Nyfiken...

M

Mos410

Jag vet egentligen inte alls mycket om detta, men är nyfiken.
Jag skulle kunna tänka mig att prova på men har några funderingar innan jag börjar köpa böcker m.m. :p

för det första måste man rida med stång?
måste man ha spö?
andra tips? vad som hellst:)

Detta är min häst som jag vill prova med...långt i från ultimat exteriör men vi kör ändå bara skogs nivå.
22957434.jpg

Detta är hans träns.
23018279.jpg

Kan även tänka mig att prova med min andra lilla kille ;) dock går det ju bara vid hand.
22311549.jpg

Sv: Nyfiken...

Nej du behöver inte ha stång och du behöver inte ha spö.
Dock kan det vara bra att träna hästen på att spöet finns med då det kan vara bra att peta med när man kommit längre i utbildningen.

Jag jobbar också shettis för hand enligt AR principer:laugh:

Ja...alltså han bryr sig inte om att jag har spö...det är bara det att...
Just nu har jag inte ett enda dressyr spö som är helt...han har bitit av dom alla...han är busig:crazy:
Och att ha ett spö att Peta med...hjälper ingenting, han är väääääldigt okänslig. Därför kanske AR eller nåt kan hjälpa och får honom lite mer uppmärksam...men som sagt han har bara sönder spöna om man har med dom.

Ja lillkillen har ju lättare för samling :D kul att fler jobbar shettis:D
Han är en liten lipizzaner;)
21738355.jpg

Detta är min häst som jag vill prova med...långt i från ultimat exteriör men vi kör ändå bara skogs nivå.
22957434.jpg

Ok, teorilektion nr 1 i AR:
Dressyren är till för hästen, inte hästen för dressyren.

Alltså, dressyren finns till för att hästen och du ska nå harmoni, balans, styrka, glädje och god hälsa. Oavsett ras, stam anatomi osv. Däremot har hästar olika lätt för olika saker varför du behöver en duktig och renommerad tränare som vet vad den sysslar med för att lotsa dig rätt i din utbildning. Det är JÄTTEVIKTIGT!!!

Teorilektion nr 2:
Kom som du är! Utrustningen är sekundär till dressyren. Med tiden kan förändringar behövas men i början handlar det om helt andra saker.

Jo, jag skrev det bara för att jag så ofta får "pikar" och "skäll" för att han inte är av rid model,,,man får inte ha några förväntningar om man har en häst som ser ut så här tydligen...:confused:
23018283.jpg

Men som sagt. Jag skiter i hur han ser ut, vi vill bara prova för skoj skull:D
gällande utrustning,,,de tränset är allt vi har för tillfället:crazy:
Och jag byter inte till något annat...detta eller repgrimman,,,

Men då ska du använda det! Det är bättre att börja arbeta med utrustning man redan har och känner till. Utbyte av utrustning kommer ske i samråd med tränare, förmodligen rätt långt fram i tiden. OM du inte har helt galna grejer på hästen. Men det verkar ju inte så på dina bilder. ;)

Han får inte ha bett (veterinärs tillsägelse) och han är väldigt känslig så vi rider på repgrimma eller denna hemma konstruktionen på långa tyglar.
Han protesterar så fort jag tar i för mkt. (dock väldigt okänslig för skänkel och vikt). Vet inte hur vi rider nu igentligen...:crazy:
Han är i prinsip skänkel stum och vikt stum, och jag tar typ inte i tyglarna....
Ja på något vis lykas vi endå:p
Ja vi letar sadel för fullt...men har inte hittat något och jag vågar inte rida i någon tillfällig som ligger "sådär", skulle aldrig förlåta mig själv om han fick ont i ryggen :crazy:
21998066.jpg

Jag red min häst på hackamore i säkert 4 år, inom Ar. Han kunde inte heller ha bett, och vi kom en bra bit på vägen med hacket. Du är välkommen som du är- man måste ingenting! :) Som sagt, en bra tränare är superviktigt. jAg har varit med som fotoflk hos nya tränare, för att se om det är något som passar mig innan jag betalar för det. AR-träningar är tyvärr inte bra ekonomiskt, så för mig har det varit viktigt att lägga pengarna på någon jag verkligen tror på. Var bor du?

Det finns inga måsten. Använd den utrustning som passar dig och hästen. Mitt tips är nog att åka och titta på lite olika träningar så att du får se instruktörerna i arbete och prova sen att rida för någon som du tycker verkar som en vettig pedagog. Boktips: Bents böcker Akademisk ridkonst och Ridning på kandar, samt Katrin Wallbergs bok Skola din häst.

Hack är nog inget för Peewee alldeles för skarpt, men det borde ju gå att komma betlöst iallafall:D
Jag har varit på några uppvisningar, tänkte gå som fot folk innan jag drar iväg min kille någonstands;)
Vi finns runt växjö.
Ekonomin lär ju säga spar till några kurser då och då, läs allt du kan och skaffa bra kontakter:angel: Brukar alltid se ut så...

Ja, jag har tänkt det :D
Ok tack för bok tipsen ska kolla efter dom :)

Absolut, du ska köra på det du är van vid. Om du skulle komma utan huvudlag vet jag inte hur det skulle tas emot, det kanske är bäst att ha något slags huvudlag på. Annars kan du alltid fråga arragnören för kursen om du har något väldigt "speciellt" du vill rida med.

Nja skulle nog undvika att komma utan än, vi har lite problem emd att svänga :p Men snart så ;)
Låter toppen, då kan vi ju köra på det vanliga :)

tycker du ska åka iväg som fotfolk, man får ju se en massa olika hästar och förmodligen finns det ngn som som håller på med grunden sas så att man kan få med sig lite tips. Inte måste du rida på stång, går lika bra med din vanliga utrustning, när jag rider med spöt så låter jag det hänga rakt ner framför sadeln, vid bogen, den dagen jag börjar med en hands fattning så vinklar jag även upp spöt

Ja jag hade tänkt göra det:)

Jo det är inte det att spöet stör honom, det är bara det att han har sönder dom hela tiden:o

Det finns inga måsten. Använd den utrustning som passar dig och hästen. Mitt tips är nog att åka och titta på lite olika träningar så att du får se instruktörerna i arbete och prova sen att rida för någon som du tycker verkar som en vettig pedagog. Boktips: Bents böcker Akademisk ridkonst och Ridning på kandar, samt Katrin Wallbergs bok Skola din häst.

Rekomenderar också Katrins bok Skola din häst till ökad samling och hållbarhet:laugh: Jag är ingen "dressyrnisse" men tycker den är väldigt bra ändå, just det här vad som krävs av en häst för att bära upp sin ryttare mm

Hej

Du skriver att hästen kanske inte har optimal exteriör, men vänd på det o se det som nåt positivt. Tänk vad bra det kommer att kännas om då lyckas få en sådan häst att succesivt stärka sin kropp o bli en ríktigt fin ridhäst! :laugh:

(Som flera skrivit innan , dressyren är till för hästen...)

ok tack så mkt :D den hamnar i listan :D ska bli så kul att läsa lite:laugh:

Tack :D ja jag vet, skrev det bara för att folk nästan skällt ut mig när jag kommit och sagt att jag vill t.ex. rida dressyr på honom, för han ser ju inte ut som en ridhäst:mad:
Peewee kan om Peewee vill ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 317
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar