Nybörjare ??

Ela

Trådstartare
Vi (jag och min sambo) har under många år hålllt på med "vanlig" ridning. Jag har tidigare tävlat i både hoppning och dressyr men har nu haft en paus med enbart skogsridning och enklare träning. Nu känner att jag inte tycker att det är lika kul längre utan att jag skulle vilja pröva något nytt.

När vi var på semester i sommar var vi på High Chaparral där de även hade uppvisningar med western ridning. Jag måste säga att både jag och min sambo blev mycket imponerade.

Hur började ni med western? Och varför?

Vad är det bästa? Sämsta?

Hur omskolar man sin häst till western häst? Vart kan man hitta tränare och någon som tar emot hästar på omskolning?

Min sambo har ett arabsto och han är nu väldigt inne på att skola om henne och själv lära sig rida western. Några tips?

Sv: Nybörjare ??

Hej hej!

Skoj att ni vill börja med western det ÄR himla kul!

Ser att ni finns i Värmland och där finns ju ett antal klubbar och tränare. Gå in på WRAS hemsida och kika vart närmaste klubb finns, ni hör till Distrikt Mitt.

De kan sen hjälpa er att hitta ett bra sätt att komma igång.

Sist men inte minst, Välkomna in i westerngänget!!!;)

Välkommen!!

Jag är rät tny inom western jag med, men ser till att lära mig allt jag bara kan genom böcker, forum, youtube, diskussioner osv... :)

Jag har alltid varit nyfiken på western, men då det inte fanns några klubbar och tränare där jag bodde så höll jag mig till dressyren och lite hoppning vid sidan om... så småningom flyttade jag tuill blekinge där jag pluggade på högskolan och träffade en tjej som fick med mig på westernsvängen. Väl på High Chapparall under RHC förra året var jag fast och på den vägen är det :)

Jag har inte helt lämnat den klassiska ridningen dock, jag kombinerar gärna både och, speciellt i grundutbildningen av hästen.

Bra frågor, jag vill också lära mig mer om western.

Jag följde med en bekant på en westernclinic. Det kom in en nordsvensk i ridhuset som gjorde sitt bästa för att springa rakt genom sargen. Efter ca 20 minuter hade tränaren fått matte att rida hästen så att den gick i avslappnad form. Lydig och lyhörd! Då blev jag fast! :D Jag insåg att det fanns andra sätt att rida sin häst på utan att behöva bråka igenom allt.
Det bästa är att i alla fall jag har blivit mer lyhörd när det gäller mina hästar. Det sämsta har jag inte hittat än. :rofl:
Jag skolade om min första häst och lärde mig western samtidigt. Jag hade mycket hjälp av duktiga tränare och folk i klubben jag var med i då. Den svåraste biten jag har haft är att få mig själv att rida på hängande tyglar.

Lycka till!

Den svåraste biten jag har haft är att få mig själv att rida på hängande tyglar.
Jag förstår den känslan, fast för mig som väldigt orutinerad ryttare känns det precis tvärtom. :) Jag är självlärd hittills - med god assistans av fru och dotter - och ligger på en kunskapsnivå strax över "åka häst" (ju bättre häst desto bättre blir jag). Jag har inte skuggan av någon klassisk dressyrskolning, även om det säkert skulle kunnat vara nyttigt på många vis. Men det naturligaste för mig har hela tiden varit att använda så lösa tyglar som möjligt; jag vill ju bara påverka hästen just när jag vill att den skall göra något som den inte gör för ögonblicket. Det kanske är ett överförenklat synsätt, men det känns naturligt för mig när jag sitter på hästen.
Jag skulle nog vara närmast obildbar i klassisk dressyr. ;)

hej här är en till nybörjare, har börjat skola om min kallblodstravare. Varit en "åka hästare förut då jag inte hittat något som passat mig och mitt tänk förut. Engelsk ridning är totalt utesluten för min del.
Det bäst med western är ju att alla är välkommna det sämsta hmm vet inte än :)
Började på allvar nu då jag o min sambo flyttade till hus på landet för ca 1 1/2 år sedan o grannarna tävlar o tränar western. Kunde inte bli bättre.

Hur började ni med western? Och varför?
Jag hade varit sugen på att testa western i många år, eftersom jag inte alls klickade med engelsk ridning. Folk sade alltid att jag red för "snällt" och med glappande tyglar :D Tog en lektion på syrrans fullblod för en aktiv westerntränare i närheten. Det blev total katastrof då han inte verkade förstå sig på stressade fullbod alls. Blev besviken till max, men hittade sedan en annan tränare och DÅ kom äntligen klicket.

Det bästa är att allting passar mig. Utrustninge, tävlingsgrenarna, filosofin (även om alla har olika filosofier, så passar min filosofi i alla fall mig :D). Det är en friare ridning, som enligt mig är mer naturlig för hästen och ger häststen mer frihet.

Det sämsta... Tja, det finns de som är jävligt tuffa mot sina hästar, men det gör det väl i alla grenar. Det sämsta kan även vara alla fördomar som cirkulerar, och att man klassas som en sämre ryttare för att man rider western, eftersom de flesta inte har tid att stanna upp och lyssna när man vill förklara eller diskutera.

Hur omskolar man sin häst till western häst? Vart kan man hitta tränare och någon som tar emot hästar på omskolning?
Att skicka iväg din häst är nog inte så svårt! Det finns många duktiga, men även många dåliga. Jag kanske kan tipsa lite, men inte öppet i forumet så klart. Allt handlar om tycke och smak. Det är ingen idé att börja försöka omskola på egen hand, utan hitta en bra tränare. Det är oftast ingen problem att skola om, eftersom westernridningen är väldigt "simpel", och mer likt hästarnas egna språk än annan ridning. Dom förstår oftast fort :)

Min sambo har ett arabsto och han är nu väldigt inne på att skola om henne och själv lära sig rida western. Några tips?
Som sagt, leta upp en tränare :) Hitta en bra, passande westernsadel och börja lek med delade tyglar. Låt det ta tid, och läs mycket. Åk på tävlingar och prata med folk, de flesta är öppna och pratglada. Titta så mycket ni kan på folk som rider western, filmer eller tävlingar/träningar och försök SE vad ryttaren gör.

Och framförallt, var skeptiskt. Ni kan råka på en mindre bra tränare, som kanske har alldeles för tuffa metoder. Då ska ni veta att inte alla westernryttare/tränare är på samma sätt, utan att det finns lika många variationer som det finns tränare.

Jag har inte ridit så mycket western men börja när en som vi kände köpte en häst och fråga om jag ville vara medryttare, och det ville jag ju såklart ;) Det var tänkt att hon skulle användas till lite av varje (dressyr och lite hoppning) men då hon var så otroligt stressad och bomrädd (hon är tävlad i hoppning men då hade hon ont i ryggen så det var inte så konstigt...) så vi börja med western istället och nu har jag ridit henne i 3år och det går att skritta över flera bommar efter varann (förrut gick det inte ens att gå över en) och på den vägen var det.
Men jag rider fortfarande dressyr men skulle jätte gärna vilja lära mig mer western och istortsett sluta helt med dressyren:laugh:

Hur började ni med western? Och varför?Western var den första "ridstil" jag började med men sen efter hand så ville jag prova på ngt nytt och gick mer och mer över till dressyr, AR och hoppning men tyckte inte riktigt med var min grej, det blir lite enformigt i längden så nu håller mest vi på med western igen: )

Det bästa tycker nog jag är dels, som ngn annan skrev innan, att det är mycket naturligare för hästen och att det blir automatiskt mer sammarbete mellan ryttare och häst då man måste lita på varandra för att allt ska fungera^^

Det sämsta tycker jag är att det är många som missuppfattar óch tror att det bara e vilda western fart och fläng som gäller och man kan hitta en hel del ryttare som bara flänger runt på sina hästar och tror att dom rider western och anser att man inte behöver kunna rida för att hålla på med western men det finns ju alltid dom som e bra och mindre bra i alla sporter, det kan man nog aldrig komma ifrån, som tur är e det ju ännu fler som är ordentliga och verkligen vet vad dom håller på med: )

Tycker ni ska ta kontakt med en tränare men jag skulle aldrig vilja skicka iväg min häst på omskolning, man vill ju vara med och hjälpa till själv, tycker istället ni borde träna för en duktig tränare regelbundet så att ni får mycket hjälp så att inget går fel men att ni ändå själva gör jobbet, det blir kanske lite jobbigare och tar kanske lite längre tid men jag tycker verkligen det är värt det i slutändan: )

Min sambo har ett arabsto och han är nu väldigt inne på att skola om henne och själv lära sig rida western. Några tips?Jaa, samma som jag skrev ovan, träna för en duktig tränare, ofta, låt det ta den tid det tar och stressa inget^^

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 044
Senast: Lycan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 015
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 596
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka