Nyfött föl och ivriga besökare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
Ursäkta att jag undrar, men är verkligen fölen så oerhört smittkänsliga att man inte kan titta på dem? Jag tycker att det är självklart att sto och fölunge ska vara ifred för klappande och beröring, även från min sida (förutom då det gäller att ta på kroppen på fölet och sätta på grimma och kanske leda det, binda och lyfta hovar, men det behöver man ju heller inte göra i tid och otid). Men att titta in genom boxgallret eller titta på dem i hagen kan väl knappast göra någon skada?
Vid vissa smittor, tex kvarka, så ska man ju inte besöka andra stall, men det är ju för att de är extremt smittsamma och luftburna. Men vanliga förkylningar osv som alla hästar har då och då kan väl inte vara så farligt?
Vi står också i ett relativt stort stall, och det är klart att man inte vill att folk stör dem i onödan, men att kika in i boxen gör nog ingen skada, tror jag. Det är ju klart att alla vill se det nya underverket! Det är ju precis som att komma hem från BB! :D

Ja, föl föds helt utan eget immunförsvar, de får en liten liten hjälp 'på vägen' via råmjölken de första 12 timmarna, men det är noll och ingenting som skyddar mot ev 'skit' som besökare kan föra med sig!

Egentligen skulle inte folk ens få titta ute vid hagen, då vissa elaka virusar är luftburna!!

Det andra problemet, 'näsor' i boxgallret kan sluta med antingen en avbiten näsa ( :D).. och-/eller i värsta fall ett avsparkat fölben ( :cry:).. av en mkt skyddande och stressat sto, vilket faktiskt inte är helt ovanligt!!!

Till detta med människobarn.. de är mkt bättre rustade att stå emot baciller så länge de ammas, får på sin höjd en förkylning.. och mammorna är ju 'tänkande varelser', inga överbeskyddande flyktdjur!

Klargjort nu då.. hoppas jag, varför vi är så 'pjöltiga' med fölen? :)

*lånar en knapp*
Till flera av er som har samma problem, kan ni inte sätta en lapp in till stallet som varnar för smittorisk, det brukar ju avskräcka de som är hästmänniskor iaf. Sen att risken är att fölungen ska bli smittad och inte att de ska ta hem någon smitta behöver ju inte framgå... :smirk:
Iofs så fungerar det nog inte på "dagishoparna", dom brukar väl inte vara så rädda för hästsmitta. :confused:

Jodå, jag fattar varför ni är försiktiga. :D Men människor föds väl också uten immunförsvar? Stoets och min egen mjölk har väl samma funktion vad gäller som skydd mot bakterier och virus?

Att stoet kan bli så stressat att det sparkar sitt föl är ju givetvis en anledning till att ha dem i fred, och det ser man ju på varje sto om den risken finns.

Men menar du att om någon tittar på fölet i hagen från vägen, kanske en femtio meter bort, att risken är stor att smitta det? Visserligen finns det ju elaka virus, men då måste man ju också se till att ingen rider förbi ute på vägen osv, och det kan man ju inte göra. Hur gör man på seminstationer och stuterier då? Dit kommer ju en massa ston för betäckning, med eller utan fölunge, och smittoriskerna måste ju vara oerhört mycket större än om min kompis kommer förbi och tittar genom boxgallret (med näsan på rätt sida om gallret, förstås :cool:)?
Jag har själv tittat på fölungar hos flera stora uppfödare, och även fått klappa. Oftast lite äldre föl iofs, som inte är så känsliga längre, men även nyfödda. Jag har dock inte rört dem då jag inte vill störa stoet. Men de har överlevt vad jag känner till i alla fall. :)

Du säger att du fattar varför vi är försiktiga, men sen ställer du nya frågor.. ring en klinikveterinär för de svaren om intresse finns!!!

MITT sto visade tydligt att hon INTE ville ha okända (= ALLA förutom mig o min man!) i stallet! Fölet är ju två veckor idag, men vi låter ändå ingen komma in i stallet.

Nu är de iofs ute så gott som hela dagarna pga det underbara, perfekta vädret (sol, ibland lite molnigt o 15-20 plusgrader, lite vind ibland och helt torrt på marken). Men skulle någon komma förbi innan jag tagit ut dem eller efter vi tagit in dem på kvällen, så respekterar vi stoets önskemål. Finns ju ingen anledning att oroa stoet i onödan.

De som hälsat på har vackert fått stå utanför hagen och titta! Och det har alla varit nöjda med hitintills.

:)

:D Har också ett supertrevligt sto som inte drar sig för att jaga människor om de kommer för nära hennes fölis. :devil: *hehe* Fast hon är tyvärr inte dräktig i år men hon snor säkert nån annans föl. :(

Har du köpt N förresten? :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V