Nybörjarfråga. (igen)

bigganl

Trådstartare
Planen är att på sikt få min lilla åring (shetland/russ) inkörd.
Det handlar om fritidskörning som omväxling någon dag i veckan ungefär och jag har tänkt skaffa en rockard till henne.
Nu vänjs hon vid sele. (så vi är på ett väldigt grundläggande plan)
Har en bröstsele där bröstan inte är lös. :eek:
Den har bukgjord och däckelgjord. Ingen baksele, men det har jag tänkt skaffa.
Jag har förstått att selar med fast brösta inte alls är något körfolket vill ha och har därför funderat på att sy om den lite. (så att bröstan blir lös)
Det jag undrar över är vad som skiljer en travsele så markant från en vanlig bröstsele? Travarna har ju inga draglinor på sina selar utan drar selen med skaklarna sas. Kan man sy om en bröstsele så att den får samma funktion?
Kan någon kunnig förklara vad och hur jag ska göra för att det ska bli bra? Förklara gärna överdrivet tydligt. Jag är som sagt novis på detta. Gärna med bilder så jag inte missuppfattar.

Sv: Nybörjarfråga. (igen)

Hoppas att jag missförstog... Du vill väl inte göra selen så att den liknar en travar-sele, om du ska fritidsköra?
Travarna drar ju som sagt vagnen med däckeln, detta funkar eftersom det är lätta vagnar och plant underlag (i alla fall på tävling).
Den stora skillnaden är alltså att travare drar vagnen med däckeln, där skaklarna är hårt fastsurrade,
medan "körhästar" (ej travare sas) drar vagnen med bröstan och har skaklarna rörligt fästa i däckeln...

Hoppas att du menar att du vill fästa skaklarna i däckeln, och sy om bröstan så att hästen kan dra med denna;) Hur man gör detta på bästa sätt har jag tyvärr ingen bra idé om...

Det var ju i och för sig flera frågor, men jag undrade dels över skillnaden mellan travselar och vanliga bröstselar eftersom travarna drar med skaklarna och inte med draglinor.. Det är ju enligt alla som skriver här inte alls bra att låta hästen dra med skaklarna utan draglinor är ett måste. (sen att man kan se folk köra utan draglinor irl hela tiden är väl en annan femma antar jag) Jag undrade alltså varför det är ok för travarna att dra dirkekt i skaklarna och inte om man fritidskör lite hemma? En travare går visserligen på jämnt underlag, men betydligt hårdare än om man är ute och motionerar på grusvägarna i en rockard.

Det andra jag undrade var hur jag ska sy om min sele så att den blir så bra som möjligt.
Varför är det ok för en travare att dra med däckeln men vid frididskörning måste hästen dra med bröstan?

Finns det någn bra bild ni kan länka till där man tydligt kan se hur en bra sele sitter så jag kan få vägledning till hur jag ska sy om?
Frågorna låter säkert dumma för er som kan körning och är hemma i den grenen, men jag som bara kört lite (för 25 år sen) och då oftast inte ens selat själv, har helt enkelt inte tänkt på alla detaljer.

Travutrustning är alltså optimerad för att gå snabbt och lätt på slät mark i samma varv.

I fritidskörning så har man oftast en tyngre vagn med flera personer på och man vill ju både skritta och trava både uppför backar och nedför och man vill ju gärna att hästen ska gå lite i "form" och dra med ryggen.

Du kan visst börja använda din sele till att tömköra osv och jag tycker inte att det är den fasta bröstan på dåliga selar som är det värsta utan det brukar vara den otillräckliga däckeln som är det största bekymret när det är en 2 hjuling. Den fasta bröstan brukar vara ok om man kan få draget i linorna som är fästa i svängeln.

Travutrustning är alltså optimerad för att gå snabbt och lätt på slät mark i samma varv.
Men när travarna tränas är de ju ofta ute i skogen på grusvägarna och det är både upp och nedförsbackar. Rätt fort går det också. Jämfört med att trava fram lite lugnt med en lätt rockard borde det vara mycket jobbigare för travaren tycker jag.
I fritidskörning så har man oftast en tyngre vagn med flera personer på och man vill ju både skritta och trava både uppför backar och nedför och man vill ju gärna att hästen ska gå lite i "form" och dra med ryggen.
Nu är jag ju inte hemma i travvärlden, men jag antar att kuskarna där också är intresserade av att deras hästar ska dra i en bra arbetsform. Annars skulle hästarna inte hålla länge.
Du kan visst börja använda din sele till att tömköra osv och jag tycker inte att det är den fasta bröstan på dåliga selar som är det värsta utan det brukar vara den otillräckliga däckeln som är det största bekymret när det är en 2 hjuling. Den fasta bröstan brukar vara ok om man kan få draget i linorna som är fästa i svängeln.
Det är ju detta som jag är lite frågande till. De jag ser som är ute och kör sina hästar och ponnyer har inga draglinor och ingen svängel. Det låter här på forumet som alla har det, men jag har faktiskt inte sett någon irl än.
När jag körde endel för länge sedan hade hästarna bröstselar eller lokselar. Vi körde rockard eller flakvagnar. Inga draglinor, ingen svängel. Han som hade hästarna körde både uppvisningar och tävlingar. Körde in mängder av hästar och utbildade kuskar. Tycker detta är lite underligt.
Jag såg en bild av en körutbildare som hade draglinor som gick till en rak "rundstav" som var fäst i framkant av rockarden.(istället för en svängel) Är det att rekommendera? Det såg ut att vara lätt att ordna till.

Jag kan ingeting om trav egentligen men jag har sett på TV att de har sina hästar uppkäkade för att få så höga travrörelser som möjligt och det är ju inte den formen vi har på våra fritidshästar. Jag har också sett på travrockards att de har linor som går längs med skaklarna bak i några trissor och jag tror faktiskt att de är till för att jämna ut trycket från skaklarna på samma sätt som i fritidskörning. Vill du lära dig mer om trav så är du nog inne på fel forum.

Kunskapen om körning är oftast begränsad bland de som är ute och fritidskör med sina små ponnysar och det kanske kan förklarar varför de har felaktig/otillräcklig utrustning många gånger. Man gör ju det bästa utifrån sin kunskap.

Anledningen till att man använder linor och svängel är ju för att underlätta för hästen att drar med båda bogarna samtidigt och inte men en i taget. Personligen tycker jag att man alltid ska köra med svängel och linor eftersom det är så enkelt att använda och det blir så mycket behagligare för hästen och hela körupplevelsen blir så mycket roligare. :d

I takt med att körningen har utvecklats så har även utrustningen gått framåt och man har tagit in kunskaper från gamla tidens "hästkarlar". Ett alternativ till svängel och linor är ju att ha rekade skaklar och det var kanske det som den person som du hänvisar till hade? De används ofta i arbetskörning.

Utformningen på linor och svänglar kan se väldigt olika ut. Drar du en lätt rockard så räcker det utmärkt med tex nylonlinor och en "rundstav" som du beskriver det. Det viktigaste är att du får själva draget i linorna och att hästen använder skaklarna att styra med.

Jag kan ingeting om trav egentligen men jag har sett på TV att de har sina hästar uppkäkade för att få så höga travrörelser som möjligt och det är ju inte den formen vi har på våra fritidshästar. Jag har också sett på travrockards att de har linor som går längs med skaklarna bak i några trissor och jag tror faktiskt att de är till för att jämna ut trycket från skaklarna på samma sätt som i fritidskörning. Vill du lära dig mer om trav så är du nog inne på fel forum.
Nej jag vill inte lära mig något om trav. Har inget intresse alls av det. Anledningen till jämförelsen var att i många trådar här på forumet görs jämförelsen med hur travhästarna drar sina sulkys och rockarder.
Kunskapen om körning är oftast begränsad bland de som är ute och fritidskör med sina små ponnysar och det kanske kan förklarar varför de har felaktig/otillräcklig utrustning många gånger. Man gör ju det bästa utifrån sin kunskap.
Jo så är det säkert. Likadant med ridning sas. Men att en instruktör och tävlande kusk också kör utan draglinor och svängel fick mig att undra.

Anledningen till att man använder linor och svängel är ju för att underlätta för hästen att drar med båda bogarna samtidigt och inte men en i taget. Personligen tycker jag att man alltid ska köra med svängel och linor eftersom det är så enkelt att använda och det blir så mycket behagligare för hästen och hela körupplevelsen blir så mycket roligare. :d
Förstår det.
I takt med att körningen har utvecklats så har även utrustningen gått framåt och man har tagit in kunskaper från gamla tidens "hästkarlar". Ett alternativ till svängel och linor är ju att ha rekade skaklar och det var kanske det som den person som du hänvisar till hade? De används ofta i arbetskörning
.
Vad äe rekade skaklar? Bild? Jag minns inte att vi hade annat är helt vanliga skaklar på både rockards, flakvagner och trillor som vi körde, men det är längesedan så minnet är inte helt klart.

Utformningen på linor och svänglar kan se väldigt olika ut. Drar du en lätt rockard så räcker det utmärkt med tex nylonlinor och en "rundstav" som du beskriver det. Det viktigaste är att du får själva draget i linorna och att hästen använder skaklarna att styra med.

Jag tänkte göra draglinorna av vanligt rep. Nylon är ett material jag inte gillar. Rundstaven kan fungera alltså. Då får man ju inte riktigt samma effekt som av en svängel, men tillräckligt för att avlasta hästen då. Låter bra.

Söker fortfarande efter en bra bild där man ser tydligt hur bröstan sitter i skaklar och draglinor, samt skaklarnas fäste i däckeln. Har någon? (ska bröstan öht sitta i skaklarna eller bara gå igenom dem och till draglinorna?

Att en instruktör och tävlande kusk kör utan linor och svängel tycker jag också är märkligt. När det gäller tävling i sportkörning (maraton, precision, dressyr), brukskörning och skogskörning så är det inte tillåtit att starta utan. (Iallafall inte sedan tidigare) Och som instruktör (iallfall om man är utbildad) så borde man ha den kunskapen hur viktigt det är .

Visst går det att göra linor i rep. Linor av hampa brukar man använda tex i skogen där det frestas ordentligt.

Har ingen bild på rekade skaklar men det kanske redan finns i någon gammal tråd.

nedanstående bild är från slädturen häromdagen och anspänningen kanske inte syns så jättebra men här har vi ett par (lila) nylonlinor med kätting på slutet för att de ska vara lätta att anpassa till olika längd på skaklar. En loksele är ju en sorts ringsele och fungerar på ungefär samma sätt som din bröstsele. Vi har fäst skaklarna med skakelremmar i övre delen av ringen för att försöka få upp den lite. Draget kommer i linorna och skaklarna används endast när hästen ska få stopp eller svänga på släden. Draglinjen får ej vara bruten utan den skall vara rak hela vägen. På lokselen skall den vara i rak linje mot lokorna så att lokorna ligger an med samma tryck på hela lokorna men på din bröstsele ska draglinjen fortsätta genom bröstan. Linjen på skaklarna har inte lika stor betydelse utan det är mest hästen bromsar vagnen som den linjen skall vara bra.

Tja det finns många sätt att förbättra sin anspänning på och nedanstående finns lite att förbättra på också men man får göra det bästa av sin utrustning och komplettera efterhand som man ser ett behov.

30077576.jpg

Någon annan som kan bidra med en bra bild eller mer hjälp om att sy om en sele?

Travträning är en vetenskap. Jag hjälper en amatörtränare en del och vill bara korrigera en del saker som sägs ovan.

Hästarna drar lätta rockarder eller speedcarts i travträningen. Vanligen med bara kusken i vagnen. Brösta används i träning, förbygel (som hästen inte drar i utan mer är en säkerhetsutrustning) vid tävling. Bröstan skall korrekt spänd även dra en del. Många travselar och vagnar i dag har ett system med draglinor som bröstan fästs i. Dock långt ifrån alla. Det systemet är lite annorlunda än den klassiska draglina-svängellösningen men fyller i vart fall delvis samma funktion.

Uppkäk är inte så himla vanligt att man kör med i träningen. Möjligen i snabbjobben då vissa hästar behöver stödet från käken. Man tränar gärna travhästar så allsidigt som möjligt men nej - jag kan inte påstå att travträningen i sig innebär att man strävar efter att hästen skall gå i form. Det gör de inte heller utan de springer vanligen med huvudet tämligen högt av sig själva så att säga. Form och ryggmuskler tränar man i sådant fall hellre uppsuttet då man också kan träna en hel del galoppintervaller etc.

Jag har ingen aning om hur man gör för att bygga om selen. Däremot finns det ju selar att köpa och det finns en rätt ok begagnatmarknad vilket innebär att man kanske inte behöver ut med så mycket pengar för en sele som är korrekt utformad. Det kan ju bli rätt dyrt att låta sy om den man har också!

Rekade skacklar på pullertvagn (vagn framtagen för travhästträning - tro det eller ej...och ja man kör med loksele då). Här med min Tom framför:

Nyakameran005-2.jpg

Bara vagnen:

September2008033.jpg

För att illustrera mitt inlägg tidigare:

Travhäst utselad för bygdetrav - här ser man tydligt att förbygeln hänger rätt slappt och att den inte just kommer att dra något i körningen. Vagnen väger så pass lite att jag ensam kan hänga upp den baktill på transporten, det vill säga: hästen drar i princip bara kuskens vikt, på ett jämnt underlag utan backar eller tvära svängar. Och ja, hästen drar med däckeln.

Nyakameran022-2.jpg

Nyakameran027-3.jpg

På den senare bilden ser man lite vilken "form" hästarna springer i också. Denna "form" håller de flesta travare även när de tränar utan uppkäk. På bilden har den bruna hästen automatkäk, den var knappt spänd ens den aktuella dagen vill jag minnas.

Nedan ser man utselningen för en travhäst (unghäst i detta fallet) som skall ut på träning. Här används bröstan men hästen kommer bara att dra marginellt i den eftersom detta inte är den vagn jag talade om tidigare där man kan få draglineliknande effekt.
Nyakameran048.jpg

Någon gång har jag kört min häst med travarnas rockard också - den är egentligen för liten för honom och det blir en intressant vinkel. Trycket i däckeln blir dock inte så stort som man skulle kunna tro. Det här är den vagn hästen själv väljer - han har så fruktansvärt roligt när han får dra den lilla lätta rockarden. Samma sak här, bröstan drar endast mariginellt.

Nyakameran001-4.jpg

Tom ÄR härlig!

Och jag ska väl tillägga att jag är nybörjar inom allt. Kan lite lite om trav, kan lite lite om körning och kan lite lite om ridning och lite lite om hästhantering.

Så allt jag säger bör tas med en liten nypa salt. Tror att jag håller mig skapligt till fakta i alla fall :D

Man tränar gärna travhästar så allsidigt som möjligt men nej - jag kan inte påstå att travträningen i sig innebär att man strävar efter att hästen skall gå i form.
jag vet inte vilken form du syftar på, men jag menar en ändamålsenlig form för att dra vagnen helt enkelt. Formen måste ju anpassas efter typen av arbete. En häst ska inte vara i samma form under ryttare som när den drar en vagn.
Det kan ju bli rätt dyrt att låta sy om den man har också
Jag syr om den själv så det blir ingen kostnad.
De här selarna likt den jag köpt är ju rätt vanliga bland de som fritidskör sina ponnyer. Även om de inte är det bästa man kan ha i selväg så är ju ponnyerna hela och friska så de kan ju inte vara så skadliga som många låter påskina här i forumet. Nu tänkte jag modifiera den lite så att den blir lite bättre helt enkelt.

Jag syftade på den form körfolket brukar sträva efter. Men visst är formen ändamålsenlig för trav vilket ju är en annan sak!

Jag har svårt att tro på att en så kallad skitsele skulle vara skadlig för hästen faktiskt. Om däckeln är stabil nog för en rockard vill säga.

Annars är ju grejen med lös brösta huvudsakligen att få rörelsen i bröstan vilket ju mest gör det bekvämare för hästen. Och hobbykör man lite någon gång då och då med en skapligt lätt vagn så har jag svårt att tro att man kan skada hästen faktiskt. Så prova du att sy om!

Ja jag ska ge mig på det när jag får tid. Funderar över hur jag ska göra bara. Ska remmarna från bröstan bara gå igenom skaklarna och till draglinorna?
Tänkte sätta på remmar i bröstan i så fall som träs igenom/runt skaklarna och sen fästs i draglinorna. Blir det ok tror du?

P.S Du var uppe tidigt på julaftonsmorgon du!

Skaklarna skall inte påverkar bröstan alls. Skaklarna skall fästas i däckeln och draglinorna skall fästas i bröstan och spännas upp så pass att draget kommer i linorna. Skaklarna skall ligga "lösa" så de kan röra sig lite fram och tillbaka så att draget alltid kommer i linorna.

Vet inte om du blir hjälpt av nedanstående bild. Draglinorna är inte alls fäst i däckeln även om det ser ut så utan de går bara till bröstan. Skaklarna är "lösa" så de kan röra sig fram och tillbaka när hästen tex svänger eller bromsar.

29208313.jpg

Senast ändrad:

Har undrat ett tag om det är "du som är du" och ditt inlägg om de lila draglinorna avgjorde saken ;)
Hejdu!

Lotta

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Ska börja köra med min d-ponny (haflinger) och ska då skaffa en vettig bröstsele. Jag har koll på att bröstan ska vara lös, att man ska...
2
Svar
25
· Visningar
6 211
Senast: bettysmatte
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka