Nyfiken på isisarnas gångarter

Singapore-S

Trådstartare
Hej alla goa islandshästkunniga!

Jag har själv halvblod och shettis hemma, och har bara ridit islandshäst någon enstaka gång för ca 15 år sedan.

För ett tag sedan såg jag på 5-gångs tävlingen i globen (heter det så??), och blev lite nyfiken. Har tre frågor som ni säkert kan svara på

1. Kan alla islandshästar gå i pass, eller måste de ha vissa exteriöra förutsättningar?

2. På tävlingen jag såg, så gick hästarna in i pass från galopp. Måste hästen galoppera för att komma i pass, eller kan hästen komma in i pass från en annan gångart?

3. Vad finns det mer för tävlingsformer inom islandsridningen?

Tack på förhand för att ni lär en dressyrtoka om islandshästar :banana:

Sv: Nyfiken på isisarnas gångarter

Hej!

Kul med nyfikna frågor :)

Lite svar:

1. Nja, vi brukar prata om 4 och 5-gångare då inte hästar rids i pass. Vissa tränare menar att alla hästar KAN visa pass och att det är en träningsfråga, andra menar att vissa inte har de rätta förutsättningarna. Vi har även hästar som kan förmås visas pass (vissa visar exempelvis halvdanpass på avelsvisning för att få högre totalpoäng, men rids som fyrgångare i övrigt), men då på bekostnad av sämre gångarter i övrigt så där kan man då som ryttare göra ett val.

2. I de flesta tävlingsgrenar är det att föredra att lägga pass ur galopp då passkvaliteten generellt sett blir bättre då. Har man en säker pass häst går de dock att gasa ur tölt eller "stillastående" också. ;)

3. Finns massor av grenar där olika saker bedöms. Läs gärna mer här: http://www.mokkur.com/atttavla1.htm

1. Det finns 4 och 5 gångare. En fyrgångare har alla gångarter utom pass, och femgångarna har alla. Vissa fyrgångare har också pass i sig, men passen är så pass dålig att den inte alls är värd att ta fram eller förstör de övriga gångarterna. Även en femgångare kan få sina gångarter "förstörda" om någon oerfaren börjar rida pass på den. Flygande pass är ingen gångart man rider till vardags som de övriga fyra.

2. Man kan lägga pass ifrån tölt eller skritt också, (aldrig ifrån trav då rörelse mönstrerna är helt olika. Trav är diagonala rörelser och passen är "lodräta" rörelser). Men passen blir allra bäst ifrån galoppen. Och skulle man lägga pass ifrån någon annan gångart på tävling så får man avdrag.

3. Det finns massor med grenar!
Det man bedömmer är: Takt, tempo, form och ryttarens sits och inverkan

Gångarts grenar[/B]
T1 Tölt med ett ekipage på banan. FIPO´s regler gäller för in och utridning
från bana samt hälsning.
V1 Fyrgång med ett ekipage på banan. Fri gångartsföljd. Övrigt se ovan.
F1 Femgång med ett ekipage på banan. Fri gångartsföljd. Övrigt se ovan.
Ovanstående klasser rids främst i A-klass och på SM men förekommer även på
klubbtävlingar

T2 Rids alltid tre och tre på speakerns kommando. Oavsett klass eller nivå
på tävling. Anmäls i det varv man vill starta.
T3 Som T1 men fler ekipage på banan. Rids på speakerns kommando.
Anmäls i det varv man vill starta.
V2 Som V1 men fler ekipage på banan. Fast gångartsföljd.Rids på
speakerns kommando. Anmäls i det varv man vill starta.
F2 Som F1 men fler ekipage på banan. Fast gångartsföljd. Rids på
speakerns kommando. Passen visas en och en på
överenskommen långsida. Anmäls i det varv man vill starta.

Passgrenar
P1 Passlöp 250m. Rids på tid och man startar 2 och 2. Stillastående start.
Snabbast tid vinner.
P3 Passlöp 150m. (samma regler som P1)
PP1 Stilpass. Ett ekipage i taget. Bedöms av 4 domare placerade på olika
sträckor. Dessutom tas tid på 100m pass som omräknas till poäng.
Högst poäng vinner.
PP2 Lättare form av stilpass med kortare sträcka pass.
P2 Speedpass. 100 m på tid med flygande start. Ett ekipage i taget.
Snabbast tid vinner.

Lätta klasser
T5, T7, T8 (olika former av lätt tölt)
T6 (lätt T2)
V5 (lätt fyrgång)
V3 (lätt fyrgång men med ökat tempo trav eller tölt)
V4, V6 (lätt fyrgång även med bedömning på övergångar

först rider man en uttagning och sen är det A och B finaler. de ledande 5 ekipagen går vidare till A-final och de som ligger på plats 6-10 rider B-final. :)

Sen finns det massor med regler! men det ska jag inte ge mig in på och skriva, då skulle det bli en hel uppsatts. :P

Tack för era svar, det är jätteintressant att lära sig om en, för mig, ny gren inom ridningen.

Hur tidigt går det att se på hästarna om de har rätt förutsättningar att bli bra på passgången? Kan man se det innan de är inridna eller måste man ha ridit dem ett tag??

Det är nog svårt att svara generellt, det är så olika. Till viss del kan man se det på hur hästen är byggd ännu mer på hur den rör sig. Stammen säger mycket, en häst som har en passtam har oftast passen. För att det ska var vits att ta fram passen måste hästen också ha en ordentligt portion vilja. Vissa hästar visar flygande pass från typ första veckan, andra är som min, när jag tittade på henne första gången så annonserades hon ut som 4-gångare. När jag misslyckades med en galoppfattning under provridningen började fd ägaren misstänka att hon har pass och nu har min tränare också åsikten att hon troligen har flygande pass. Det finns hästar som är lite äldre som när man rider dem starka och smidiga helt plötsligt klarar av den 5:e gångarten och andra som aldrig visar ett steg.

Jag kommer troligen att försöka plocka fram passen så småningom med hjälp av någon duktig person det vore skitkul om hon verkligen är 5-gångare, vilja har damen när det passar.

Tack för era svar, det är jätteintressant att lära sig om en, för mig, ny gren inom ridningen.

Hur tidigt går det att se på hästarna om de har rätt förutsättningar att bli bra på passgången? Kan man se det innan de är inridna eller måste man ha ridit dem ett tag??

Det är väldigt individuellt! Jag har alltid vetat att min häst har flygande pass (och antagligen ganska bra kvalité också) då ans exteriör, stam och rörelsemönster säger det, plus att han lagt sig i pass i hagen några gånger. Han är nu bara 4år och jag har bara provat rida pass en gång på honom..

Men på andra hästar "märker" man det inte först de är ridna ganska länge.. så det beror helt på vad det är för typ av häst!

jag skulle föredra en 4 gångare,men mitt sto har pass så det heter duga.hon föredrar den före galopp.så när man ber galopp,kan det vara (beroende på fart o humör:o )att det blir pass,som hon lyfter från trav, eller oxo kan hon trilla ner i pass från galopp om man inte har tillräkligt med fart.
så det där e vad vi skja öva på bara hon har fölat..en lugn,rund galopp!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 199
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar