SaraMara
Trådstartare
Har tydligen blivit anmäld till en pytteliten "Clearround" nästa vecka - och får redan kramp i magen av nervositet. Jag har ju inte varit på en tävlingsplats på evigheter - och inte alls många gånger. Aldrig tävlat annat än på klubbnivå dessutom (och nej, det här är inte på "hemmaklubben" ).
Känner mig alltså som en (och är också) komplett rookie.
Vad skall man tänka på? Hur skall man klä sig? Behöver man ha vita ridbyxor och kavaj? Eller räcker det med vita ridbyxor och någon slags skjorta/tröja? Kan man ha "vanliga" (ej vita) ridbyxor?
Hur länge innan bör man vara på plats på en liten träningstävling? Hur GÖR man? Om hästen känns lite väl laddad - får man lov att longera (antar inte)?
Hälsar man på domaren?
Några tips om hur man gör att hästen får en bra start (hans första tävling någonsin också givetvis för att göra allt ännu värre)? Bör man visa hästen hinder innan man startar? FÅR man det?
Kan man "hoppa" typ 50 cm med en stor häst?
Vad gör man om hästen inte vill gå in på banan? Måste man be om "dispens" för att få ha någon som leder in - eller kan de leda och släppa precis vid ingången om det behövs?
Hur gör man för att hålla nerverna i schack så man inte kräks eller börjar gråta?
Kan man tävla under falskt namn iklädd tomtemask så ingen känner igen mig?
/Förskräckligt, larvigt nervös SaraMara som helt plötsligt fick dödsångest
Känner mig alltså som en (och är också) komplett rookie.
Vad skall man tänka på? Hur skall man klä sig? Behöver man ha vita ridbyxor och kavaj? Eller räcker det med vita ridbyxor och någon slags skjorta/tröja? Kan man ha "vanliga" (ej vita) ridbyxor?
Hur länge innan bör man vara på plats på en liten träningstävling? Hur GÖR man? Om hästen känns lite väl laddad - får man lov att longera (antar inte)?
Hälsar man på domaren?
Några tips om hur man gör att hästen får en bra start (hans första tävling någonsin också givetvis för att göra allt ännu värre)? Bör man visa hästen hinder innan man startar? FÅR man det?
Kan man "hoppa" typ 50 cm med en stor häst?
Vad gör man om hästen inte vill gå in på banan? Måste man be om "dispens" för att få ha någon som leder in - eller kan de leda och släppa precis vid ingången om det behövs?
Hur gör man för att hålla nerverna i schack så man inte kräks eller börjar gråta?
Kan man tävla under falskt namn iklädd tomtemask så ingen känner igen mig?
/Förskräckligt, larvigt nervös SaraMara som helt plötsligt fick dödsångest