Nyfiken på Whippet, någon som vill dela med sig?!!

SandraM

Trådstartare
Huset är väldigt tomt då vi vart utan hund i snart 3 månader... Kommer inte bli en hund än på att tag, men jag gillar att vara förberedd! :)

Jag har alltid gillat vinthundar, både utseende och att de verkar vara väldigt milda hundar (de jag träffat i alla fall)!!

Whippet faller mig i smaken vad gäller utseende och så. Även de man läser om dom som ras. Men hur är dom i verkligheten?? Hur mycket kräver dom i egentligen? Går de att ha lösa eller har de för mycket jakt i sig??

Har haft en hel del kontakt med Saluki då jag hade en kompis som hade några st och även uppfödning i liten skala.. De faller mig oxå i smaken men min sambo tycker inte lika om dom. Hur mycket skiljer sig de sig från varandra??

Sv: Nyfiken på Whippet, någon som vill dela med sig?!!

Kul att du är intresserad av vinthund :D

När det gäller vad en vinthund kräver så är det ju generellt mer fysisk motion än mental träning man snackar om. Du kan utan problem låta bli att träna tex lydnad och sådant med en vinthund och den kommer ändå vara lycklig, men försök att istället träna lydnad osv och strunta i långpromenader och lösspring så har du direkt en riktigt olycklig vinthund.

Dagliga långpromenader och lösspring i alla fall några gånger i veckan brukar vara bra, men precis som med allt annat så fungerar inkallningen bättre ju mer man underhåller den. Jag upplever med mina salukis att inkallningen fungerar tusen gånger bättre om de får springa varje dag än om jag bara släpper dem någon gång ibland. Får de springa dagligen så känner de inte att de måste "passa på" att springa på samma sätt.

Whippets har utan tvekan en rejäl dos jakt i sig. Vinthundar är och ska vara jaktidioter, annars är det inte en vinthund. Däremot har man ju fördelen (tycker jag) att de oftast bara jagar med blicken. Med mina hundar kan det sitta en hare och gömma sig i en buske bredvid dem utan att de märker den, för de tänker inte på att den luktar. Däremot om det är en hare 100 meter bort rakt framför dem, då märker de den ;) Ska man ha en vinthund lös så gäller det att träna inkallning väldigt mycket. Skvallerträning brukar vara utmärkt. Sedan får man vara beredd på att man aldrig någonsin kommer kunna gå och tex plocka svamp i skogen och ha hunden lös. Ska hunden vara lös så får man ha 100% koll varje sekund och scanna av området samtidigt som man har koll på hunden, just för att kunna bryta den och kalla in INNAN den börjar jaga.

Whippets är väl annars de mest "hundiga" vinthundarna. Lite mindre värdighet, lite mer framåt, lite mer förarbundna. Själv tycker jag att skillnaden mellan whippet och saluki är enorm och skulle aldrig kunna tänka mig att ha whippet trots att jag inte kan leva utan minst en saluki i mitt hem. Det som de har gemensamt är väl att de är orädda, mjuka och duktiga på hundspråk, lite "kattlika" och såklart även jaktlusten.

Kul att du är intresserad av vinthund :D

När det gäller vad en vinthund kräver så är det ju generellt mer fysisk motion än mental träning man snackar om. Du kan utan problem låta bli att träna tex lydnad och sådant med en vinthund och den kommer ändå vara lycklig, men försök att istället träna lydnad osv och strunta i långpromenader och lösspring så har du direkt en riktigt olycklig vinthund.

Dagliga långpromenader och lösspring i alla fall några gånger i veckan brukar vara bra, men precis som med allt annat så fungerar inkallningen bättre ju mer man underhåller den. Jag upplever med mina salukis att inkallningen fungerar tusen gånger bättre om de får springa varje dag än om jag bara släpper dem någon gång ibland. Får de springa dagligen så känner de inte att de måste "passa på" att springa på samma sätt.

Whippets har utan tvekan en rejäl dos jakt i sig. Vinthundar är och ska vara jaktidioter, annars är det inte en vinthund. Däremot har man ju fördelen (tycker jag) att de oftast bara jagar med blicken. Med mina hundar kan det sitta en hare och gömma sig i en buske bredvid dem utan att de märker den, för de tänker inte på att den luktar. Däremot om det är en hare 100 meter bort rakt framför dem, då märker de den ;) Ska man ha en vinthund lös så gäller det att träna inkallning väldigt mycket. Skvallerträning brukar vara utmärkt. Sedan får man vara beredd på att man aldrig någonsin kommer kunna gå och tex plocka svamp i skogen och ha hunden lös. Ska hunden vara lös så får man ha 100% koll varje sekund och scanna av området samtidigt som man har koll på hunden, just för att kunna bryta den och kalla in INNAN den börjar jaga.

Whippets är väl annars de mest "hundiga" vinthundarna. Lite mindre värdighet, lite mer framåt, lite mer förarbundna. Själv tycker jag att skillnaden mellan whippet och saluki är enorm och skulle aldrig kunna tänka mig att ha whippet trots att jag inte kan leva utan minst en saluki i mitt hem. Det som de har gemensamt är väl att de är orädda, mjuka och duktiga på hundspråk, lite "kattlika" och såklart även jaktlusten.

Tänkte att ska man byta ras kan man ju göra det ordentligt!! ;) Nä, men jag har alltid gillat vinthundar, Borzoi gillar jag verkligen utseendet på men inte kollat närmare på rasen än så. Men de blir förstora och för mycket päls!!

Nä, jag vet ju att det är mycket jakt i dom och jag bor i ett väldigt kanin tätt område!! :P Jag är ju inte ute efter en hund att träna lydnad med på det sättet, då hade jag aldrig valt min andra hund heller (bullterrier) ;) Men jag vill ha en hund som man kan promenera med långa sträckor utan att vara rädd att det ska strejkas och inte viljas gå mera... Kunna vara med löprundor och jag cyklar även en del. Funkar inkallning har vi ju även tillgång till stranden under hela vinterhalvåret (eller då det inte är badsäsong) där man kan släppa lös.

Jag har ju som sagt mest erfarenhet av salukis och jag älskar deras sätt att vara, att de är så mjuka och snälla, de är stora men tar ändå ingen plats :p Men som sagt de går inte hem hos min sambo vilket är väldigt tråkigt.

Kommer troligen ingen hund än på ett tag ändå, men jag gillar ha mycket på fötterna innan jag ger mig ut och letar. Och efter förra köpet kommer jag nog vara extra försiktig men vad jag köper. Jag skulle även då kunna tänka mig en omplacering, då vet man kanske lite mera vad får för hund med... Men som sagt, jag är lite rädd för att det ska bli fel igen...

Tips, ta med sambon till kapplöpningsbana eller lure coursing, då kommer han nog gilla dem lite mer ;)

Varför inte en dansksvenskgårdshund....kan man göra precis allt med ..

Dag40-Bonus-300.jpg

Varför inte en dansksvenskgårdshund....kan man göra precis allt med ..

Dag40-Bonus-300.jpg

Det är jätte fina hundar, men faller mig inte direkt i smaken. Vad de är som gör att det inte är min "sort" vet jag egentligen inte, det känns bara inte rätt!!

Min sons tjejs mamma föder upp whippet, en av hennes hanar blev snyggast i Världen (? kan man bli det ) i typ nån utställning i Bulgarien (?)
Sonen o hans tjej har två st whippetar och mig veterligen är dom lösa ute på gården..det är kanske lite olika med jakten på dom
Här är han som är "Snyggast i världen"

1176209_3303484881692_729608295_n.jpg

Men hur är dom i verkligheten?? Hur mycket kräver dom i egentligen? Går de att ha lösa eller har de för mycket jakt i sig??

Talar utifrån min egen whippa och hon kräver ingen mental aktivering utöver det hon får i vardagen.
Hon är iofs med typ överallt :D Går på stort hunddagis, lösspring varje dag på olika platser, är med i stallet dagligen, är hos olika hundvakter osv, osv. Pigg och vaken utomhus och halvt död inne haha! Man märker knappt av henne inomhus, katterna lever betydligt mer rövare än vad hon gör!
Vilja är med mig i stallet och även med ut när jag rider. Jag har inga problem att ha henne lös trots väldigt mycket rådjur i området. Första och enda gången hon försökte dra på rådjur så vrålade jag i riktigt ordentligt och sen dess vet hon att det är ett big no no.
Jag tränar och tävlar henne i LC med bra resultat och jag tror att det hjälper henne mycket med att få utlopp för sin jaktlust. Men jag vet också om hundar som fått ännu mer jaktlust av att köra LC så det är väldigt individuellt.

Vad kul att du är sugen på att skaffa whippet!
Äger ingen själv men har en annan slags vinthund, galgo espanol.
Efter att ha haft småstruliga dalmatiner i ett antal år var det en frisk fläkt att skaffa vinthund. Han var med mig på jobbet redan dagen efter att jag hade hämtat honom och tog det hela med ro. Faktum är att han tar allting med ro sedan dess. När vi hämtade hem en taxvalp för ett par veckor sedan frågade min mor hur Arcano reagerat "fes han och gick och lade sig eller?". Ungefär så var det faktiskt.

Min vinthund är så snäll som man tänker sig att de ska vara. Han kan umgås med allt och alla utan att man behöver varna eller informera om "tänk på det här" som jag var tvungen att göra med prickarna. Han går på dagis två veckor i månaden och de sätter honom ibland med nya och oroliga hundar för att han har en lugnande effekt på dem. Han drar inte i koppel och springer lös i skogen och på fälten dagligen (simmar en hel del i sjön också faktiskt).
Han älskar att träna, fast helst vill han göra sånt som han tycker är kul, typ snurra och buga....
Tränar även viltspår och LC med honom och var rädd att det skulle öka hans jaktlust, men det har jag inte märkt av. Grannens katt går in på vår gård emellanåt och försöker äta upp vår mat om vi sitter ute och det tycker vinthunden är helt okej.

Tycker definitivt att du ska kika närmare på whippet, tror inte du kommer bli besviken på vinthundarna :)

Ahmed the dead terrorist?

Måste bara tillägga efter att ha läst igenom de andra svaren mer noggrant.
Jag hade inte räknat med att jag någonsin skulle kunna ha min hund lös då jag köpte honom, utan var medveten om att galgon är en skarp jakthund.
Har tränat inkallning på honom från dag ett och det har alltid varit väldigt positivt när han har kommit till mig. Har aldrig jagat honom, ens på skoj - däremot har han fått jaga mig ;)

Han gjorde ett par ansatser till att jaga fågel på stranden när han var liten, men det räckte med att jag sa "app-app" för att han skulle bryta. Vi stötte på en älgtjur i skogen häromveckan, men den sprang han inte efter mer än 20 meter innan han kom på att det inte var någon idé att springa ikapp med en älg, den var för långsam.
Håller med om att man får scanna av terrängen innan man släpper, har honom inte lös i närheten av hagar där det går djur heller ifall han mot förmodan skulle få något ryck eller för att stressa upp djuren som går där.

Blir verkligen glad av det ni skriver... :) Egentligen har väl inte frågan om man kan ha de lös eller inte den avgörande faktorn, bara nyttigt att höra hur det är i verkligheten. Hunden jag hade innan (bullterrier), han hade noll jakt. Han använde knappt näsan, men jag är uppvuxen med jakthundar så vet verkligen skillnaden.

Med bullen hade jag även lite problem med inkallning då "träning" inte stod högst på hans -Att göra lista! :p Men jag kunde ha honom lös i skogen och han gick vid min sida, men ute där risken var större för att möta hundar och folk hade det inte funkat!

Men jag känner att jag verkligen gillar whippet och jag verkligen älskar Bullterrier, MEN blev lite avskräckt nu efter min hund (sjukdom) och känner att jag behöver känna det goda hundlivet. Kommer troligen skaffa en till bulle någon gång i livet men inte just nu!! :)

jag kan ta din skäggige farbror när du tröttnar på honom ;) ;) ;) blixtförälskad!!!!!

whippet är så klart allra bästa långnäsan!!!
genom alla år o hunar den absolut MEST allsidiga och trevligaste hunden, dock en riktig krokodilvalp som liten.................
har alltid haft större hundar o bruksraser innan, tyckte inte ens om vinthundar när första whippan kom =)
nu kan jag inte tänka mig nt annat!
kanske träningsviljan hos just mina whippar har kommit till viss del av min egen vilja att träna o tävla, MEN numera är det fler whippetägare som har upptäckt att de faktiskt kan sååå mkt mer än bara race o LC. lagom stora, oftast tydlig av- o påknapp, lugna inne men är me på allt man vill ute=)
mina har oxå alltid kunnat gå lösa, MEN har även jag tränat kontakt och inkallning direkt från början, plus haft en redan lydig hundkompis i hemmet.
DU kommer aldirg ångra en whippet ;) =)
enda minuset är att de måste ha täcke på den kalla årstiden... min nuvarande böna, HATAR o AVskyr allt vatten från himlen, men älskar att bada o simma, säsrksilt i geggiga diken!!

dessutom är whippet en ganska frisk ras. har inga direkt rasbundna sjukdomar. men visst kan de få sånt som vilken hund som helst kan få! de kan få artros, ögonfel böldet sov osv.... kollar man med försäkringsbolagen så är den överlgstet största anledning till skadeersättning, mekaniska skador o småsår frn lek eller pinnar som rispat de i skogen. de har ju ingen skyddande päls oså=)

Tips, ta med sambon till kapplöpningsbana eller lure coursing, då kommer han nog gilla dem lite mer ;)

Jag håller med om båda dina inlägg och att det skiljer väldigt mycket mellan whippet och saluki vad gäller värdigheten.

Jag tycker också att det kan vara bra att besöka whippetracracebana eller LC, men kanske av ett annat skäl. Jag tycker att man ska bli medveten om hur mycket instinkter och kraft som det finns i dessa annars relativt sett lugna soffpotatisar.

"Milda" är dock inte det första man tänker på när man träffar mina whippor, vare sig på eller utanför banan. :p De är också tämligen ovärdiga i sin framfart, men jag älskar dem till döden och skulle inte vilja ha dem på något annat sätt. Inomhus däremot, då märker jag knappt av dem.

Åh, vilken bra tråd!

Har också sneglat åt whippet eller italiensk vinthund. Tycker att framförallt whippet verkar vara väldigt "trevliga" hundar, dvs lättsamma, lättlärda, glada att få vara med och umgås utan att vara "hysteriska".
Men vad är LC för typ av gren och är det speciellt för whippet? Och är det något som "förstärker" jaktinstinkten?

Kortfattat kan man säga att LC (lure coursing) är jakt på låtsashare, men istället för att man låter hundarna springa på kappbana så är man ute på ett fält.

Skickar PM till dig då man inte får länka till bloggar här.

Och tusen tack för supersnabbt svar!

Har du någon uppfattning om att man förstärker jaktinstinkten avsevärt om man ägnar sig åt det, eller lär sig hunden att skilja på LC och en vanlig promenad i skogen? Korkad fråga kanske...
Har haft vallhundar och dom vallar ju oavsett men blev mindre "stirriga" om dom faktiskt fick ägna sig åt vallning "på riktigt".
Vet inte hur det fungerar riktigt med en jakthund som verkligen jagar, dvs springer efter, såsom vinthundar gör/skall göra.

Det är möjligt att jaktinstinkten vaknar hos vissa individer som tidigare har haft dåligt "uppkopplade" ögon. Det normala är dock att whippet har en mycket stark jaktinstikt och att de snappar upp allt som rör sig (löv, plastpåsar, förlupna bankomatkvitton, etc.) från det att de är små valpar. Det varken förbättras eller försämras av LC vill jag påstå.

Jag har mina två lösa, men är försiktig i skogen när det är perioder med mycket rådjur.

Min ena fick börja leka med trasan redan innan leverans och hon har inte varit besvärlig att ha lös på något sätt.

Vilka underbara små puppiesar!! Dom är verkligen hur fina som helst!

Och tack för svaret! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 530
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar