Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

(Ridsport)
Nyheterna på TV 4 sände på onsdagskvällen ett inslag om Jannica Wadell, vars stall brann ner till grunden när en buss från företaget Veolia började brinna precis utanför gården. Men bussbolaget vill inte ersätta Jannica.

Läs mer...

Sv: Nyheterna uppmärksammar Jannicas fall

hur kan du tro att EN ny buss kostar LIKA mycket som att bygga upp ett helt stall plus alla dessa saker som blev förstörda i branden?.

Om inte jag är helt felinformerad kostar en ny buss av den typ som används i linjetrafik 2-3 miljoner....

Så nog kan man bygga ett stall för samma pengar man kan köpa en ny buss för, utan att det blir skräp som resultat....

Tillägg: Och jag varken var felinformerad eller mindes fel. Studera faktarutan till höger:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.2086163-har-ar-nya-bussarna

*kl*

Problemet är försäkringsbolagen
. Så som jag har lärt mig så borde stallets försäkringsbolag ha sett till att bygga upp stallet och sen driva mål mot bussens försäkringsbolag.

Inte bussföraren. Inte stallägaren.

Sen så tror jag vi tar det här en sväng igen.

En buss kan bli övertänd på mindre än en minut beroende på varför det börjar brinna. Har man passagerare i bussen så måste dessa naturligtvis ut å det snabbaste. När det är gjort så är det inte säkert att bussen går att köra igen och jag skulle inte sätta mig i en brinnande buss, det vill jag lova.

Jag tror inte det var en MAN som brann, det var en Volvo vill jag minnas och de kostar mer än 2milj kr st.

Hade bussföraren tänt eld på bussen och parkerat den vid stallet så hade det väl varit en bra jämförelse.

www.omnibuss.se skrev:
Enligt säkra källor så fick föraren upp felmeddelandet/varningen "kontrollera motor vid nästa stopp".
Föraren väljer att stanna på nästa hållplats för att göra just det varningen säger.
100m innan hållplatsen på ett backkrön stannar sedan motorn och går inte att starta igen.
Föraren rullar ner till hållplatsen för att stå mindre trafikfarligt, det går inte att öppna dörrarna med
manöverknapparna utan nödöppnaren används.
Föraren går ur fordonet och ser att det ryker från motorn och evakuerar då alla passagerarna sedan
är elden ett faktum.

Men han var nog en ond person. Eller nåt.

Hade föraren stannat på backkrönet o en olycka skett hade ju stallet inte brunnit upp:idea:
PL

*kl*

Problemet är försäkringsbolagen
. Så som jag har lärt mig så borde stallets försäkringsbolag ha sett till att bygga upp stallet och sen driva mål mot bussens försäkringsbolag.

Inte bussföraren. Inte stallägaren.

Precis!! Sen får försäkringsbolagen göra upp sinsemellan ang ansvaret och vilket försäkringsbolag som ska står för det hela eller om någon annan ska bli "hängd" för det hela.

Olyckor kan hända och det var ju en jäkla otur att bussen skulle ta eld just där.. Och det som är helt klart imponerande är att stallet kunde ta eld trots att det var en bit mellan bussen och stallet. Men det blir ju varmt och brandkåren var nog en bit bort med eftersom det var på landet..

De säger antagligen att de handlat i nöd. Fräckt men sant rent juridiskt.

Det har hänt liknande fall men detta är en svår skadefråga tydligen.

Enligt min juridiklärare handlar detta om att bussbolaget handlat i nöd o att försbolaget kanske ej har skyldighet att betala om de de har den sortens försäkring.

Hoppas verkligen det löser dig!

Det de borde göra är att stämma bussbolaget o hävda att busschauffören handlat oansvarigt då denne ej stannade på vägen innan stallet. Fråga sig om de haft utbildning på vad som skall göras när liknande situationer uppstår..

ja det verkar handla om vållande rent juridiskt. Det finns inget vållande o därför blir det komplicerat..

Det hade säkert varit ännu bättre om han hade stannat på krönet och någon passagerare blivit påkörd och någon idiot kört rätt i in i arslet på bussen.

Då hade föraren varit anmäld för vårdslöshet i trafik allra minst.

Nä han följde läroboken till punkt och pricka. Sen var det ju synd att det gick som det gick.

Men problemet är försäkringsbolagen.

Föraren gjorde precis exakt just så som vi lär oss.

Stannar på ett ur trafiksynpunkt säkert sett för att kontrollera vad som ev är fel. När denne upptäcker att brand är på G så evakueras passagerarna. Sedan lämnar man bussen.

Brand i buss är hemskt ovanligt och hade det faktiskt brunnit NÄR han fick felmeddelandet så hade han nog evakuerat direkt på en gång.

Allt ska göras ur passagerarnas säkerhetssynkpunkt som prio ett.

Att sen försäkringsbolagen krånglar är inte förarens, stallägarens eller bussbolagets fel.

Det de borde göra är att stämma bussbolaget o hävda att busschauffören handlat oansvarigt då denne ej stannade på vägen innan stallet. Fråga sig om de haft utbildning på vad som skall göras när liknande situationer uppstår..

Menar du seriöst det ovan???

det är en av de vägar man kan gå.

Detta är ej solklart rent juridiskt o det är en mkt erfaren jurist som sa att det som går att gå på om de ej hade en extra försäkring för stallet är att lastbilen ej var i godtyckligt skick ( Tillverknfel, har den kollats som den ska?) alt att se över rutiner på bussbolaget.

Man skulle vilja veta mer om deras försäkring men det är ej solklart att försäkringen betalar.

Hade det varit ett flygplan hade det skyddats av Luftlagen ( tror den heter det) o då hade de fått allt ersatt.

Fast jag förvånad över att du så febrilt anser bussföraren gjort fel.

Det finns saker som helt enkelt är 'ingens fel'..

Exakt! o detta är ett sådant fall!!

Det enda man kan Försöka göra är att anlita en jurist som är spec på Skadestånd och försäkringsrätt o undersöka de ovan nämda sakerna bla.

D har helt rätt i att det ej är ett fall där det ej är solklart vem som är ansvarig! Eller om det ens finns med i deras privata försäkringsskydd.

Jag går ej på vad jag tycker ( haha det hade varit roligt) utan på vilka få vägar man kan gå när man väl hamnat i en sådan här situation.

Fast jag förvånad över att du så febrilt anser bussföraren gjort fel.

Det finns saker som helt enkelt är 'ingens fel'..

Men om det tex visar sig att bussarna var undermåligt servade, kan man inte då anse att det är bussbolagets fel? Uppenbarligen är det inte en helt lätt juridisk fråga då skulle ju inte försäkringbolagen bråka om den.

Men det är bussens trafikförsäkring, och inte bussbolaget, som skall ersätta stallägaren.

Jag förstår inte varför försäkringsbolaget krånglar, bussen var i trafik och direkt orsak till branden så det borde inte vara så svårt tycker man.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I september brann hennes stall ned efter att en brinnande buss parkerats bredvid det. Nu stämmer stallägaren Jannica Wadell...
Svar
3
· Visningar
1 473
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ett stall i Västra Sallerup utanför Eslöv började brinna under natten mot fredagen, och när brandkåren kom till platsen var...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) På söndagskvällen började ett stall utanför Kumla att brinna. Trots räddningstjänstens insatser brann stallet och två andra...
Svar
1
· Visningar
965
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En buss började brinna vid 18-tiden på onsdagskvällen vid Ramsta gård på väg 45 utanför Nyköping. Branden spred sig till ett...
Svar
12
· Visningar
2 334
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023