Nybörjarfrågor.=)

Nevertheless

Trådstartare
Hej alla!
Har suttit och läst igenom ett gäng med trådar med "nybörjar" frågor nu och ju mer jag läser desto mer undrar jag. Å ni här i körforumet verkar ju vara rätt snälla så jag passar på att göra en helt egen tråd med mina frågor. :)

Jag har ett 21 årigt arabsto som jag funderar på att köra in. Hon är enormt snäll och stabil i psyket och brukar tycka om nya utmaningar så den biten är jag inte så oroad för. Vi har tömmkört henne och på vintrarna brukar vi tolka med miniskidor och det fungerar bra.
Anledningen till att jag vill köra in henne är att hon har börjat bli lite stel i lederna och jag har fått för mig att körning inte alls belastar hästen på samma sätt som ridningen gör. Eller är jag helt fel ute? Det är alltså tänkt som ett komplement till ridningen och ett sätt för mig att hålla igång henne, hon behöver få jobba endel för att må bra psykiskt och fysiskt.

Jag har tänkt köpa en rockard och funderar på vilken utrustning som är bäst, sele som innebär lite belastning för henne o.s.v Alla tips och åsikter är välkomna!
Å föresten, jag rider henne utan bett, antar att man inte kan köra med sidepull men ett rakt gummibett borde väl fungera?
kan väl tillägga att jag har en vän med mer körvana än mig som ska hjälpa mig i början;)
/Madde

Sv: Nybörjarfrågor.=)

Inkörning av en häst kan vara exremt farligt för både människa och djur om man inte vet exakt hur man ska göra. Se därför till att ha erfaren och duktig hjälp och se till att ni är tillräckligt många den dag det börjar bli dags att dra släpa och så småningom sätta för vagn. Annars KAN det gå illa (det måste det absolut inte göra men det känns väldigt dumt att chansa).

Den bästa selen beror lite på flera andra faktorer. Jag kör med en "maratonsele" alltså en vanlig bröstsele med bredare brösta. Den tycker jag är väldigt bra och passar för både körning av fyrhjulsvagn och rockard. Jag har Ideals sele (det var det enda märke jag hittade i rätt storlek till min stora häst). För att det ska bli bra med rockarden till krävs då att du har svängel och fäste för bakselen och att rockarden är rätt balanserad. Helst ska rockarden ha ett lite högre säte så att du kan se över hästen också. Se till exempel www.driveout.se för bilder som visar vad jag menar.

Att köra bettlöst kan förstås gå men i och med att det är så vansinnigt farligt med en häst som sticker med vagn törs jag inte rekommendera att du gör det. Jag tömkör gärna min häst på bettlöst men kör honom på postkandar av just det skälet. Han har stuckit för mig en gång och det var efter den resan, som jag för övrigt trodde skulle sluta mycket illa, som jag bestämde mig för att köra på ett starkare bett.

Körning är i många hänseenden skonsammare än ridning. Dessutom kan hästen använda lite andra muskler och därigenom få en mer allsidig träning.

Lycka till med allt och du, glöm inte, ta hjälp - massor med hjälp av en ERFAREN och DUKTIG kusk.

Gud va bra att du hade frågat redan! Eftersom jag inte har möjlighet att träna för tränare hur ofta som helst eller kan sitta i en paddock och träna häst så har jag bestämt mig för att träna så allsidigt som möjligt mellan de träningar jag kan komma åt.
Men sen kommer självklart storasyster hippolog och tycker att jag är fjantig som vill använda körning som en varierad träning, det är ju en hopphäst jag har :( Ibland blir man tokig! Men jag tänker nog iaf börja med inkörningen, tömkörningen är inga problem så nu tänker jag nog be mamma om hjälp med att dra draglinor så pållen vänjer sig vid saker bakom/bredvid osv. Han är faktiskt mindre bakskygg, stabilare i all hantering och lugnar sig skitsnabbt om något skrämmer honom om man jämför med vår nordsvenska unghäst. Och visar inga tendenser till att stegra/sparka bakut när något inte fungerar.

Jag får nog be om att få tillbaka rockarden vi lånade ut till grannarna.. :)

Jag ska absolut ta hjälp av en tjej som har mkt erfarenhet av körning. Skulle aldrig vilja riskera att det blir fel! Jag tycker alldeles för mycket om min häst för att vilja utsätta henne för nåt farligt..:love:

Tack för länken, som sagt alla tips är väkomna!
Har kört lite tidigare, men då med väldigt erfarna hästar pch jag har egentligen inte funderat över deras utrustning så mkt..

Men vad jag har fattat så är selarna man kan köpa på börjes och hööks inga höjdargrejjer?

Jag tror också att det blir mer varierat med både ridning och körning. och jag tror att min pålle nog skulle tycka att det är roligt att bli körd. (Säger man så?,"bli körd") Hon tycker iaf att det är kul när vi tolkar på vintern.

om jag har förstått det rätt så är enda selen från börjes man ska använda till körning den som kostar runt 6tusen, de andra är "fel". men det finns nylonselen och standard läder på selar.se som kostar runt 2000 och en "Economic" från Driveby som ligger runt 2000 också.

jag kollade upp lite om rockarden igår, enligt mamma har den ingen svängel. jag får kolla lite närmare på den och se om jag kan få pappa förstå varför det ska vara en svängel på och hur den ska sitta så kanske vi kan fixa dit en.

rätt billigt med! 300kr typ :)

Vilken funktion fyller svängeln? Måste ju veta för att förklara för pappa osv. Och eventuellt för resten av familjen då det inte "har varit några problem med att köra gammelhästen med denna rockarden och bröstselen med fast brösta".

rätt billigt med! 300kr typ :)

Vilken funktion fyller svängeln? Måste ju veta för att förklara för pappa osv. Och eventuellt för resten av familjen då det inte "har varit några problem med att köra gammelhästen med denna rockarden och bröstselen med fast brösta".

Alltså... det är oftast inga PROBLEM att köra hästen med skitsele och utan svängel etc. Ofta tycker hästarna ändå att körningen är rolig.

Men det blir avsevärt bekvämare för hästen och utrustningen blir mer ändamålsenlig och hästen kan jobba på ett bättre sätt med rätt anpassad utrustning.

Min shirepojk går med sin Idealsele och fyrhjulsvagn med svängel och det ser bra ut. Saken är den att han fullständigt älskar när jag i stället för "seriös körning" selar ut honom med stallägarens travsele, tunna brösta och lätta rockard... då blir han skitglad och det är nog mest för att vagnen är så lätt och att han lärt sig att det blir bustur med den utrustningen.

Vad man har för vagn, vad man har för syfte med körningen, vad man har för underlag etc. avgör alltså hur mycket man kan välja att "fuska" med utrustningen. Lätta rockarden på skapligt slät grusväg funkar med travselen och hästen gillar det - tunga vagnen och kanske tuffare terräng och seriösare körning skulle förstås inte funka med samma sele.

Vill man börja köra utan korrekt sele och utan svängel så är det alltså fullt möjligt. Det kan ju vara bra att få se om man själv och hästen gillar det hela. När man vet att man gillar det kan man ju byta ut utrustningen. Då bör man dock vara försiktig igen - kolla av så att hästen accepterar förändringarna och får vänja sig.

Jag vet inte om det kändes som så himla bra skrivet. Senaste dygnen har jag grävt ännu mer i detta med selar osv och med tanke på att anledningen till att jag vill kunna köra min häst är för att jobba honom utan att påfresta ryggen med min vikt + sadeln vid varje pass... så känns det lite förvirrande. För det är ju ett problem om jag kör en rockard utan svängel, med en sele som kan ge mer ryggproblem pga utformningen och funktionaliteten.

Ah ja. Jag har bett om att få hem rockarden igen iaf. Får hoppas på att den är någolunda välbalanserad...

Fast en travsele är funktionell - till det den är tänkt att användas till.

Om du läste det jag skrev så ser du att jag skriver att med en lätt vagn och med ett lätt underlag så kan man mycket väl köra en tid med travsele eller skitsele och rockard. Kan ju kännas lite onödigt att köpa en sele för flera tusenlappar om det sedan visar sig att vare sig man själv eller hästen trivs med körningen.

Om du ska lyckas ställa till med ryggproblem på grund av en sele vill jag nog hävda att det inte är selen det är fel på - i så fall är det vagnen som är seriöst felbalanserad. Travdäcklar, skitseledäcklar och givetvis bröstseledäcklar ska alla kunna bära ett litet tryck - men det är ju aldrig tänkt att det ska bli något stort tryck på däckeln. I så fall har du en felbalanserad vagn.

Men det var inte menat att alla ska göra på det sättet - bara att det kan vara ett alternativ.

Allra bäst är givetvis perfekt utformad och anpassad och tillpassad utrustning i alla lägen.

Du får ursäkta tidigare inlägg :crazy:. Jag blev bara så frustrerad över hela denna grejen med att det går att "fuska" och använda en skitsele om omständigheterna tillåter det. Jag har fått mer klarhet nu igen och jag är nästan säker på att skitselen kan jag sätta på och vänja in vid linor och eventuell lätt låtsas-skackel utan vikt men så fort jag vet att min häst passar att köra så gäller en ny sele och en välbalanserad vagn med linor och svängel.

Anledningen: Jag vill ta vara på hästens rygg. Att köra med en bra sele/dålig sele och en felbalanserad vagn på de vägar jag har här ute är inte att vara försiktig om hästen.

Fast nu har jag ett nytt problem, lagom tills jag har kommit på detta med selar :( Pållen, Elmer, har äntligen varit hos tandläkaren. Och det var som jag trodde något fel i munnen (inte haft bett på sen jag köpte honom efter att han nockade mig gång på gäng vid tränsning). Han har en tand under huden som kan vara antingen en vargtand eller en felplacerad bete och det kräver röntgen för att avgöra. En bete tar man inte bort vilket gör att jag isf aldrig kommer kunna ha bett på honom.

Jag har tömkört med sidepull ett par-många gånger och det funkar rätt bra (han är dock outbildad och tog inte stöd på ytter i början), fast det känns ju läskigt om jag får honom inkörd att köra honom på sidepull (eller det bettlösa alternativet som finns på selar.se) på icke inhägnat område. Så då undrar jag om går att använda mitt hackamore vid körning på vägar? Han trivs väldigt väl på det och har inga tendenser på att bli stark, dra ner huvudet, hänga som problemet med ett hackamore kan vara.

Nog kan du köra honom på hackamore. Har då kört min dam på det de senaste månaderna pga munproblem o visst hon kan bli lite hängig ibland men inte så att jag inte klarar av det, mest inträffar det när hon e trött eller otroligt pigg o bara vill framåt. Kan tillägga att vi bara kör efter vägar, trafikerade och otrafikerade, sällan på bana och har aldrig varit med om att jag inte kan hantera hästen.
Är han snäll o lyhörd ska det nog inte vara något problem.

Lycka till o hoppas det "bara" är en vargtand!!

Jag tömkörde honom på min gräsbana igår, han hoppade och studsade. Men blev aldrig stark utan slutade skutta frammåt när tömmarna tog emot igen - på sidepull. Han fick kanske lite för mycket vila på tandläkardagen :rofl:

Skönt att veta att det funkar med hack :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 862
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 789
Hästmänniskan Jag kommer så småningom att lägga ut min häst på annons. Då han är min första egna häst så har jag av förklarliga skäl aldrig sålt häst...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 378
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024