Nyfött föl och ivriga besökare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Hur gör ni med ivriga besökare som vill komma och titta på den nya fölungen så snart som möjligt? Hur gammal bör fölet vara innan dess? Har ni olika "regler" för folk utan egna hästar och de med?

Om det tex är någon ni känner som har egna hästar, men som aldrig vaccinerar dem...vad gör ni då? Jag vill inte att just den kategorin ska komma hit riktigt ännu...

Det handlar iofs bara om att stå utanför boxen och kika in, men i alla fall!

Jag låter folk komma och hälsa på om jag är med. Däremot får de aldrig ha stallkläder för ev smitta.

De första dagarna låter jag ingen mer än jag o min sambo gå in till hästarna (veterinären är ok!) och sedan beror det mycket på stoet. Hon visar tydligt vad som är acceptabelt eller inte. Var lyhörd mot henne i första hand.

Lill / Stall Nöbbeled ( med ston som inte är vaktig eller oroliga )

Generellt så får folk hålla sig borta de första veckorna. Mamma och pojkvännen fick (under övervakning) träffa henne efter några dagar. Grannarna var över och TITTADE på henne när hon skuttade i hagen (det har jag inga problem med att folk står och tittar på håll) och en kompis (som har egna hästar iofs men VETT också) kom och tittade när hon var fem dagar gammal.

Men innan jag lät någon komma mer 'nära' och hälsa så var hon flera veckor.

Jag löste det alltså som så att 'Varsågod och titta på fölet, det skuttar här i sin hage. Jättefint va?". Dvs beundra på avstånd, inte vara i stallet, hålla på och klappa och så utan de fick titta på henne i hagen, och ville hon då komma fram och hälsa så visst. Me det var på fölets villkor.

När det gäller andra hästägare så får de ha vaccinerat/inte vaccinerat sina hästar bäst de vill, men de ska duscha och ha rena kläder när de kommer.

Utanför boxen och kika in tillät jag bara familjen faktiskt, det blir lätt lite 'för mycket' för stona om det blir för mycket folk/för mycket spring. Så jag löste det genom att ta ut sto och föl i hage så fick de stå utanför stängslet och kika. Då ser de till och med bättre, och det är lugnare för sto och föl =) Och om de vill gå in i hagen och se om fölet vill komma fram så sure, sålänge det är på fölets villkor. (min bror satt nog en halvtimme och väntade tills Kele kom fram och nosade, han blev störtkär i Kele. Aldrig sett honom ha sådant tålamod med hästar förr =))

Jag gör precis som Nobbeled! :)
Det viktigaste är att läsa av stona så de känner sig lugna och trygga, men det brukar inte vara några problem.

Det är naturligtvis smittrisken jag är orolig för! Och våra bekanta med ovaccinerade hästar skulle nog dessutom ta illa upp om jag krävde att de var nyduschade och i andra kläder än stallkläder...de tog illa upp i höstas när det var tal om att låta en häst vara uppstallad hos oss och jag krävde att den var vaccinerad (även mot virusabort) pga mitt dräktiga sto! Då var jag alldeles för omständig och krävande och det blev ingen uppstallning. De skulle dessutom stått här gratis...

Jag vill inte bli osams med någon, men jag vill inte heller utstätta fölis för nåt! Lösningen med att ta ut dem i hagen var ju jättebra! Tack! Då är ju risken dessutom mindre att stoet känner sig tvungen att vakta eller valla fölet i boxen pga okända människor.

:bow:

Jag förstår verkligen att det är smittrisken du är orolig för, men är det inte så att även om hästarna är vaccinerade, så kan de vara bärare av smittan, även om smittan då inte bryter ut på hästen i fråga? :confused:

Grattis till nyfödda fölisen! :)

Du har förmodligen rätt! Och det viktigaste är nog att de som kommer inte har stallkläder på sig (och gärna har duschat innan, hehe). :)

Hur kan man ta illa upp för att man ber folk att ha icke-stallkläder på sig när de besöker ett nyfött föl??? Fattar man inte bättre tycker jag inte de har där att göra överhuvudtaget. Låt dem bli sura då, men riskera inte hälsan på dina hästar.

Precis min tanke...men just de här har shettisar och allt är ju så naturligt med dem tydligen! De klarar allt själv och det finns inget som heter smittrisk... Jag är dessutom fånig och sjåpig som inte har ute sto + föl hela dagarnan från början...men det är ju lätt att tycka när man själv får (shettis)föl mitt i sommarvärmen! :(

Nej, jag vägrar hellre besök än att det blir på någon annans premisser. Alternativet att besökare får stå utanför hagen och inte gå in i stallet är ju en bra kompromiss. Kankske lite roligare dessutom att se fölet hoppa omkring och inte bara ligga i halmen.

Här släpps ingen nyfiken in i stallet.. trots dusch & rena kläder, i stallet skall råda lugn & ro för stoet!

Utanför stängslet är helt OK :)

Ja, jag har redan bestämt mig för det med!

Att jag överhuvudtaget tog upp det var pga en sak jag hörde, minns inte var eller när tyvärr. Kan ha läst det med... I alla fall så var det en kvinna som sa nåt i stil med att hon tyckte det var så roligt nu på våren, för då föddes ju alla fölen. Och hon hade redan hälsat på ett tiotal! Och då blev jag förundrad och tänkte både på smittorisk och stör-momentet för sto/föl. Men speciellt smittorisken, när man turnerar mellan olika stall sådär!

Då är det ju helt klart bättre att vägra ALLA besök i själva stallet och låta intresserade titta utifrån hagen istället. Om man gör lika för alla så kan ju ingen bli sur?

Hahaha! Ja, precis. Ikväll kom grannen på besök med sin dotter och jag sa som det var redan innan att vi inte släpper in *någon* i stallet, men att de gärna fick stå utanför hagen när vi tog ut dem i kväll. Sto + föl fick vara ute 50 min nyss och grannarna tyckte fölis var så fin och långbent. Så nog gick det att nöja sig med att stå ute! :)

Många gläds åt en hage för att få se ett föl, och roligare är det ju att se dem skuttandes ute.. mot att vara gömda i en hörna bakom en vaktande mamma inne :D

Lånar tråden lite.
Hur gör man om man står med sitt sto på en ganska stor anläggning då? Vårt stall består av två stall som ligger ca hundra meter från varandra. Mitt sto står i en utebox i en hörna. I vanliga fall en smula isolerat, men det är klart att folk kommer vara nyfikna när fölisen kommer. Alla oroar sig redan för hennes hälsa, att hon äter tillräckligt osv så dom är ju angelägna om att hon ska ha det bra. Men likväl kan jag tänka mig att folk kommer smyga fram för att titta lite. Ska man spärra av hörnan så folk inte kan komma fram? Sätta upp skyltar som på Skansen vid hagen? Jag kommer naturligtvis vara i stallet hela dagarna och passa, men någon gång måste jag ju åka hem och sova, äta, duscha...

I somras fick jag sätta upp arga skyltar på staketet:
"Förbjudet att mata och/eller gå in i hagen utan ägarens tillstånd!"

Folk kan verkligen inte låta bli, trodde att det tillhörde allmänt vett att man inte går in i andras hagar men tydligen inte...

I stallet får ingen komma in, i hagen är det ok om jag eller min mamma är med. Förstår att folk stannar när dom ser massa små shettis-föl som skuttar omkring men dom förstår inte att även så små ston vaktar sina fölisar.

Om jag var som du hade jag spärrat av och satt upp skyltar och sen hållt tummarna för att de tar hänsyn till dina önskemål! Föl är riktiga magneter! :o

Bra tips, tack ska du ha! Har inte ens tänkt på det innan, men nu ska även jag göra skyltar och sätta upp på hagarna! ;)

haha dem har jag sett allt när vi ridit förbi :D

va synd man har ju fleeera gånger tänkt smyga in och sno en såndär söt liten en! :D :love: ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur