Nygravid och allt som hör till!

Tillit

Trådstartare
Hej alla trevliga folk här på förälder-forumet!

Jag skriver lite under ett anonymt nick nu, är inte så känd här i vanliga fall, men föredrar nog ändå att hålla mig hemlig än så länge.

Grejen är den att jag är gravid!
Det är både efterlängtat och välkommet, och både jag och min kära är hur lyckliga som helst! :love:

Jag är i vanliga fall en ganska så lugn och sansad person, men nu har det verkligen hänt något i mig.
Jag är så otroligt orolig!

Jag är än så länge i vecka 6, alldeles i början alltså, och sååååå rädd för missfall!

Varje besök på toan är jobbig, för jag är rädd att det ska komma blod.
Varje stick eller drag eller överhuvudtaget allt jag känner i magen skrämmer mig jättemycket.
Varje dag är liksom en kamp, en låång transportsträcka mot vecka 12 då man kan lugna sig lite.

Jag antar att det är ganska så vanligt att känna så, men det är verkligen jobbigt, och det påverkar ju både mig, barnet och min alldeles underbara sambo.

Kan ingen bara lugna mig och säga att det kommer gå bra?
Hur stor risk är det egentligen för missfall?

Vill ju inget hellre än att skatten i min mage ska må bra, han eller hon är så otroligt älskad och efterlängtad redan nu!

// Tillit

Sv: Nygravid och allt som hör till!

Jag tycker ofta att man hör skräcksiffror, som att var tredje graviditet slutar i missfall.

Min läkare säger att det är knappt 20%.

Jag är som du i ett tidigt skede, vecka 7+3, och jag försöker tänka att om det blir missfall så är det antagligen något allvarligt kromosomfel eller något annat som gör att just det här lilla livet inte skulle bli livskraftigt. På't igen i så fall. Även om jag säkert skulle bli väldigt ledsen och sörja under en period.

Jag menar bara att missfall ofta är naturens gång. Inget konstigt och onaturligt! Och har man blivit gravid en gång är det sannolikt att man kan bli det igen.

Sen tror jag att oron kommer att vara mer eller mindre konstant. Visst minskar risken för missfall runt v 12, men det finns ju en massa saker att oroa sig över även senare. Missbildningar. För tidig födsel. Förlossningskomplikationer. Och när barnet är fött! Då kan man oroa sig för att det inte utvecklas normalt eller att det ska sätta i halsen. För att inte tala om när man har en strulig tonåring!

Jag tror att det bästa är att försöka luta sig tillbaka och låta livet ha sin gång. I det här fallet kan du inte påverka något. Det allra troligaste är att du kommer att bli mamma till ett friskt barn som kommer att leva ett långt liv och själv få friska barn!

Grattis till graviditeten och lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Risken for missfall ar ganska hog, 1 av 5 graviditeter slutar i missfall. Manga vet dessutom inte att de ar gravida nar de far missfall, da manga intraffar tidigt.

For mig slutade det med missfall i v13 precis innan vi skulle gora UL for genetiska defekter. Jag trodde att jag var ute ur farozonen men tji fick jag... Fick dessutom gora en skrapning, da jag inte trodde att jag hade fatt missfall. Blodde lite sporadiskt i 1v innan jag kontaktade kvinnokliniken, som gjorde ett VUL. Kan tillagga att detta var under ett kort besok hemma i Sverige, men Svensk sjukvard ar bra fantastiskt.

Forhoppningsvis for dig sa kommer allt ga bra med bebben. Sjalv har vi borjat forsoka igen, men ingen lycka annu.

//Krusan

Jag tycker ofta att man hör skräcksiffror, som att var tredje graviditet slutar i missfall.

Min läkare säger att det är knappt 20%.

Jag är som du i ett tidigt skede, vecka 7+3, och jag försöker tänka att om det blir missfall så är det antagligen något allvarligt kromosomfel eller något annat som gör att just det här lilla livet inte skulle bli livskraftigt. På't igen i så fall. Även om jag säkert skulle bli väldigt ledsen och sörja under en period.

Jag menar bara att missfall ofta är naturens gång. Inget konstigt och onaturligt! Och har man blivit gravid en gång är det sannolikt att man kan bli det igen.

Sen tror jag att oron kommer att vara mer eller mindre konstant. Visst minskar risken för missfall runt v 12, men det finns ju en massa saker att oroa sig över även senare. Missbildningar. För tidig födsel. Förlossningskomplikationer. Och när barnet är fött! Då kan man oroa sig för att det inte utvecklas normalt eller att det ska sätta i halsen. För att inte tala om när man har en strulig tonåring!

Jag tror att det bästa är att försöka luta sig tillbaka och låta livet ha sin gång. I det här fallet kan du inte påverka något. Det allra troligaste är att du kommer att bli mamma till ett friskt barn som kommer att leva ett långt liv och själv få friska barn!

Grattis till graviditeten och lycka till!

Tack!

Ja jo, oron släpper nog aldrig riktigt.
Men du har helt rätt, försöker tänka så jag också. Det är bara så svårt ibland!

Men det känns ändå skönt måste jag säga att få en siffra, 20% är ju inte så mycket, och det måste ju betyda drygt 80% chans att allt går bra:)

Det lugnade mycket, tack!

Oj vad tråkigt Krusan, men lycka till nu när ni försöker igen!

Grattis!!!

Det ska säkert gå bra med din graviditet, annars så vet du ju nu att det funkar så det är bara att köra på igen om det går galet. Jag tänker som Pirat, att kroppen stöter ut det som inte är friskt, känns lättare så!

Sen efter den oron, ja då följer ett helt liv av oro för allt som kan hända ens barn ;), men det är fantastiskt och underbart och mysigt och ja, helt enkelt toppenkul med barn! Grattis igen!:laugh:

Grattis till graviditeten!! Klart att allt kommer att gå bra!:D

Tusen tack, jag litar på dig då:laugh:

Kisse, tack tack, ska bli otroligt underbart kul! Jo jag har nog insett att från och med nu får man lära sig leva med oron, och den försvinner nog aldrig!:)

Tusen tack, jag litar på dig då:laugh:

Kisse, tack tack, ska bli otroligt underbart kul! Jo jag har nog insett att från och med nu får man lära sig leva med oron, och den försvinner nog aldrig!:)

Hej igen, och grattis till dig, på din egen tråd ;)

Oron hos mig är dubbel, inte nog med att jag har plussat i veckan, jag har dessutom min prinsessa, mitt underbara sto- som är dräktig, så henne oroar jag mig för rejält, och så nu mig själv med...

Men vi får väl ta varandra i hand, alla oss 'nya-bakade' som går igenom 'risk-tiden' samtidigt, och peppa och stötta när vi tycker det känns jobbigt.

Lycka till! :bump:

Hej igen, och grattis till dig, på din egen tråd ;)

Oron hos mig är dubbel, inte nog med att jag har plussat i veckan, jag har dessutom min prinsessa, mitt underbara sto- som är dräktig, så henne oroar jag mig för rejält, och så nu mig själv med...

Men vi får väl ta varandra i hand, alla oss 'nya-bakade' som går igenom 'risk-tiden' samtidigt, och peppa och stötta när vi tycker det känns jobbigt.

Lycka till! :bump:

Tack så mycket, och grattis till prinsessans dräktighet!

Ja vi får verkligen hålla ihop, känns otroligt skönt att ha det stödet!:love:

Önskar både dig och ditt sto all lycka till i världen!

Jag förstår din oro. Själv är jag i v. 6 och har 4 missfall bakom mig. Jag försöker att tänka som minst på att jag är gravid och hoppas på att tiden går fortare så.
Saken gör det inte bättre att jag blödde mycket för lite mer än en vecka sedan. Fick komma på vul och det såg ut som att det var en tvilling jag misst och att ett foster lever och mår bra fortfarande.
Att jag har ett barn som är 3 år gör det lite bättre. Jag vet ju att det kan gå väl.

Jag förstår din oro så väl. Men du kan faktiskt blöda rejält under början av graviditeten utan att det behöver vara något fel, jag har har haft två kraftiga störtblödningar, och bebis lever än. Är snart i v. 29. Det kan också komma blod när man anstränger sig, man har ju en ökad blodbildning i kroppen under graviditeten. Jag oroar mig också för precis allting, men försöker tänka bort det och sysselsätta mig med annat.

Jag förstår din oro så väl. Men du kan faktiskt blöda rejält under början av graviditeten utan att det behöver vara något fel, jag har har haft två kraftiga störtblödningar, och bebis lever än. Är snart i v. 29. Det kan också komma blod när man anstränger sig, man har ju en ökad blodbildning i kroppen under graviditeten. Jag oroar mig också för precis allting, men försöker tänka bort det och sysselsätta mig med annat.

Åh du anar inte hur bra det känns att höra!

Grejen är ju att jag inte ens blött än, jag bara tolkar varenda stickning och vartenda drag i magen som "ska det vara så?" eller "Är något fel?"

Jag försöker verkligen tänka positivt, och vara precis så lycklig som jag egentligen är.
För det mesta lyckas jag, jag menar, hur kan man inte vara glad?:laugh:

Men så kommer oron krypande.

Tack iallafall alla som stöttar och skriver här, det betyder otroligt mycket!:love:

Och lycka till alla, vi klarar det här eller hur?!:bump:

Jag har haft en större blödning och hyffsat mycket "bruna" ( blodblandade) flytningar, har blivit livrädd varje gång och fått gjort VUL men Grodan i magen lever om och mår så bra så :D

Vissa kan tom ha som en mens varje månad, men är man orolig kan man kolla upp det så man kan koppla av sedan :)

Är i v.18 ( snart v.19 ) nu :D

Jag har haft en större blödning och hyffsat mycket "bruna" ( blodblandade) flytningar, har blivit livrädd varje gång och fått gjort VUL men Grodan i magen lever om och mår så bra så :D

Vissa kan tom ha som en mens varje månad, men är man orolig kan man kolla upp det så man kan koppla av sedan :)

Är i v.18 ( snart v.19 ) nu :D

Oj, det var som sjutton!

Jo jag har funderat på att kolla lite tidigare än vanligt UL, mest bara för att inte oroa mig så förskräckligt!
Kan man överhuvudtaget göra det bara för att man är nojjig?

Men sen funderar jag lite på hur för många UL/VUL påverkar Skatten i magen, är det någon som vet? Om det påverkar på nåt sätt menar jag?

Grattis till Grodan, tänk att du redan är i v 18 (snart v 19;))
Hoppas tiden går fort och att jag också är där snart!:laugh:

Man brukar få göra tidigt VUL om man är orolig, om inte annat kan du ju säga att du har superoregelbunden mens och inte vet alls vilken vecka du är i, då gör de ett bara för att fastställa hur långt gången du är :idea:

Jag såg hjärtat picka i v 7+0, heeeelt magiskt :love:

Och många UL skall inte påverka liten, inget tyder på det. Jo, jag tror de såg en ökande tendens till vänsterhänthet hos pojkar :D

Man brukar få göra tidigt VUL om man är orolig, om inte annat kan du ju säga att du har superoregelbunden mens och inte vet alls vilken vecka du är i, då gör de ett bara för att fastställa hur långt gången du är :idea:

Jag såg hjärtat picka i v 7+0, heeeelt magiskt :love:

Och många UL skall inte påverka liten, inget tyder på det. Jo, jag tror de såg en ökande tendens till vänsterhänthet hos pojkar :D

Okej, vad skönt att höra! Har funderat lite på det nämligen, och slitits lite mellan min önskan att veta att allt är bra, och min rädsla att påverka Skatten negativt.
Då behöver jag ju inte oroa mig:laugh:

Får prata med barnmorskan då, när jag nu ska dit.
Har inte ringt än, har lite svårt att bestämma mig för vart jag ska vända mig.

Känner en underbar barnmorska via jobbet, men väljer jag henne får jag föda på sjukhuset här i närheten, och dom har ett uselt rykte, och är inte ett dugg bra!

Annars kan jag välja att föda på ett välkänt sjukhus, som har neonatal avdelning och den bästa vården som går att få om jag förstått svärmor bäst (hon är själv barnmorska sen många är och borde ju veta) men då får jag ju inte den barnmorskan jag känner.

Suck, i-lands bekymmer va;)

GRATTIS till graviditeten!

Jag tror att det är helt normalt att känna sig orolig. Jag minns att jag också var jätterädd för missfall, men det gick ju hur bra som helst.
I början av graviditeten är det vanligt att man har något som liknar mensvärk, det är livmodern som växer, och det kan göra ont som tusan. Jag minns att jag blev rädd och trodde att det var ett tecken på missfall, men så var inte fallet.

Skippa oron och gläd dig istället över miraklet du bär på. Njut av tiden istället för att oroa dig. Som någon annan sa, om det blir missfall så är det isf naturens sätt att ta bort något som ändå inte hade blivit friskt. Men jag tror nog att det kommer att gå strålande för dig.
Lycka till!

GRATTIS till graviditeten!

Jag tror att det är helt normalt att känna sig orolig. Jag minns att jag också var jätterädd för missfall, men det gick ju hur bra som helst.
I början av graviditeten är det vanligt att man har något som liknar mensvärk, det är livmodern som växer, och det kan göra ont som tusan. Jag minns att jag blev rädd och trodde att det var ett tecken på missfall, men så var inte fallet.

Skippa oron och gläd dig istället över miraklet du bär på. Njut av tiden istället för att oroa dig. Som någon annan sa, om det blir missfall så är det isf naturens sätt att ta bort något som ändå inte hade blivit friskt. Men jag tror nog att det kommer att gå strålande för dig.
Lycka till!

Åh TACK vad glad jag blir! :laugh:

Har massa värk till och från, allt från stick och drag till som du säger "mensvärk", och även ryggen har börjat bli mer ömtålig märker jag. Ochh varje gång blir jag såklart lika fundersam.
Men jag ska verkligen skärpa mig, och jag känner att det blir lättare och lättare, mycket tack vare er här på buke:love:

Och det är verkligen OTROLIGT UNDERBART att vara gravid, en helt fantastisk känsla.

Så ja, jag ska njuta!:)

Jag hade mycket värk i början, orolig molande mensvärkliknande känsla.

Det är helt normalt, händer ju mycket i kroppen :)

Jag är orolig mest hela tiden och det är förbannat jobbigt, kan inte riktigt koppla av och njuta ( har mycket i bagaget )

Jag försöker dock slå bort oroliga tankar och istället försöka njuta av min lilla kula innan den kanske blir stor och otymplig ;)

Jag hade mycket värk i början, orolig molande mensvärkliknande känsla.

Det är helt normalt, händer ju mycket i kroppen :)

Jag är orolig mest hela tiden och det är förbannat jobbigt, kan inte riktigt koppla av och njuta ( har mycket i bagaget )

Jag försöker dock slå bort oroliga tankar och istället försöka njuta av min lilla kula innan den kanske blir stor och otymplig ;)

Hej Calazirya!

Ville bara kommentera ditt inlägg, då jag har haft rätt så rejäl 'mensvärk' de senaste dagarna. Idag är det dock lugnt igen.
Blev rätt så orolig, och trodde var gång jag gick på toa, att de skulle vara kört. Trodde att 'värken' var missfall.
Men ska man verkligen ha ont? Hur kan en sån liten pytte liten klump göra så mycket oro?
Igår var vi på middag hos en av mina äldsta och bästa vänner, och jag började må jättedåligt. Var på toa hela tiden och drack verken läsk eller åt godsaker, endast lite mat och drack vatten. Hon tittade helt förbryllat på mig och undrade om något var galet.. (Har bestämt mig för att försöka utesluta läsk helt och hållet, vill ju inte få en sockerboroende bebis!)
Ville så gärna berätta för henne vad som står på :love: men min sambo tycker att vi ska vänta.
Hade dock varit skönt att berätta för henne, hon har två egna barn, och kommer att vara ett enormt stöd. Samtidigt förstår jag min sambo och, jag borde ju kunna hålla mig till efter vecka 12......?!?!

Nu svamlar jag bort mig , förlåt.

Var bara mest nyfiken på, om det är normalt med rejäl och mensliknande värk..:confused:

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 125
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Hjälp! :( Jag skriver under anonymt nick då jag tycker detta är så äckligt och pinsamt! För någon månad sedan upptäckte jag att jag och...
2
Svar
20
· Visningar
13 550
Senast: Ackio
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar