Generellt så får folk hålla sig borta de första veckorna. Mamma och pojkvännen fick (under övervakning) träffa henne efter några dagar. Grannarna var över och TITTADE på henne när hon skuttade i hagen (det har jag inga problem med att folk står och tittar på håll) och en kompis (som har egna hästar iofs men VETT också) kom och tittade när hon var fem dagar gammal.
Men innan jag lät någon komma mer 'nära' och hälsa så var hon flera veckor.
Jag löste det alltså som så att 'Varsågod och titta på fölet, det skuttar här i sin hage. Jättefint va?". Dvs beundra på avstånd, inte vara i stallet, hålla på och klappa och så utan de fick titta på henne i hagen, och ville hon då komma fram och hälsa så visst. Me det var på fölets villkor.
När det gäller andra hästägare så får de ha vaccinerat/inte vaccinerat sina hästar bäst de vill, men de ska duscha och ha rena kläder när de kommer.
Utanför boxen och kika in tillät jag bara familjen faktiskt, det blir lätt lite 'för mycket' för stona om det blir för mycket folk/för mycket spring. Så jag löste det genom att ta ut sto och föl i hage så fick de stå utanför stängslet och kika. Då ser de till och med bättre, och det är lugnare för sto och föl =) Och om de vill gå in i hagen och se om fölet vill komma fram så sure, sålänge det är på fölets villkor. (min bror satt nog en halvtimme och väntade tills Kele kom fram och nosade, han blev störtkär i Kele. Aldrig sett honom ha sådant tålamod med hästar förr =))