Nyfödd Kattunge utan mamma!

G

grassa

Min katt har precis fått en kattunge och vill inte veta av den! Vad gör jag? bor på landet och klockan är mkt så jag har ingen möjlighet att få tag på mjölkersättning! Recept?
Och vad bör jag mer tänka på?:eek:

Sv: Nyfödd Kattunge utan mamma!

Håll den varm, massera den försiktigt med en blöt, ljummen trasa runt rumpan och magen så du stimulerar tarmsystemet så den gör ifrån sig.
Det är så kattmamman tvättar den i början.
Det finns folk här som vet mer om mjölkersättning så hoppas dem ser tråden. Men jag tror inte man kan köpa den här Whiskas eller Pussi i mataffären utan riktig sådan på apoteket. Men jag är inte säker.
Lycka till!

okej jag är lååångt ifrån kattexpert.
men när jag var liten o var hos mormor så gav vi kattungarna ljummen utspädd mjölk.
tänkte att det kanske fungerar inatt? eftersom att du inte kan få tag på annat...

Hade en kattunge en gång som faktiskt klarade sig.
Han fick utspädd mjölk ur en såndär doserings/medicinspruta

hoppas ngn annan har lite mer att tillföra *putt**putt*

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag önskar dig all lycka, hoppas du grejar det!

Du kan ge Anderssons välling:

Koka ihop 5 dl standard mjölk, 1-2 msk maizena och 1 msk druvsocker och låt detta svalna. Genom kokningen bryts laktosen ner. Låt svalna och tillsätt därefter 1 msk smör och en äggula. Färdigt!

Om du inte kan göra exakt som det står i receptet, gör så liknande variant du kan och köp mjölkersättning så fort som möjligt.

Stolpar upp det viktigaste:

1. Mata varannan timme. Kattungen ska absolut inte ligga på rygg när den äter utan den ska stå på sina fyra ben, då minskar risken att den får ner mat i lungorna. Spruta inte heller i maten i munnen utan låt ungen suga. Det går att i nödfall försiktigt pilla i mat i munnen, men då får man vara extremt försiktig så att det inte hamnar i lungorna.
2. Massera kattungens anus efter varje måltid så att den kan kissa och bajsa, kattungar behöver nämligen hjälp med det de första veckorna.
3. Håll kattungen varm! Utsätt den inte för drag.
4. Tvätta kattungen med en varm, fuktig trasa varje dag (efterliknar mammans tvättning och förutom att det är mysigt stimulerar det blodcirkulationen.
5. Avmaska kattungen innan den blivit 21 dagar gammal (efter det behöver du inte avmaska den mer om den är inne och inte delar låda med en utekatt).

Om möjligt, försök hitta en amma. Kolla på katter.nu och lägg ut meddelanden på forum att du söker amma. Det är absolut allra bäst för kattungen att få en amma den första tiden och det är oerhört slitigt att nappa upp en kattunge.

Se till att försöka få fatt i en amma fortast möjligt eller ring snarast till ett djursjukhus och boke en laddning kattRÅmjölk...
Det ska ges inom ca 36 timmar för sen slutar tarmen ta upp råmjölkens antikroppar som alla däggdjursbebisar behöver för att kunna få ett helt fungerande imunförsvar...

Tänk på att spä ut mjölken lite mer än vad som rekomenderas då det annars är mycket stor risk för förstoppning.... den kräver då mycket sjukvård och är oftast dödlig...

Följ Sol´s råd förövrigt...

Min katt har precis fått en kattunge och vill inte veta av den! Vad gör jag? bor på landet och klockan är mkt så jag har ingen möjlighet att få tag på mjölkersättning! Recept?
Och vad bör jag mer tänka på?:eek:

Vart bor du någonstanns?? Jag bor i Falun och fick kattungar för 3 dagar sen, Om du behöver en amma så ställer nog min katt upp!!!
:bump:

Hoppas på svar!

kl
Du kan inte mjölka kattmamman? Så gör man ju iaf med hästar och jag har lyckats mjölka min hund,.,

Det finns annars ersättning på Djurmagasinet som man kan köpa och ge..Väldigt enkelt. innehåller pulver,mått och flaska med ca 4 olika stora nappar som man har till flaskan..
Sen står det exakt hur man ska göra och hur mycket dom ska ha osv..
Så var det iallafall när jag köpte ersättning till min hunds valpar (köpe men har ej ehöft använt det) Kostar under 170 kr om jag inte minns helt fel..
Från Proplan har jag för mig!

Är du säker på att hon inte vill veta av sin unge ? Det kan ju vara så att det är flera på väg och ibland börjar de inte dona med bebisarna förrän alla är ute.

kl
Hur har det gått? Har hon fått några fler ungar? Det brukar vara precis som cirkus säger, nämligen..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
221
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur