Nybörjarfråga. (igen)

Sv: Nybörjarfråga. (igen)

Vad äe rekade skaklar? Bild? Jag minns inte att vi hade annat är helt vanliga skaklar på både rockards, flakvagner och trillor som vi körde, men det är längesedan så minnet är inte helt klart.

Rundstaven kan fungera alltså. Då får man ju inte riktigt samma effekt som av en svängel, men tillräckligt för att avlasta hästen då. Låter bra.

Söker fortfarande efter en bra bild där man ser tydligt hur bröstan sitter i skaklar och draglinor, samt skaklarnas fäste i däckeln. Har någon? (ska bröstan öht sitta i skaklarna eller bara gå igenom dem och till draglinorna?

Rekade skacklar är när de är ledade i bakänden, och fästa på mitten i det man drar. Jag tror inte att ni hade rekade skacklar på de åkdon du nämner, det är oftast vid körning med kälke o annat släpande som man använder såna, eftersom det inte blir samma styrning i dom. Effekt som av svängel och linor alltså.
Det finns även på en del nya skogsvagnar rekade skacklar, men det är en helt annan och ganska komplicerad konstruktion.

Det är ju rundstaven som ÄR svängeln i det fallet:)! En svängel kan se ut på många olika sätt och vara gjord av många olika material. Rör, rundjärn, plattjärn, rundstav osv osv. Det som gör den till en svängel är att den sitter fast i vagnen/kärran på mitten, och draglinorna sitter fast i ändarna. Den kan då vicka fram och tillbaka när bogarna rör sig.

Lotta

Min make gjorde en konstruktion på vår lilla rockard med fastsvetsade taljor i skaklarnas vinklar där ett rep löper. Hästen drar då med repet och det rör sig så att trycket blir jämnt i bröstan. Det borde ju vara samma funktion som en svängel, tänkte vi.

Något liknande gjorde vi med släden - det fungerade jätte bra.

Förresten, när jag letade efter en bild för ett annat tråd, såg jag att vagnen vi använde i brukstävlingen i år hade en sådan löpande lina
netdr.jpg

KL

Hittade en bild där man ser ganska bra hur draglinorna är fästa, hoppas att den är till hjälp...

SM%20i%20k%f6rning%202009%20043%20dress.JPG-for-web-normal.jpg

Om inte annat så är det en bild som jag är nöjd med och gärna visar upp:D

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Ska börja köra med min d-ponny (haflinger) och ska då skaffa en vettig bröstsele. Jag har koll på att bröstan ska vara lös, att man ska...
2
Svar
25
· Visningar
6 211
Senast: bettysmatte
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka