så de hostar upp pengarna! Och det är just DET jag anser är bussbolagets plikt i det här fallet. "Sparka" tills den ekonomiska ersättningen som behövs kommer! Det eller hosta upp egna pengar så länge. Men varför hosta upp egna pengar om man har en försäkring?

Att chauffören förmodligen mår skit, det är en annan sak. Han/hon skötte förmodligen sitt jobb "by the book", men tyvärr blev det en felbedömning med fruktansvärda konsekvenser. Så jag tycker enormt synd om honom/henne och skulle inte vilja byta liv med honom/henne!

Fast de slipper inte ett dugg mer än t ex jag gör om jag skiter i att ha försäkrat. De har inte sluppit, de bryter lagen. Utefter det du skriver.

Som PL redan skrivit så kommunen kan inte medge undantag från trafikförsäkringen - det kan bara regeringen.

Så, endera bryter de vilt mot lagen (men då får de saltade räkningar från trafikförsäkringsvad-det-nu-heter), eller så saknas det en hel massa information i det du skriver/fått höra. Det finns inget annat alternativ. Det går ju dock inte komma längre i själva 'debatten' där då vi å ena sidan har 'hörsägen' (iom att inga 'bevis' går att kika på) och å andra sidan en tvingande lag i klartext. Så utan mer info kommer man inte längre.

Det du möjligen kan göra är om du kan delge bussnumret på valfri buss i trafik från aktuellt bolag i aktuell kommun. Då är det väldigt enkelt att kolla om fordonet har trafikförsäkring eller ej nämligen =)

Det är olika beroende på försäkringsbolag hur självrisken är, och om självrisken är olika på olika delar i försäkringen.
Likaså hur mycket som ersätts när det gäller personskador. Jag har tex en bilförsäkring som jag betalar några hundra extra/år och då är förare och passagerare som skadas ersättningsberättigade att få gå till privatläkare i stället för att vänta i vårdkön i offentliga vården.

Din pappa verkar lika taskig som min, skälla på dig för förlorad bonus när du skadade dig i olyckan! :crazy: Min farsa hade gjort samma sak!

För sjuttioelfte gången, men bussen började faktiskt brinna, det när den stod på P-platsen. Oavsett om den brann när den ställdes där eller inte.

Chauffören gjorde ett fullt mänskligt misstag, han är anställd av ett bussbolag där han utförde sitt arbete, bussbolaget ska ta konsekvenserna av chaufförens misstag, svårare är det inte anser jag.
Och har man försäkringar så vet man ju att försäkringsbolagen gör allt för att slippa betala, då är det bara att "sparka på dem" så de hostar upp pengarna! Och det är just DET jag anser är bussbolagets plikt i det här fallet. "Sparka" tills den ekonomiska ersättningen som behövs kommer! Det eller hosta upp egna pengar så länge. Men varför hosta upp egna pengar om man har en försäkring?

Att chauffören förmodligen mår skit, det är en annan sak. Han/hon skötte förmodligen sitt jobb "by the book", men tyvärr blev det en felbedömning med fruktansvärda konsekvenser. Så jag tycker enormt synd om honom/henne och skulle inte vilja byta liv med honom/henne!

Fast jag fattar inte? felbedömning hur??

KL

Jag undrar varför inte stallägaren temporärt flyttar sin verksamhet och fortsätter bygga sitt livsverk, för man får väl förmoda att det är hästarna det handlar om o inte ett stall med 8 boxar...

Din pappa verkar lika taskig som min, skälla på dig för förlorad bonus när du skadade dig i olyckan! :crazy: Min farsa hade gjort samma sak!

Jo, kollade mitt försäkringsbrev på nya bilen igår. Ingen självrisk på trafikdelen. (Jag tror btw vi ev har samma bolag, jag har också privatläkartillägget i min + utökad ersättning för t ex sjukgymnast och grejer, för förare och passagerare)

Pappa nämnde faktiskt aldrig bonusen, men i sammanhanget så var väl det enda 'rätta'... Men han hade köpt en bil på exektutiv auktion, kanonfin bil lack och interiör som ny fast den var X år gammal, sen hade han bytt bakaxel och turbo och fixat till den så den var i toppskick. Så fick jag den för att 'se vad jag tyckte' innan han skrev över den på mig. Första resan så blixthalka i en kurva, det var inte en chans, jag hävde första sladden men sen nån meter senare släppte det igen, jag snurrade 180 grader och gick av vägen. STod en björk där och jag sidledes drog rakt in med passagerarsidan först.

Jag hade aldrig ens åkt av vägen innan, så förutom att hysteriskt börja grina för vad pappa skulle säga hade jag ingen aning om vad man 'ska göra'. Kunde jag ringa vilken bärgare som helst eller vad? Så jag ringde pappa för att höra. Varvid han vrålade 'har du kvaddat den? Jaha den kommer de ju bara lösa in på försäkringen, det var den bilen och de pengarna borta, kommer ju aldrig få igen pengarna.' På frågan vad man ska göra svarade han 'Du får väl ringa försäkringsbolaget' och la på luren i örat på mig. Jag fick ringa upp igen och fråga vilket försäkringsbolag..

Mammas första fråga var 'Hur gick det med DIG?'...

Till pappas 'försvar' eller förklaring är pappa SÄMST på känslor, tvärsämst, men... Dessutom var det såklart mitt fel. Att det var så jäkla svinhalt i den där kurvan att bärgaren höll på att åka av det var ju ngt jag skulle kunnat förutse. För körde jag av hade jag ju kört för fort (50 på 70-väg..). Och visst rent strikt, det gick för fort, men ska man köra 20 km/h hela tiden IFALL det skulle vara halt liksom, men JAG ska tydligen det..

Det här var precis innan jul, och det tog fram tills slutet på feb/början på mars han kunde tala normalt med mig igen. Utan att tala mellan sammanbitna tänder och i väldigt korta, ansträngda meningar.

Idag tycks jag ha reparerat förtroendet dock, björken är ett stående skämt numera, och nu när jag bytte ut min gamla bil (efterträdaren till den björkkraschade alltså, som jag bytte ut nu, inte björkbilen) så sa pappa själv att låna inte i bank, låna av mig. OCH jag har fått köra både hans firmabil och hans ögonsten, halvmiljonkronorsportbilen. Jag kör på förekommen anledning helst min egen dock :angel:

Chauffören måste ju ha bedömt att bussen inte skulle tända på stallet, för då hade han/hon ju inte parkerat där han/hon gjorde. Eller?

Jag har förstått det som att stallägaren inte har X antal tusen (någon miljon?) liggande för att ha råd att bygga upp stallet igen. Om hon skulle ta ur egen ficka och bygga upp verksamheten så skulle det ju krävas en enorm summa sparad på något konto eller liknande. Personligen tror jag inte många har så mycket sparat att de inte behöver försäkringspengar om ALLT försvinner! Det är ju därför det är så fiffigt att man kan försäkra, då står man ju inte på bar backe, vad det än gäller, fastigheter, hästar, bilar osv! ;)

*kopparberg - fullförsäkrad *

En av mina lärare är inspektör, sådan man kör upp för körkort för, lärare hos oss och på universitet, expert på trafik osv. Och han säger alltid att det är förarens fel om man kör av vägen, kör man av, då har man kört för fort! Jag håller INTE med honom! Jag säger som dig, ibland kan man inte alls förutse att det blir så snorhalt!
Tur allafall att du inte dog helt där i olyckan, tur det gick så pass bra som det gjorde! :crazy:
Du har ju uppenbarligen en mer omtänksam mamma allafall som tänkte mer på dig än på bilen! ;)

Enda fördelen gissar jag är att du blev duktigt påläst på försäkringar i och med olyckan! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I september brann hennes stall ned efter att en brinnande buss parkerats bredvid det. Nu stämmer stallägaren Jannica Wadell...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett stall i Västra Sallerup utanför Eslöv började brinna under natten mot fredagen, och när brandkåren kom till platsen var...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På söndagskvällen började ett stall utanför Kumla att brinna. Trots räddningstjänstens insatser brann stallet och två andra...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En buss började brinna vid 18-tiden på onsdagskvällen vid Ramsta gård på väg 45 utanför Nyköping. Branden spred sig till ett...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama