Nyfiken bara

C

Carpe_Diem

Hur vill ni att en hingst ska vara och bete sig?;)

Alla vill ha en lydig och snäll, men hur är detta för er?

Ska den tex kunna gå bakom ett brunstig sto under sadel och vara så pass disciplinerad att den håller tyst?
Ska den under sadel vara helt tyst inte säga ett ljud, men vet att den får göra det om den leds i grimma?
Ska den vara så snäll när man leder den till och från hagen att man nästan kan ha den lös bredvid sig och de håller sig där? Tex. slänga repet över halsen och sedan går man bara, bara korrigera lite ifall den tar ett steg dit man inte vill?

Mycket av detta anser jag och har varit med om att man kan uppnå med hjälp av förtroende, kärlek, att man litar på hingsten (även om många anser att man inte ska lita på hingstar) och att man har disciplin på dem. Hingsten precis som alla andra måste veta vad som gäller för varje ryttare och detta kommer den acceptera, bara man förklarar lugnt detta för den.
Om man förväntar sig att hingsten ska tossa sig, så naturligtvis gör den det, detta gäller alla djur och människor. Det kvittar.

:bow: Vore kul att veta vad ni tycker.:bow: :bow:
:bow: :bow: TACKSAM för svar!!:bow:

Sv: Nyfiken bara

Carpe_Diem skrev:

Ska den tex kunna gå bakom ett brunstig sto under sadel och vara så pass disciplinerad att den håller tyst?
Ska den under sadel vara helt tyst inte säga ett ljud, men vet att den får göra det om den leds i grimma?Ska den vara så snäll när man leder den till och från hagen att man nästan kan ha den lös bredvid sig och de håller sig där? Tex. slänga repet över halsen och sedan går man bara, bara korrigera lite ifall den tar ett steg dit man inte vill?

Mycket av detta anser jag och har varit med om att man kan uppnå med hjälp av förtroende, kärlek, att man litar på hingsten (även om många anser att man inte ska lita på hingstar) och att man har disciplin på dem. Hingsten precis som alla andra måste veta vad som gäller för varje ryttare och detta kommer den acceptera, bara man förklarar lugnt detta för den.
Om man förväntar sig att hingsten ska tossa sig, så naturligtvis gör den det, detta gäller alla djur och människor. Det kvittar.

"Ska den under sadel vara helt tyst inte säga ett ljud, men vet att den får göra det om den leds i grimma?"

hur menar du där?:confused: :confused: :confused:
låter i mina öron lite vanskligt...

Självklart vill man ha en hingst(häst) som beter sig exemplariskt jämt,
men frågan är ju hur rimligt ett sådant krav är.
skulle aldrig lita så mycket på en hingst att den fick gå lös, oavsett
uppfostringsgrad.
Kommer hormonerna igång så tror jag att det är ytterst få som glatt fogar sig i ägarens vilja att gå åt andra hållet. Dessutom är det fruktansvärt ansvarslöst att ha den lös gentemot andra hästar och människor .

Undantag från alla regler finns givetvis alltid, men de är så pass sällsynta att det är farligt att "låtsas" att det är norm.

Har nog aldrig hört en HINGSTHÅLLARE resonera så, däremot många med icke godkända buskhingstar! (inte personligt menat!!!)

Jag menar om den hiar till lite och blåser upp sig. Visst ska den inte fjanta och hingsta sig ännu mera. Men jag har faktiskt träffat hingstar som är så här pass lydiga och ännu lydigare.
Riktigt disciplinerad hingst fogar sig även om hormonerna försöker spela ett spratt, det gäller bara att hingsten ska veta vad som gäller. Om den vet att den får bassning om den inte sköter sig, så kommer den att uppföra sig. Förvänta dig av den att den ska vara tyst i alla lägen så får man resultat. Jag har varit med om detta.
En hingst kan få bocka av glädje men tyst ska den vara.

Att den går lös bredvid en med grimskaftet över halsen utan hingstbetsel eller kedja, handlar om förtroende och det måste man under lång tid bygga upp.

Carpe_Diem skrev:

Ska den under sadel vara helt tyst inte säga ett ljud, men vet att den får göra det om den leds i grimma?
Ska den vara så snäll när man leder den till och från hagen att man nästan kan ha den lös bredvid sig och de håller sig där? Tex. slänga repet över halsen och sedan går man bara, bara korrigera lite ifall den tar ett steg dit man inte vill?

Fattar inte riktigt ditt syfte med frågorna. Jag håller med Kanelbulle om buskhingstar. Verkligen.
Hingstar är olika som alla andra hästar. Jag känner en som är väldigt upptänd av ston men uppför sig exemplariskt pga sin stora respekt för människor och vad de vill av honom. Ja han skulle kunna det där du skriver men att gå med honom lös bland brunstiga ston vore väl idiotiskt??

Min som nu inte finns längre var lite mer virrig av stona och hade svårt att hålla sig i skinnet om man red i sällskap med ett sto.
Visserligen lydde han och gick snällt men vissa gånger med snoppen dinglande och skruvande på hela sej för att komma åt stoet och små bocksprång, och grymtanden när jag sa till honom. Inget skrikande dock, under sadel. Han var mycekt lydig men mer offer för sina hormoner, vande sej aldrig riktigt vid att vara lugn ihop med ston, särkilt svårt på våren. Men egentligen hade ajg inga problem med honom för han lydde mej alltid, även han gick där och grymtade coh småkrumbuktade.
Ponnyhingsten vi hade längre tillbaka var helt cool. Som en valack, när ahn inte var lös, då tog hormonerna över. Barn kunde rida honom med eller utan ston i närheten.

Sen har ajg haft hand om ganska många hingstar som tillhört andra, när jag har hjälpt till i andra stall med deras hästar och det varierar väldigt måste jag säga, vissa är svårare än andra särskilt när det är ston i närheten. Hingstar har som andra olika temperament. Självklart är målet att de ska lyda och vara hanterbara, och det är de flesta oskså.
Men min inställning är att man aldrig ska ta onödiga risker med en hingst i förhållande till andra människor och hästar.
Gör man det borde man inte få ha hingst.

Ok... jag vet att hingstar är olika, men jag har också varit med om sådana hingstar som kan gå med nybörjare på ryggen helt coolt efter ston.
Naturligtvis släpper man inte hingsten i hagen med stona, men genom rätt uppfostran och att man litar på dem till 99,9 % så är det många som är helt underbara och jag har bara upplevt att genom det förtroende så är de som en hund efter en.
När man uppfostrar en hingst från det att den är ung, om man då formar den så är det många hingstar som kan vara som jag har beskrivit dem ovan, sedan finns de som naturligtvis också faller offer för hormonerna men många av dessa kastreras också.
Hingsten ska oavsett om den har hormer eller inte, hålla sig på mattan under sadel och inte säga ett knyst om den inte klarar av detta så ska den inte heller vara hingst. Med andra ord ska du kunna sätta ett sto fem milimeter ifrån den som brunstar och den ska hålla klaffen. En nybörjare ska kunna rida den i ett sådant läge och den ska alltså behärska sig.
Det kan låta hårt men en väluppfostrad hingst ska vara så.

En väluppfostrad hingst ska kunna läsa av situationen...:angel:
Jag har jobbat med travavelshingstar, vi hade som mest 7 hingstar på gården som alla i stort sett uppförde sig jämt...
Men de är individer, en var man tvungen att ha kedja på och en annan fick man inte att gå ett steg om man la på en kedja...

De hade full koll på om det var vanlig in/ut gång till hage/motion eller om det var betäckning... När det var dags för betäckning tilläts de på ett annats sätt sprätta upp sig och göra sig till för att komma i stämning.

Vi hade en "teaser" hingst som man kunde hantera väldigt enkelt... Han kunde blåsa upp sig och flörta med stona över staketet när vi kollade dem, och kunde när vi stod och diskuterade något sto ställa sig och beta precis brevid...:D

Vissa hingstar hade vi munkorg på, en för att han var potieniellt farlig och för att inte riskera något så var det munkorg på vid all slags promenader, utom vid betäckning, då vi var en på varje sida istället. En annan för att han när man tog in honom från hagen ibland var tvungen att pasera en annan hingstshage och under högsäsong så sprutade hormonerna ur öronen på honom, han skulle aldrig göra något mot en människa, men man skulle ev kunna komma iväg för en ev attack mot den andra hingsten...

Longerlina har jag bara använt på en halvblodshingst som i mitt tycke var bortskämd, men eftersom jag bara hade praktik i två veckor ansåg jag inte att det var mitt problem..;)

Den ska kunna ridas/köras efter ston utan att hålla på men man behöver ju inte rida/köra i rumpan på stoet för det.
Den får väl mumla lite, men inte skria och hålla på och vispa med svansen och greja, det kan den syssla med i hagen.
Lös är det väl ingen som har sin hingst, då har man problem, en hingst är ändå en hingst.
De flesta hingstar jag hanterat har varit väldigt snälla, (eller åtminstone blivit) även avelshingstar.
Alla har varit travare, och dom är ofta väluppfostrade.

Men nu är det faktiskt inte bara hingstar som kan vara bökiga.
Hur många är det inte som har ett sto el val som slår mot andra hästar? Men då är det liksom mera ok, vore det en hingst skulle den klassas som idiot och kastreras.

Alla hästar ska bli hanterade så att de fattar att när man hanteras så ska man uppföra sig. Och det är ju tyvärr oftast vi människor som har misslyckats med hanteringen/uppfostran, om man har en häst som beter sig dumt.

giffan skrev:
Men nu är det faktiskt inte bara hingstar som kan vara bökiga.
Hur många är det inte som har ett sto el val som slår mot andra hästar? Men då är det liksom mera ok, vore det en hingst skulle den klassas som idiot och kastreras.

Alla hästar ska bli hanterade så att de fattar att när man hanteras så ska man uppföra sig. Och det är ju tyvärr oftast vi människor som har misslyckats med hanteringen/uppfostran, om man har en häst som beter sig dumt.

Det ligger mycket i det du säger, kan dock inte hålla med om att det
är mer ok.
Däremot ligger det ingen prestige i att kunna leda ett sto med bara grimma och grimmskaft, men av någon konstig anledning är det
otroligt mycket prestige när det gäller hingstar.

Jopp, tycker de ska kastreras om de inte ska gå i avel.
Varför omge sig med mer hormoner än nödvändigt som "hobbyryttare"?

Vet att det resoneras annorlunda inom travet- men de flesta som jobbar med trav har i mina ögon en något mer proffessionell syn på
hingstar- och låter dem inte vara hingstar av sentimentala skäl eller
dum prestige.

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 075
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 894
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar