Nybörjartråden FÅR!!!

Sv: Nybörjartråden FÅR!!!

Du måste ha ett speciellt "gårdsnummer", SE-nummer för att kunna registrera fåren hos dig, det får man hos Jordbruksverket. Ring dit och fråga, de hjälper gärna till. Den som har fött upp dom ska ha registrerat dem och öronmärkt dem.

Tyvärr är det så att man måste ha minst 5 får över 1 års ålder för att kunna upprätthålla M3-statusen, men för din egen skull (och fårens) är det bra att köpa med den statusen ändå.

Kika på www.lammproducenterna.org under Kunskap, där finns en hel del matnyttigt. Fåravelsförbundets hemsida har också mycket information.

Huruvida det är dyrt är väl en definitionsfråga, jag betalar 60 kr + moms/får för klippning av ull och klövar och en framkörningsavgift på 150 kr eller något. Det är ingen särskilt hög timpenning...

Inte bara nuförtiden, fång har ALLTID funnits hos alla hästraser....

Okej! vi har aldrig haft någon som kommit och klippt våra. Det har vi gjort själva, det är ju inte jättesvårt så länge fåret står stilla då det finns en risk för att man gör ett jack. Vi har en klippstol och det fungerar jättebra.

Ja fång har alltid funnits men innan var det väl inte lika vanligt att stora hästar har fått det, vad jag vet...

Jag brukar klippa mina får i april och oktober-november (beroende på när fårklipparen har sin runda häråt). Och de går alltid ute hela vintern, antingen dygnet runt med hus att gå in i eller på dagtid tillsammans med hästarna.

Finullsfår är en pälsras.
Det ser ut att vara finullsfår på bilden du länkade till.

man kan få lite bidrag om man har renrasiga får av hotade lantraser, fast jag tror man måste ha en lite större flock då.

Jag som HAR fri tillgång till grovfoder till mina hästar på vinterhalvåret har haft en sådan här lösning:
farochhastaratertillsammans.jpg

(fast med fler hästar och fler får stående runt höhäcken)
De äter oftast litegrann i skift.

okej kan man göra så att man klipper på våren bara när man har dem ute året runt? eller blir det alldeles för sällan? för fryser de inte om man klipper när det är kallt ute på vintern?.

ja jag tror jag läste att finullsfår var en utrotningshotad ras någonstans.

vilken smart lösning.

har hästarna och fåren "kommit ihop sig" någon gång eller det har funkat jättebra alltid?.

Du måste ha ett speciellt "gårdsnummer", SE-nummer för att kunna registrera fåren hos dig, det får man hos Jordbruksverket. Ring dit och fråga, de hjälper gärna till. Den som har fött upp dom ska ha registrerat dem och öronmärkt dem.

Tyvärr är det så att man måste ha minst 5 får över 1 års ålder för att kunna upprätthålla M3-statusen, men för din egen skull (och fårens) är det bra att köpa med den statusen ändå.

Kika på www.lammproducenterna.org under Kunskap, där finns en hel del matnyttigt. Fåravelsförbundets hemsida har också mycket information.

tack så mkt för svar...

det där M3-status vad är det för något egentligen?
är det fler sjukdommar man måste enligt lag eller nåt kolla om man har?
alltså jag kommer givetvis köpa kolla efter får med M3 status i så fall.
vad får de den sjukdommen ifrån? smittar det människor?

har läst att det stått något om genbank med? vad är det?.

är det nåt mer som e bra att de är kollade för?

har köpt en bok om får nu den heter "får" är det nåt du vet är bra?

Okej! vi har aldrig haft någon som kommit och klippt våra. Det har vi gjort själva, det är ju inte jättesvårt så länge fåret står stilla då det finns en risk för att man gör ett jack. Vi har en klippstol och det fungerar jättebra.

Ja fång har alltid funnits men innan var det väl inte lika vanligt att stora hästar har fått det, vad jag vet...

vad spännande, har du bild på hur det går till/ser till?
vad klipper ni med och hur llägger man upp själva klippningen beskriv gärna.

hur håller ni fåret?

klipper ni klövarna med? hur?

M3-status innebär att besättningen är fri från sjukdomen Maedi Visna. googla så hittar du mer info.

Det man kan veta också är att vuxna får som dör/avlivas vill jordbruksverket gärna kolla angående sjukdomen scrapie, så man får faktiskt skicka dem GRATIS med lantbrukstjänst för att få detta kollat.

okej kan man göra så att man klipper på våren bara när man har dem ute året runt? eller blir det alldeles för sällan? för fryser de inte om man klipper när det är kallt ute på vintern?.

ja jag tror jag läste att finullsfår var en utrotningshotad ras någonstans.

vilken smart lösning.

har hästarna och fåren "kommit ihop sig" någon gång eller det har funkat jättebra alltid?.
Ja man kan klippa bara på våren, men det går bra att ha dem ute på vintern även om man klipper på hösten. Fast blir det snöstorm veckan efter klippningen få rman stänga in dem ett tag kanske...

Mina hästar och får har aldrig kommit ihop sig, om man bortser från när en av de hingstar jag haft ansåg att fåren var inkräktare i hagen och inte sällskap... I övrigt har de alltid gått tillsammans. Fåren lär sig att läsa av hästarna och springa undan när det behövs.

måste fråga, vad gör ni med ullen?
tovar ni eller spinner eller nåt sånt av den?
eller ni kastar den?

finns det nåt kul man kan göra med ullen?

någon som kanske skickar efter skinnet??? och säljer?

Jag har inte gjort något med min ull än... Har gett bort en del av den och ganska mkt ligger förpackat i säckar här ute - varav en del troligen kommer få slängas för att den lagrats för länge.
Min plan är att sälja min ull till ett spinneri eller att lämna den dit för lönespinning - då man betalar för att få den kardad och spunnen till garn. Finull är den ullsort som man får bäst betalt för - det är nästan så det täcker kostnaden för klippningen....

oh vad bra, just nu känns det som att det är finullsfår jag helst vill ha, vill inte ha nån köttras eller så.

hur länge kan den lagras och när vet man att det är för gammalt då?

vad spännande, har du bild på hur det går till/ser till?
vad klipper ni med och hur llägger man upp själva klippningen beskriv gärna.

hur håller ni fåret?

klipper ni klövarna med? hur?

Tyvärr har jag ingen bild på det. Men fåret går upp på en ramp som man hissar upp och huvudet sätter man fast längst fram. Man klipper med en klippmaskin. Man behöver inte hålla i fåret då huvudet är fast spänt mellan två skaklar eller vad man kallar det.. fåret står i stolen. det är bara att klippa och sortera pälsen i påsar. Våra får brukar slita sina klövar ganska bra själv, det har bara hänt någon gång att vi har fått klippa lite.. inget komplicerat...

Har haft får c. 20 år.
Besök duktiga fårägare så får Du bättre koll, kolla hemsidorna för olika raser, boktips har Du redan fått.
Gotlandsfår och Gutefår mår bra ute året om
Gutarna fäller sin päls av sig själva, (jag klipper ändå före lamningen, dels för att jag tar in mina på nätterna, dels för att det blir lättare vid lamningen, dels blir de väldigt varma så fort det blir plusgrader)
Avmaskning och klövklippning varje vår.
Får ÄTER mycket, 2 tackor med 2 lamm vardera äter varje dag lika mycket hö som en stor häst. Beräkna 1 hektar bete per tacka och 2 lamm. Kraftfoder tex pellets/blandsädkross, mineraler o. vitaminer i dricksvattnet. Mina gilla vanlig saltsten och avskyr mineralsaltstenen utom när den behövs under hösten.
De går ute c. april tom november/december beroende på väder.
Stödfodring med hö från mitten/slutet av september, kraftfoder dagligen from oktober tills de släpps på sommarbete.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 336
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 929
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag vet inte varför jag gör denna tråden. Men jag får stundtals så ont i mitt hjärta när jag tänker på min älskade gamla häst som bor...
Svar
16
· Visningar
2 172
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama