Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Sv: Nyfödda kattungar under huset! Vad göra?

Vet du förresten om det finns fler levande ungar under huset? Är hon där ofta?

Jo jag vet att man kan nog kanske blir lite väl nojig ibland.
Men det jag tycker är jobbigast nu är att hon har 2 heltidsjobb nu ju eftersom hon har ungar på 2 ställen.
Och när hon nu hade legat hos de andra inatt så sket hon lite i att han riktigt skrek av hunger.
För hon ville äta själv när hon kom in och gjorde ingen notis om att hon inte matat honom på lääänge.
Jag provade även att sitta där brevid henne när hon låg hos honom men hon hoppade ur och skulle kela med mig hela tiden.
Men nu ligger hon inne hos honom.
Men så fort hon går iväg från honom så börjar han pipa o ropa.

Att han klarar sig råder inga tvivel om.
Jag är mst bara rädd att hon ska tröttna på att ALLTID ligga och dia ungar..

Vet du förresten om det finns fler levande ungar under huset? Är hon där ofta?

Ja, det finns fler ungar.
Hon är nytuttad när hon kommer in och går in där så fort hon går ut och stannar sen kvar där.

Finns det ingen på kommunen som har en slangkamera (som de kollar rör mm med) ring och hör, då skulle man kunna se kissarna med den.

Men funkar det även om det är måånga meter in?
Och jord som underlag med jordvallar och även stenar därunder?
det kunde ju vara en god ide' isf.:idea:

Ja jag hoppas på det jag oxå.
Men eftersom jag inte vet hur många det är därunder så är det ju svårt att veta när alla har kommit ut.
Men det märker man väl isåfall antar jag om hon inte går dit mer.

Nu är hon inne hos kattungen här.
Hon får vara inne nu tills jag ska åka sen får hon gå ut till de andra.

Nånting som jag tror du ska tänka på är att katter brukar veta hur de ska sköta sina ungar. Även om det för oss kan tyckas att de är borta länge så är det oftast ingen fara.

Sålänge ungen inte tappar vikt (de tappar ibland liite efter födseln men det ska inte vara mkt alls) och har en varm plats att vara på behöver du nog inte oroa dig. Men väg den dagligen.

Våra mammor kunde också lämna sina ungar så länge att man började vanka omkring. Men ungarna höll vikten och mammorna skötte dem väl. :) Man är lite hönsmamma ibland.

Oftast sköter de sitt jobb, men man kan inte utgå ifrån att alla kommer göra det. En del katter är usla mödrar. Denna hona har även valt att bära bort denna unge från resten av kullen vilket är en indikation på att hon inte har för avsikt att ta hand om den. En hona som separerar en kull kommer antingen strunta i någon av grupperna eller så kommer hon ha jäklidgt svårt att klara av båda.

Man kunde ju hoppas att flytten av den här kattungen var en början på att flytta hela kullen, men nu verkar det snarare som att hon faktiskt dumpade kattungen (de kan göra så).

Har man en kattunge inne hos sig är det fruktansvärt onödigt att riskera kattungens liv genom att låta den svälta nattetid. Kattungar som är så små är beroende av att få i sig mat regelbundet för att utvecklas normalt. De drabbas snabbt av hypoglykemi vilket leder till sänkt kroppstemperatur. De blir även snabbt uttorkade vilket likt för låg kroppstemperatur kan medföra konsekvensen död.

De kullar jag fått har mestadels varit inne.
Ibland vill honan ut på kvällen och kommer hon inte tillbaka innan läggdax, då får hon vara ute hela natten, även om det är små kattungar.
Jag har aldrig haft någon som blivit dålig av det.Ingen som ens en enda gång jamat.

Nu är hon inne hos kattungen här.
Hon får vara inne nu tills jag ska åka sen får hon gå ut till de andra.

Att din kattunge inne jamar beror sannolikt på att den är ensam och saknar sina syskons värmande päls och lukt.
Den verkar ju få mat.:)

Att din kattunge inne jamar beror sannolikt på att den är ensam och saknar sina syskons värmande päls och lukt.
Den verkar ju få mat.:)

Den kan vara hungrig också. :grin: Hungriga kattungar skriker efter sin mamma.

Jag och en vän födde upp en kattunge på välling när stallkattan efter tre veckor tyckte att nu var hon trött på att vara mamma, och övergav ungarna. De var tre från början, en försvann, en dog innan vi fattat vad hon gjort.

Vi blandade välling åt ungen efter ett recept hittat på internet, det var äggula,smör,mjölk och druvsocker. Han skrek också nått förfärligt i början men det lugnade sig om han fick kroppskontakt, jag brukade gå runt med honom innanför tröjan. Ätandet var lite besvärligt i början, väääldigt kladdigt, men han kom på snitsen ganska snabbt och slutade ligga på mage i vällingen. (Första tiden sköljde vi helt enkelt av honom i handfatet efter varje måltid:D)
Efter några veckor började vi lite med vanlig kattmat, såna små bitar i sås. I början slickade han bara i sig såsen men efter ett tag slank resten också ner. Gå på lådan lärde han sig på bara några dagar men man fick lyfta dit honom med jämna mellanrum.

I början var det ju en hel del passning, men vi tog helt enkelt med katten dit vi gick. Han var ju så liten så han satt still under tröjan. När han blev såpass stor att han sprattlade så var han också såpass stor att han klarade sig själv några timmar.
Så småningom växte han upp och blev en MYCKET speciell katt:love:
Han umgicks med våra hundar under hela tiden och blev nästan hälften hund, jamade glatt och kom i 180 knyck när man kom hem.

De första veckorna var lite bökiga men det var det värt, coolare katt än denna har aldrig skådats!

Vill ni se nåt helt fantastiskt???

PICT1182.jpg

2 hanar.

PICT1183.jpg

Och en hona!

Låg utanför ytterdörren när maken kom hem.

:bump::bump::bump::bump::bump:

Åh vad jag blir glad, har följt denna tråd i orolig väntan! :bump::bump:

Duktig mamma katt! :bow:

Åh vad skönt. Vilka små sötnosar:love:
Hoppas att det är alla kissebebisar nu.
Annars lär hon väl hämta fram dom andra också nu.

Nämen ! Åhhh.

Vad häftigt - man blir lite tårögd faktiskt !

Hur bra som helst! Skönt att du har en så klok kattmamma där hemma.:)

Ja nu förstår jag ju att hon hellre ville ha sina små här inne hos oss.
Mamma Katt och jag är aldrig såna kompisar som när hon har / eller ska få kattungar.
Så jag blev lite förvånad när hon la dem ute.
För sist hon fick ungar så ville hon att jag skulle helst titta på de små sötingarna hela tiden.:love:
Så hon saknade nog matte lite och berömmet över de små.;)

Nu har hon legat inne hela natten hos dem och vill INTE gå ut.
Så jag hoppas och tror inte att det är fler kvar där ute nu.
Då hade hon nog bett om att få gå ut.

De är så otroligt smarta katter.
Det är ju detta ett bevis på.
Tänk vad hon måste ha funderat och trälat när hon har burit dem runt hela huset och sen uppför stora trappen.:bow:

Nu kommer nästa steg och hitta bra ägare till dessa små liven.
Funderar på att behålla en av dem själv.
Känner lite extra för den första randiga hanen som jag fick vaka över och oroa mig över natten till igår där han ensam låg hungrig och 'övergiven'.:crazy::love::love:

helt bedårande söta:love::love::love:

/Migo
som såg en högdräktig vildkatta bakom grannens ladugård igår:(

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 360
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 478
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag sitter här med Vessla liggande på armen mellan mig o skärmen precis som vanligt. För ett tag sedan kom Spezzi in med en liten mus...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama