Nybörjarfrågor

SaraMara

Trådstartare
Har tydligen blivit anmäld till en pytteliten "Clearround" nästa vecka - och får redan kramp i magen av nervositet. :eek: Jag har ju inte varit på en tävlingsplats på evigheter - och inte alls många gånger. Aldrig tävlat annat än på klubbnivå dessutom (och nej, det här är inte på "hemmaklubben" :crazy:). :o

Känner mig alltså som en (och är också) komplett rookie.

Vad skall man tänka på? Hur skall man klä sig? Behöver man ha vita ridbyxor och kavaj? Eller räcker det med vita ridbyxor och någon slags skjorta/tröja? Kan man ha "vanliga" (ej vita) ridbyxor? :confused:

Hur länge innan bör man vara på plats på en liten träningstävling? Hur GÖR man? Om hästen känns lite väl laddad - får man lov att longera (antar inte)?

Hälsar man på domaren?

Några tips om hur man gör att hästen får en bra start (hans första tävling någonsin också givetvis för att göra allt ännu värre)? Bör man visa hästen hinder innan man startar? FÅR man det?

Kan man "hoppa" typ 50 cm med en stor häst? :angel: :o
Vad gör man om hästen inte vill gå in på banan? Måste man be om "dispens" för att få ha någon som leder in - eller kan de leda och släppa precis vid ingången om det behövs?

Hur gör man för att hålla nerverna i schack så man inte kräks eller börjar gråta?

Kan man tävla under falskt namn iklädd tomtemask så ingen känner igen mig? :angel: ;)

/Förskräckligt, larvigt nervös SaraMara som helt plötsligt fick dödsångest :angel:

Ta det lugn :smirk:
Om det går helt uselt kommer du skratta åt det sen :)

Hm, vad jag mins av den senaste clear rounden på klubben så hade dem flesta vita ridbyxor och klubbtröja. Jag har för mig att ryttarna red in, och på singal började dem hoppa banan. Om hästen tvekar att gå in är det säkert någon som hjälper till ;)
Andas lungt och med magen, fundera på något annat och försök slappna av. Tänk på vad som skulle kunna hända mer än att du (antagligen inte) blev utskrattad?
Ehe, tror inte man får rida i tomtemask.. :rofl:
Du, lycka till! :)
Skriv gärna här på Buke om hur det gick sen!
Kramar!

Säger som Neisti.
Ta det lugnt!
Det kommer att gå bra ska du se.
Du kommer snart att märka att det finns människor som är nervösare än du. :P
Detta är ingen tävling som någon (mer än ni tävlande) tar på fullt allvar. Behövs det hjälp in på banan kommer du säkert att kunnaa få det. Det fårman även på lokala tävlingar. Högre status på tävling vet jag faktiskt inte...

Jag tar det egentligen inte på fullt allvar heller - men har drabbats av våldsam "vill inte bjuda på mig själv och mina katastrofala misstag"-feber... :D

Här kommer man på sin fina häst och så kan man inte rida den - och jag inbillar mig att jag kommer rida så illa att vi vägrar ut oss på första hindret, alternativt kraschar alla bommar så de knäcks och avslutar med att rida ner någon stackars funktionär.

Och så kommer vi krocka med någon på framhoppningen eftersom jag säkert kommer glömma av alla regler om hur man rider eller göra mitt standardtricks och hoppa en oxer från fel håll. Eller något annat väldigt "SaraMara-aktigt"... :D ;)

På en CR så har jag mina vanliga ridkläder och inga "tävlingutstyrsel".

Longera om du behöver det så kan du göra det om det finns väldigt gott om plats, tex framridningen är på en stor grus eller gräs plan, bara du inte stör de andra som rider fram, dock är väl det bästa om du kan låta bli eller du hittar en "plätt" någonstans för dig själv.

jag brukar trava runt lite runt hindren innan jag startar, men inte stanna och visa, men du FÅR göra det om du vill, på en CR tror jag knappast någon bryr sig om du skulle få hjälp in på banan om du behöver det.

visst kan en stor häst hoppa 50 cm, om det känns lagom för dig så välj den höjden.

Tänk på att det här är inte en tävling det är en träning och kommer du inte hem med en rosett så kommer du nog överleva ändå.

själv hälsar jag på domaren lite i förbifarten, stannar inte och "ödslar tid" på det.

men du, det är lite olika från klybbarna omd e kräver Grönt Kort för sina CR, kolla med klubben innan om du inte har det.

Tack! Grönt kort har jag (och det krävdes) sedan ponnytiden, har tom fått ett nytt eftersom det gamla försvunnit.

Någon rosett lär det inte bli iaf (om jag inte blir toksentimental och köper en OM det går bra) - den får man köpa separat om man gått felfritt, och det känns lite onödigt. :D

70 cm var tydligen lägsta höjd, så det får bli 70 cm då. Känns patetiskt pinsamt med tanke på att man ändå hoppade 100-110 cm på ponny (och kände sig larvig då)... :angel: Men, men. Hästen är ju trots allt inte hoppad många gånger (och inte alls på nästan 1,5 månad), så det får gå som det går.

Skönt att höra att det inte "krävs" full tävlingsmundering, känns så löjligt att komma uppsvidad och sedan hoppa 70 cm på stor häst (och säkert inte ens gå felfritt ändå)... :o :rofl:

Förhoppningsvis behöver jag inte longera - men jag vet ju inte hur han reagerar på helt nytt ställe om det är mycket folk. Förhoppningsvis är det inte jättemycket "russel" så att det känns lugnt och tryggt. Så nervös som jag säkert kommer vara för alla kringdetaljer så har ju tyvärr inte hästen ett moraliskt stöd i mig - så han får fixa det själv. :o

På en CR så har jag mina vanliga ridkläder och inga "tävlingutstyrsel".

Inte :angel: det finns en hel drös med folk som har tävlingsklädsel på CR, alla har säkert sitt namn broderat på Schabraket och klistrat på Trailern oxå :devil:

jag undrar var du ska tävla och vilken dag o tid, och om man får komma o titta?! :idea:

för då kan du låta mig sköta nervositeten åt dig! :bump:

(kommer ju hem på torsdag :banana: )

Jag kan helt klart garantera att jag inte kommer ha namn på trailer och schabrak iaf. :D *ryser*

Dessutom har jag inget eget släp, så jag tror det skulle kunna bli ganska dyrt om jag bestämde mig för att "plita dit" mitt och hästens namn. :angel:

På söndag är det, tror det började vid nio-tiden? Min högst förvirrade stallägare ringde bara ett snabbt samtal och meddelade det förskräckliga, och några detaljer har jag ännu inte fått.

Var ut åt Mölnlycke-hållet till tror jag? :confused: Känns skönt att det inte är på Hisingen, så man kan med att rida ut igen på hemmaplan. :D

Och du är hemskt välkommen förstås - lär väl ställa till spektakel så det räcker för flera år framöver. Min vildhäst (som förvandlats till någon slags speedad variant av sitt forna lugna jag) kommer - om han hoppar på det sätt vi hoppat över träd och liknande i skogen - skrämma slag på alla väluppfostrade hästar.

Tur att han heter som en typisk ponny - eftersom jag kommer se ut som en förvuxen b-ponnyryttare på en förvuxen b-ponny. :o :D

kan du inte PMa mig detaljerna när du vet dom, så att jag kan åka ut (om jag är vaken så tidigt, har en känsla av att första helgen hemma kan bli lite lätt kaotisk! :angel: )

hade ju vart superkul att få se iaf! :bump:

Jo, jag VET att det finns många som tycker att det är en GP för dem (men orkad de pilla och pynta så får de väl göra det bara JAG slipper), men CR är ju ingen tävling, varför plocka fram maskeraddräkten då??

Enda "minitävlingen" med maskeraddräkt är den gång om året vi i vårt stall kör vår XXXGP (ligger på så där 90-100 cm för att alla ska kunna vara med på samma höjd) sen har vi en dundrande grillfest på kvällen. :d DÅ är det "tradition" med tävlingsutstyrsel.

äh, jag kan ju inte säga så mycket då jag aldrig tävlat hoppning själv! kanske blir av till hösten, men det är ju då det! :D

Hur gick det? Vi hade en CR i stallet för 2v sen och jag startade med min nya häst som jag haft typ 2v... He he, första varvet på 80 var väl inte mkt att hurra över men sen tog jag 80 en gång till (hade tänkt starta 90 oxå men eftersom hon var på väg att "balla ur" och jag inte hoppat ordentligt på typ 6månader då "gamla" hästen stod skadad så tog vi 80 igen) och då RED jag. Mkt bättre även om d gick FORT! He he...

Hur länge innan bör man vara på plats på en liten träningstävling? Hur GÖR man?

Jag brukar sikta på att vara på plats ca 15-20 min innan sekretariatet öppnar, då har man tid på sig att smygkika på banan, pinka, dricka kaffe etc. plus att man kan fråga arrangörerna alla tusen frågor man har innan "stormen" kommer :confused: :)

Hur gör man för att hålla nerverna i schack så man inte kräks eller börjar gråta?

Vad är ditt lättaste hinder? Tänk på att alla hinder inne på banan är sådana, och att det bara är som en "vanlig" träning.

Sist men inte minst, glöm inte att äta, dricka och andas :cool:

/Maddie

man behöver inte ha hästens riktiga namn på CL om man inte vill :D
när jag har ridit det så har mina och andras hästar fått gå under sina smeknamn, och så kör jag med vanliga ridkläder och spån i svansen :angel: :rofl:
jag hoppar iof inte så ofta CL och nu dom senaste två åren så har det nästan bara varit på andras hästar.

Kan man "hoppa" typ 50 cm med en stor häst?
Jag och min pålle(170i mankhöjd) ska iväg på träningstävling om en vekc ao vi ska hoppa HELA 40 cm!
bara för att det är roligt, kommer fömodligen komma över hälften av hindrena själv men bara för att dte är roligt!
ta det inte på så stort allvar!
Hoppas det går bra för dig! :bump: :bump:

Min kuse är 173cm och har också gått CR 40cm :cool: Enda hästen, sen nån C-ponny. Massor med shettisar och russ(ponnytravstall)
Vi var felfria och hade skoj så ställde sen upp i Lätt D, enda storhäst så han gick som D-ponny= 70cm :eek:

TOg oss runt felfria och det var direkt omhoppning :p Tog förgivet att vi inte skulle ta oss dit så hade bara snabbt läst igenom nummrena på omhppningshindrena. Men vi tog oss runt och blev två. Inte illa, bli två på sin första hopptävling ;)

Vi red nästan under falskt namn, hästen och jag. Anmälan via telefon fungerar visst inte så bra ens när man har en häst med (tror man) lätt namn... :rofl:

Min lilla Batman förvandlades igår till BertMan - men bortsett från det gick allt jättebra. :D

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 675
Senast: Sootie
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 416
Senast: Emine
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 105
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar